Mijn paard mogelijk drachtig..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 08:18

emilyslaluna schreef:
Heeft je merrie überhaupt ooit bij een hengst gestaan?


Zou kunnen, heb dr van een handelaar.

Nee nog geen osteopaat maar die gaat nog komen.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Mijn paard mogelijk drachtig..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 08:23

Bij mijn merrie is haar uier altijd wat groter tijdens de hengstigheid, daaraan kan je het altijd goed zien. Verder merk je weinig bij haar ervan.

Scannen en je weet het. Maar als ik naar de foto's kijk denk ik het niet eigenlijk.

Anoniem

Re: Mijn paard mogelijk drachtig..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 08:26

Ik twijfel omdat toen ik haar net had de uiers niet zo groot waren. En nu dus wel. Ze is sinds ik haar heb 1x hengstig geweest dus ik weet nu ook hoe ik haar hengstig herken. :)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 08:51

Ons paard had afgelopen zomer ook zo'n rare pens ;-). Ging ook twijfelen omdat zij ergens in training had gestaan waar ook een hengst stond. Heb haar toen op laten voelen, maar was gewoon een grasbuik. Maar goed, jij hebt haar van een handelaar, dus niemand kan met zekerheid zeggen of dit een drachtige merrie is vanaf een beeldscherm. Zou dus inderdaad de vee-arts er maar eens bijhalen. Ik denk eerder gezien de bouw van dit paard, dat zij een gedegen revalidatie-training nodig heeft. Zij heeft duidelijk een hunters bump en zal daarom de nodige blokkades hebben in haar lijf. Dat zou ook verklaren waarom ze zo heftig reageert op het zadel en aansingelen: zou me niks verbazen als ze echt pijn heeft. Ik zou hier echt een goede fysio/chiropractor bij halen op regelmatige basis. Ik vind het eerlijk gezegd onvoorstelbaar dat je dat nog niet eerder gedaan hebt, gezien haar bouw. Als je zo'n dier aanschaft moet je gewoon beseffen dat je echt een traject in gaat van behandelen, gymnastiseren, trainen aan dubbele lijnen voordat je er uberhaubt op gaat zitten. En niet zoals je in een ander topic schrijft denken dat je er binnenkort mee kan gaan starten en je een dressuurtopper gekocht hebt. Dat vind ik echt enorm sneu voor zo'n paard en niet realistisch, sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:01

DatBenIkNou schreef:
Ons paard had afgelopen zomer ook zo'n rare pens ;-). Ging ook twijfelen omdat zij ergens in training had gestaan waar ook een hengst stond. Heb haar toen op laten voelen, maar was gewoon een grasbuik. Maar goed, jij hebt haar van een handelaar, dus niemand kan met zekerheid zeggen of dit een drachtige merrie is vanaf een beeldscherm. Zou dus inderdaad de vee-arts er maar eens bijhalen. Ik denk eerder gezien de bouw van dit paard, dat zij een gedegen revalidatie-training nodig heeft. Zij heeft duidelijk een hunters bump en zal daarom de nodige blokkades hebben in haar lijf. Dat zou ook verklaren waarom ze zo heftig reageert op het zadel en aansingelen: zou me niks verbazen als ze echt pijn heeft. Ik zou hier echt een goede fysio/chiropractor bij halen op regelmatige basis. Ik vind het eerlijk gezegd onvoorstelbaar dat je dat nog niet eerder gedaan hebt, gezien haar bouw. Als je zo'n dier aanschaft moet je gewoon beseffen dat je echt een traject in gaat van behandelen, gymnastiseren, trainen aan dubbele lijnen voordat je er uberhaubt op gaat zitten. En niet zoals je in een ander topic schrijft denken dat je er binnenkort mee kan gaan starten en je een dressuurtopper gekocht hebt. Dat vind ik echt enorm sneu voor zo'n paard en niet realistisch, sorry.


Dat ga ik voorlopig ook zeker niet doen, ze is nog niet klaar voor wedstrijden en ze kan het een en ander maar dat maakt haar toch geen dressuurtopper?
Ik ga haar vandaag eerst laten scannen of opvoelen ik ga zo bellen voor een afspraak. En als ze niet drachtig is haal ik er binnenkort een osteopaat bij, als ze drachtig blijkt dan kan dat niet en dan zal ik het doen tegen de tijd dat ze weer behandeld kan worden.
Ze kan geen gras buik hebben omdat ze hier niet op het land staat (is er helaas niet, alleen in de zomer een een stukje voor drachtig paard en veulens)
Ze is op mijn vorige stal ook in juli een keer in het verkeerde landje gezet, niet in het pad van haar landje maar in een hengstenpad.. ..

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: Mijn paard mogelijk drachtig..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:17

Kwa dikke buik hoeft het niet veel te zijn, bij sommige merries en vooral als ze hun 1e veulen krijgen hebben bijna helemaal geen buik.
Dit was mijn merrie vorig jaar een dag voordat ze beviel van haar 1e veulen(en ze beviel van een groot veulen)
Afbeelding

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:24

Maar dit schrijf jij zelf? In mijn ogen echt niet realistisch.


AmyPony
Woonplaats: Noord Holland



Hoi allemaal!

Ik heb een behoorlijk overbouwd paardje. Nu is het zo dat ze echt mega goed is in dressuur, en ik over een half jaar officieel wil gaan starten. Maar nu vraag ik mij af: kan de jury mij erop afrekenen dat mijn paard overbouwd is? Mijn instructeur zegt dat we met haar zeker in het Z2 gaan komen. Maar hoe zit het met de jury?
Ik hoop dat iemand mij hierop antwoord kan geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:26

DatBenIkNou schreef:
Maar dit schrijf jij zelf? In mijn ogen echt niet realistisch.


AmyPony
Woonplaats: Noord Holland



Hoi allemaal!

Ik heb een behoorlijk overbouwd paardje. Nu is het zo dat ze echt mega goed is in dressuur, en ik over een half jaar officieel wil gaan starten. Maar nu vraag ik mij af: kan de jury mij erop afrekenen dat mijn paard overbouwd is? Mijn instructeur zegt dat we met haar zeker in het Z2 gaan komen. Maar hoe zit het met de jury?
Ik hoop dat iemand mij hierop antwoord kan geven!



Punt 1 is dit vet offtopic
En punt 2 heb ik die instructeur niet eens meer maar een andere die alles stap voor stap doet.
Die andere instructeur was totaal niet realistisch en eerlijk naar mijn paard!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:27

Als je dan toch naar de dierenkliniek gaat, laat dan ook even meteen op maagzweren controleren. Daar kunnen ze ook een beetje van opblazen en daardoor worden ze op stal (meeste) ontzettend vervelend en staken met rijden.. En dat is bij jou paard ook het geval toch? Mag ik vragen bij welke handelaar je haar hebt gekocht, mag ook in PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:29

CharmingS schreef:
Als je dan toch naar de dierenkliniek gaat, laat dan ook even meteen op maagzweren controleren. Daar kunnen ze ook een beetje van opblazen en daardoor worden ze op stal (meeste) ontzettend vervelend en staken met rijden.. En dat is bij jou paard ook het geval toch? Mag ik vragen bij welke handelaar je haar hebt gekocht, mag ook in PB.

Ik zal dat ook even laten checken. Pb voor handelaar.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:40

AmyPony schreef:
DatBenIkNou schreef:
Maar dit schrijf jij zelf? In mijn ogen echt niet realistisch.


AmyPony
Woonplaats: Noord Holland



Hoi allemaal!

Ik heb een behoorlijk overbouwd paardje. Nu is het zo dat ze echt mega goed is in dressuur, en ik over een half jaar officieel wil gaan starten. Maar nu vraag ik mij af: kan de jury mij erop afrekenen dat mijn paard overbouwd is? Mijn instructeur zegt dat we met haar zeker in het Z2 gaan komen. Maar hoe zit het met de jury?
Ik hoop dat iemand mij hierop antwoord kan geven!



Punt 1 is dit vet offtopic
En punt 2 heb ik die instructeur niet eens meer maar een andere die alles stap voor stap doet.
Die andere instructeur was totaal niet realistisch en eerlijk naar mijn paard!

In mijn ogen niet off topic omdat ik gok dat die buik en alle andere problemen door een lichamelijk probleem komen, gezien het gebrek aan bespiering en haar bouw? Het topic waar je afgelopen weekend nog zo hoog opgaf over de dressuurkwaliteiten van je merrie zit helaas op slot...

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:48

Ben ik benieuwd wat jullie zeggen van deze merrie, drachtig of niet....

Afbeelding

Uitgerekende datum 24 april.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:49

Is dit paard echt 9 jaar oud??

Geloof er niks van eerlijk gezegd...ik denk eerder 19 gezien die rug en misschien nog wel ouder.
Ook het feit dat het dier bij een handelaar vandaan komt zegt mij dat er totaal iets niet klopt hier.

Als de da toch komt voor scannen laat hem dan gelijk het hele paard eens nakijken.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:12

CharmingS schreef:
Als je dan toch naar de dierenkliniek gaat, laat dan ook even meteen op maagzweren controleren. Daar kunnen ze ook een beetje van opblazen en daardoor worden ze op stal (meeste) ontzettend vervelend en staken met rijden.. En dat is bij jou paard ook het geval toch? Mag ik vragen bij welke handelaar je haar hebt gekocht, mag ook in PB.


Ik zou de merrie van top tot teen na laten kijken eerlijk gezegd. Gezien de andere topics ook even de hoofd, hals en rug op de foto zetten om een beeld te krijgen waar al die ongemakken vandaan komen.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn paard mogelijk drachtig..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:26

Trek je portemonnee maar open..

Anoniem

Re: Mijn paard mogelijk drachtig..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:38

De leeftijd is door 2 da's bevestigd
Vanmiddag 15:00 heb ik een afspraak en ik laat haar checken op dracht en maagzweren, de rest niet. Ze was bij aankoop klinish goed.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Mijn paard mogelijk drachtig..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:54

Klinisch is toch zonder foto's als ik het goed heb?
Dat zegt dan toch niets over de conditie van de rug en derg?
Of je dierenarts heeft rontgenogen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:56

AmyPony schreef:
De leeftijd is door 2 da's bevestigd
Vanmiddag 15:00 heb ik een afspraak en ik laat haar checken op dracht en maagzweren, de rest niet. Ze was bij aankoop klinish goed.

Maagzweren kunnen alleen met een scopie gediagnosticeerd worden. Paard moet dan ook een lege maag hebben. Dat onderzoek moet dus echt ingepland worden. Een klinische keuring zegt helaas niet heel veel over de bouw van een paard, dat is maar heel globaal allemaal. Succes vanmiddag.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:57

AmyPony schreef:
De leeftijd is door 2 da's bevestigd
Vanmiddag 15:00 heb ik een afspraak en ik laat haar checken op dracht en maagzweren, de rest niet. Ze was bij aankoop klinish goed.

Maagzweren kunnen alleen met een scopie gediagnosticeerd worden. Paard moet dan ook een lege maag hebben. Dat onderzoek moet dus echt ingepland worden. Een klinische keuring zegt helaas niet heel veel over de bouw van een paard, dat is maar heel globaal allemaal. Succes vanmiddag.

Anoniem

Re: Mijn paard mogelijk drachtig..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:49

Dan maak ik nog een aparte afspraak voor maagzweren. :)

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Mijn paard mogelijk drachtig..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:34

Ik ben benieuwd wat de da zegt :)

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:54

DatBenIkNou schreef:
AmyPony schreef:
De leeftijd is door 2 da's bevestigd
Vanmiddag 15:00 heb ik een afspraak en ik laat haar checken op dracht en maagzweren, de rest niet. Ze was bij aankoop klinish goed.

Maagzweren kunnen alleen met een scopie gediagnosticeerd worden. Paard moet dan ook een lege maag hebben. Dat onderzoek moet dus echt ingepland worden. Een klinische keuring zegt helaas niet heel veel over de bouw van een paard, dat is maar heel globaal allemaal. Succes vanmiddag.


+ een scopie is schreeuwend duur, houd daar rekening mee. Ik was 275 kwijt voor een scopie en het was in 2 minuten gezien.

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:57

en en en en?????? ben beniuewd!

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Mijn paard mogelijk drachtig..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:15

Ik ben ook benieuwd naar de uitslag

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Mijn paard mogelijk drachtig..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:46

Scopie is idd erg duur. En daarnaast moeten ze een aardig tijdje vasten wat sws al niet bevorderlijk is voor de maag.