Hengst voor Flemmingh x welt hit x sit this one out

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Hengst voor Flemmingh x welt hit x sit this one out

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 20:26

Ik ben aan het overwegen om een veulen te fokken uit mijn 9-jarige Flemmingh merrie van een kleine 1.60 hoog.
Paard is ontzettend naar mijn zin, en het zou me erg leuk lijken om op deze manier misschien wel aan een opvolger te komen.

Verbeterpunten zijn:
- Maakt zich in de gangen vaak liever lang dan actief. Stapt zeer ruim over maar heeft daardoor de neiging wat weinig te buigen in de gewrichten. Sterke achterhand vanuit de hengst is dus gewenst.
- Stijle schouder

Wat mij juist aanspreekt aan haar en zeker zo veel mogelijk ook in de hengst terug zou zien
-Een goed karakter is voor mij het belangrijkst. Ik kan met haar gaan en staan waar ik wil. Ze is lekker nuchter maar toch werkwillig. Dit is voor mij erg belangrijk.
-Hengst mag iets meer maat vererven maar liever niet te veel.
- Goede stap behouden
- Paard is compact en rond gebouwd, zou ik ook graag zo terug zien
- Totaal niet het belangrijkst maar als de hengst geen aftekeningen heeft is dat voor mij een pluspunt

Ik vond het erg lastig om te beginnen met zoeken, omdat voor mij ook juist de informatie van het karakter van nakomelingen erg belangrijk is. Daarom hoop ik hier zo veel mogelijk praktijkervaringen te horen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes
Corianne

Anoniem

Re: Hengst voor Flemmingh x welt hit x sit this one out

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:12

Leuke merrie
Ik heb een fijne Dante Weltino uit mijn Flemmingh gefokt, ze is nu 2 jaar, prima aan de maat met een erg vrolijk karakter en een goed lichaamsgebruik

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:18

Heb je ook een linkje naar horsetelex en een goede standfoto?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:36

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:56

Dit is toch niet dezelfde merrie? In de OP staat dat deze maar 1.60 cm hoog is..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:00

Elisa2 schreef:
Dit is toch niet dezelfde merrie? In de OP staat dat deze maar 1.60 cm hoog is..

Volgens mij staat er geen afmeting bij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:34

Ferdaux is wel 2 x Flemmingh. Genoeg hengsten beschikbaar die dat bloed niet voeren

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:35

[***] schreef:
Ferdaux is wel 2 x Flemmingh. Genoeg hengsten beschikbaar die dat bloed niet voeren

"Dat bloed" is echt uitstekend bloed. Daarnaast zou het dan in de 5e generatie pas weer zitten. Waar heb je het dan over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:04

Er zijn genoeg hengsten die geen Flemmingh voeren. Het is een goede vererver maar hij heeft ook zijn nadelen zoals weleens een kleintje geven, met honderden dresuurhengsten over de hele wereld beschikbaar die geen Flemmingh bloed hebben zou ik niet weten waarom je lijnenteelt zou gaan toepassen in dit geval

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 13:33

janderegelaa schreef:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 449/dedame

Ik zou een hengst zoeken die wat meer opwaarts is en een sterker achterbeen heeft. Ferdeaux bijvoorbeeld.

Bedankt dat zijn inderdaad de verbeterpunten en bedankt voor het plaatsen van de link, dit is ze inderdaad.

Ik zal als ik thuis ben een standfoto plaatsen en me verdiepen in ferdeaux.

Dante Weltino is wel helemaal mijn smaak! Bedankt voor de tip

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:47

Dekt alleen niet... 100% sport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:26

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:

Volgens mij staat er geen afmeting bij...

Ik was nog niet helemaal wakker geloof ik :+
Zag 170 staan, maar dat is het levensnummer..

In ieder geval zijn ze in de moederlijn niet heel klein dus kan goed dat de maat bij Flemmingh weg komt, aangezien die erg kan/kon strooien met de maat.

Ferdeaux moest ik ook aan denken, maar had nog niet aan de lijnenteelt met Flemmingh gedacht. Maar ik zou het wel aandurven in ieder geval want hij zit ver genoeg weg.

Ik zou ook voor een hengst gaan die het front kan verbeteren en opwaartse beweging toe kan voegen. Wellicht is Toto jr ook interessant, die kan zeker kracht achter toevoegen en een goede buiging van het achterbeen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 19:19

Ferdeaux is zeker een aansprekende hengst inderdaad. Nu neem ik misschien te veel mee vanuit de koeienfokkerij waar ik iets bekender mee ben, maar zou juist het gebruiken van een paard met andere bloedlijnen ipv lijnenteelt niet kunnen zorgen voor een heterosis effect?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 19:58

Foreign Affair is niet wat ik zou zoeken voor mijn merrie omdat dat opwaartse er juist in gefokt moet worden maar als iemand zo'n soort hengst weet welke beter passend zou kunnen zijn voor mijn merrie dan zijn ideeen altijd welkom :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:07

Pikeur schreef:
Ferdeaux is zeker een aansprekende hengst inderdaad. Nu neem ik misschien te veel mee vanuit de koeienfokkerij waar ik iets bekender mee ben, maar zou juist het gebruiken van een paard met andere bloedlijnen ipv lijnenteelt niet kunnen zorgen voor een heterosis effect?

Volgens mij werken we bij paarden niet zo maar het zou best kunnen hoor.

Ik vind alleen dat een enkele hengst in de 5e generatie nou niet bepaald lijnenteelt is.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 20:11

Nee nu je het zo zegt is het niet de juiste benaming inderdaad.

Mijn oog is nu ook gevallen op Glamourdale, ik denk dat ik me hier eens wat verder in ga verdiepen
KWPN aanparingsadvies:
Glamourdale kan het model verbeteren en bewegingstechniek toevoegen aan de dressuurpaardenfokkerij.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:17

Pikeur schreef:
Nee nu je het zo zegt is het niet de juiste benaming inderdaad.

Mijn oog is nu ook gevallen op Glamourdale, ik denk dat ik me hier eens wat verder in ga verdiepen
KWPN aanparingsadvies:
Glamourdale kan het model verbeteren en bewegingstechniek toevoegen aan de dressuurpaardenfokkerij.

Kijk dan even naar Lord Learherdale, en kijk naar de neerwaartse romprichting in beweging. Je hebt wel kans dat je dat juist gaat versterken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:28

Glamourdale is mij heel positief opgevallen in Den Bosch, sterk lopen met veel buiging.
En de Toto's waren ook erg goed, allemaal mooie bovenlijn, en een opwaarts front, wat je merrie wel kan gebruiken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 07:42

Glamourdale zelf was top, z'n nafok kon mij echter niet overtuigen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 07:45

Glamourdale heeft hele scherpe bloedmerries nodig, met al veel "tritt" in de benen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 08:22

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Lijkt dus ook niet passend voor mijn merrie. Toto blijft ook terug komen in de adviezen dus wellicht ook nog om in gedachten te houden.

Kwam nu ook Hennessy tegen, alleen kan zo even niet veel vinden over het karakter van de nakomelingen ivm het jazz bloed. Maar wellicht dat mijn merrie dat juist wel weer zou kunnen hebben

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 08:45

Ik ga dit topic volgen. Wij hebben een 3 jarige Florencio x Flemmingh met veel overeenkomsten met deze merrie. Wij denken aan Toto jr.

Als Jaarling:
Afbeelding
Als tweejarige:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:05

Ik heb een jaarling Toto uit mijn Flemmingh
Goed veulen maar precies de moeder. Niet verkeerd in mijn geval maar andere Toto is precies de Charmeur moeder. Ik krijg dus een beetje het idee dat Toto bloed naar de moeder fokt. Bij Governor vond ik dat ook.
Voor 1750 euro voor een jonge hengst als Toto jr liet ik hem nog even staan, straks maar eens kijken hoe ze het onder het zadel doen. Voor dat geld heb je ook een bewezen topvererver

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 10:24

Dat weerhoudt mij ook een beetje van Toto jr, dat het een geweldig beest is mag duidelijk zijn maar voldoet ook precies aan het ideale profiel van een goede marketing met nog weinig informatie over de nakomelingen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:41

Hm op de eerste bezichting waren de Toto's allemaal echt veel uniformer dan de Governor's, en allemaal stuk voor stuk goed bewegen met een goed achterbeengebruik.

Maar goed, daar is natuurlijk ook al een voorselectie geweest.

Henessy is ook een fijne hengst, wel grootramiger dan jouw merrie maar dat vind ik een pluspunt. Denk dat hij ook zeker het front kan verbeteren. Karakter lijkt prima van de hengst zelf in ieder geval.