Fokadvies onconventionele merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Fokadvies onconventionele merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 18:36

Zoals sommige van jullie misschien wel weten zit ik voornamelijk in de kleurtjes fokkerij.
Mijn doel is wel om op verbetering te fokken en dus ben ik voor mijn grote champagne merrie aan het kijken naar warmbloed hengsten, voornamelijk kwpn en Duits bloed.
Het is voor mij een leuke merrie, maar binnen de warmbloed fokkerij toch een wat onconventionele merrie, die voor het oog van een aantal van jullie voor flink wat verbetering vatbaar is. Dat vind ik ook, voor het perfecte sportpaard was wellicht een top merrie uit een prachtige stam een veel beter idee, maar indien je een kleurtje ook erg waardeert wordt de keuze heel beperkt en is rose toch echt een hele leuke merrie met een goed karakter. :j
Rose is een warmbloed x Franse draver x Arabier.
Ik zou jullie (ongezouten) mening en tips bij een hengstenkeuze erg waarderen.

Wat ik wil is iets groter fokken, beter front/hals, luxe hoofd en een hele goede motor van achter. Ook vind ik karakter van belang, niet zoiets wat van ieder verkeerd blaadje een meter de lucht in springt. Het mag zowel dressuur als springbloed zijn. Voorkeur gaat uit naar bruin of zwarte hengsten. Schimmel of bont is helemaal uitgesloten.
Ik ben fan van capri Sonne voor haar, maar wil bij voorkeur met vers dekken.

Rose, de merrie is 1.63, hier wat fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 18:52

Ik vind het zo'n prachtige merrie <3.
Waarom niet bij de Arabieren blijven? Lijkt me een fijne endurance kruising...

Wat is het stukje warmbloed erin? Met het draver en Arabisch bloed zou ik niet teveel in hokjes van springen of dressuur willen denken... Er zal ondanks een goede hengst niet zomaar een top spring of dressuur paard uitkomen.

Ik zou denk ik een allround hengst zoeken, dan fok je er een mooi en allround dier uit.

Misschien een allround NRPS'er?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 19:15

Afgelopen jaar hebben we arabisch gedaan inderdaad :j
Ik wilde nu eens wat de andere kant op. Allround, goede beweger is inderdaad mijn doel, met lichte voorkeur naar dressuur, al vind ik de springpaarden qua hoofd en uitstraling vaak veel mooier. Het kan inderdaad nooit vanuit haar bloed heel specifiek gericht worden.
Maar als het veulen mij bevalt zal die ook weer voor de fok ingezet worden en zo kunnen we wel steeds verder fokken naar het perfecte plaatje met een kleurtje :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:04

Was inderdaad een ontzettend leuk veulen. Het was jammer dat ik geen geld/tijd/plaats had, anders wist ik het wel.

Ik ben niet ontzettend thuis in de warmbloeden, maar zou Nespresso iets zijn? Een Negro x Tenerife VDL, dat vind ik dan wel mooi allround.
Capri Sonne is ook een mooie hengst.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:08

Voor front en karakter zou je naar van Gogh kunnen kijken. Is een springhengst maar geeft ook goede dressuurpaarden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Fokadvies onconventionele merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:12

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:24

De merrie is al crème toch?
Bestaat er zoiets als cremello champagne? Wel mooi om mee door te fokken als je in de kleurtjes wilt blijven.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:33

Als je op zoek bent naar een echt goede Duitse hengst zou ik voor Estobar NRW gaan.
Hij heeft zich ruimschoots bewezen in de sport en geeft zeer goede nakomelingen, met veel beweging, een zeer goed karakter en massa. Zijn laatste goedgekeurde zoon is voor €280.000 verkocht.

https://www.youtube.com/watch?v=_1wsdxvXt6c

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:35

Aan ieder paard is wel wat op of aan te merken, conditie speelt daarin ook een rol, je merrie ziet er op de eerste foto al een stuk voordeliger uit dan die daarna, maar alsnog vind ik niet dat ze er verkeerd uitziet. Mijn vraag is wel hoe zijn haar bewegingen. Er zit draver bloed in, hoe is haar galop? Misschien een filmpje plaatsen?

Ze is niet echt opwaarts gebouwd, voor de dressuur zou ik de hals ook wat minder diep uit de borst willen hebben, maar dat fok je er niet zo in één keer uit. Ik zou dan zeker een hengst uitzoeken met veel zelfhouding, een schuidere schouder. En gezien haar achtergrond wel een lijntje nemen waar echt een gode galop in verankerd zit.

De Negro X Tenerife zou zeker op het gebied van galop iets toe kunnen voegen.

Heel gek misschien, maar de hengst Henkie. Super schouderpartij, hele goede galop en is vrij beknopt en dat is niet erg op jouw merrie. Bovendien is ie nog commercieel ook. Tevens kan hij ook wel springen.

Tikje duurder, maar super draf en galop, Ferdeaux. Gave hengst kan ook wel beweging toevoegen. Al kan hij het beste langgelijnde merries hebben.

Ook een commerciele hengst met een super galop en drafpartij: Desperado.

Mocht je low budget willen gaan, een hele fijne beweger willen hebben en kans op een dubbele verdunning kun je ook eens kijken naar de valk hengst Wonder. Zie http://anserland.nl/hengsten/wonder/ je hebt een bloedmerrie dus die kan wel wat massa hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:50

of een top beweger,Benicio.

Estobar NRW is ook een goede, uit 1 van de beste merrie stammen van Westfalen.

Kleurtjes gewenst? denk dan aan Baron zijn nakomelingen. Bijv. Baron Dox (redelijke moederlijn erachter)
geen idee of die nog ter dekking staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:43

Merrie heeft toch zelf al een kleurtje
Gewoon een goed fokkende bewezen vererver erop dan fok je altijd een leuk paard en misschien wel met een aparte kleur als extraatje

Van Gogh is helemaal geen slechte optie
Negro gaat het model en het formaat niet verbeteren. Bij Capri Sonne twijfel ik daar ook wel een beetje aan

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 12:54

Ja klopt, Rose kan zelf crème en/of champagne doorgeven dus ik kan me 100% richten op een hengst die icm met haar het beste (allround/dressuur) sportpaard zal opleveren.

Estobar is echt prachtig :wow: die gaat hoog op mijn lijstje!

Dekgeld leg ik me niet op vast, ik zal geen goede hengst afschrijven om een paar euro. Ik wil echt de best mogelijke resultaten proberen te fokken. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:08

Is de merrie gezond? rontgenologisch e.d.?

En ik ben ook wel benieuwd naar haar gangen, weet je welke warmbloedhengst haar vader is?

Zo aan je wensen qua verbetering moest ik ook aan Ferdeaux denken, Estobar is ook een fijne hengst..nog een slagje beter vind ik zijn zoon Escolar. Hoe het met de gezondheid zit in die lijn weet ik niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:20

escolar is leuk, zijn volle broer ook.

Ik ben zelf weg van Equitaris maar die is van aardbodem verdwenen, zijn volle broer Equitares is geruind en Equitaris is dus foetsie.
Equitaris is een zoon van Estobar uit dezelfde moederlijn als Estobar. Estobar X Rubiloh X ( volle zus van Estobars moeder) Ferragamo. Bundeschampionat winnaar als 4 jarige.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:23

Een mooi paard.Deze kleur zie je niet vaak.Van de fokkerij heb ik geen verstand dus ik zeg liever niets,alleen dat ik een goed en braaf karakter enorm belangrijk vind,en dat kan ook overgeerfd worden.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:38

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:13

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 12:45

Wat vinden jullie van total US?
Ik vind hem ook wel goed passen en ben ook wel fan van dat bloed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:14

Ik vind het een super hengst qua beweging, maar vraag me wel af of hij in combi met jouw merrie niet te luxe zal gaan fokken ivbm het arabische bloed erachter en er is nog niet precies bekend hoe hij doorfokt.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:22

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:24

Wel eens een Lusitano hengst overwogen? Onze zwarte ( homozygoot) hengst Ultramar heeft een stokmaat van 165 cm en fokt groot, met goede gangen, dressuurpaard bij uitstek en zal zeker een verbetering geven in front en kont ;) . Hij heeft een supercool karakter en geeft dat ook door aan zijn kinderen net als de luxe hoofden( dus geen ramshoofden!) . Hij is goedgekeurd en bij het veulen kan je dan een cruzado papier aanvragen. Over het algemeen worden kruisingen van Lusitano's met meer of minder Arabisch bloed voerende dieren hele fijne, luxe werkdieren. In Portugal wordt er veel bewust op die manier gefokt, de Luso-Arab.

Ultramar https://www.facebook.com/ultramar131/?ref=br_rs

Afbeelding

Dochter volbloed Lusitano

Afbeelding

Dochter Azteca ( kruising met Quarter)

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:26

Total Us is absoluut een prachtige hengst, maar lijkt ze zoals Elisa zegt wel heel luxe te geven. Je blijft dan wel vrijwel zeker in het zeer fijne type te blijven. Opzich niet erg als je een fijn damespaardje wilt fokken. Je merrie zou echter wel wat meer massa kunnen gebruiken.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 14:36

Ik moet zeggen dat ze in combi met mijn eigen hengst, kharamel 87% arabisch, toch wel een flink veulen heeft gegeven. Eigenlijk boven verwachting groot en ook best wel veel massa voor het percentage arabisch bloed wat er in zit tenminste.
In frankrijk heeft ze ook een vrij groot/stevig veulen gehad maar ik ken die vader niet dus weet niet wat daar achter zit.
Qua model zou je inderdaad zeggen een beetje meer bot, maar qua wat ze tot nu toe gefokt heeft zou wellicht iets minder massa ook wel kunnen. Blijft dan toch een beetje gokken.

Ik vind zelf het model en de uitstraling van bijvoorbeeld Poëtin heel erg mooi, die Sandro hit merrie. In die richting zou ik graag proberen te fokken.
Dus een passende hengst met Sandro Hit bloed of Brentano II vind ik ook erg interessant.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 14:54

Elisa2 schreef:
Is de merrie gezond? rontgenologisch e.d.?

En ik ben ook wel benieuwd naar haar gangen, weet je welke warmbloedhengst haar vader is?

Zo aan je wensen qua verbetering moest ik ook aan Ferdeaux denken, Estobar is ook een fijne hengst..nog een slagje beter vind ik zijn zoon Escolar. Hoe het met de gezondheid zit in die lijn weet ik niet.

Rose is inderdaad helemaal gezond. :j

Haar afstamming, hoop dat je het kan lezen:
Oma Bazalmine zou het warmbloed aangedragen hebben, heb ik me laten vertellen, maar die afstamming staat op papier natuurlijk als onbekend.
Haar moeder zou een franse draver moeten zijn, maar heb fotos gezien en ik vind haar totaal niet op een draver lijken :+ Meer op een gemiddelde kwpn'er.

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:04

Tsja als je graag voor Sandro Hit bloed wil gaan: http://www.deijzerenman.com/hengsten/35 (zie mijn profiel voor een prachtige dochter van deze hengst :D)

Edit: Sir Donnerhall geeft niet echt maat mee, dus als je aangeeft dat je merrie op zich wel redelijk groot fokt zou ik de gok wel durven maken.

Edit 2: en ik snap dat je wel een Poetin wil fokken, die wil ik ook wel fokken :=
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op 10-01-18 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt