Hengstenkeuze voor Polansky x Uniform

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

November108

Hengstenkeuze voor Polansky x Uniform

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 22:45

Sinds ruim een halfjaar is Wonderfull (Polansky x Uniform) in mijn bezit. Ze is 14 jaar. Mijn vader en ik zitten de mogelijkheden te bekijken voor een eventuele dekking, maar nog geen concrete planning :D

Nu even voorop stellend: van bouw weet ik echt veel te weinig om hier een oordeel over te geven en te kunnen zien wat er wel/niet bij past. Daarom schakel ik graag jullie hulp in :o.

Aangezien ik niet in de toekomst kan kijken, wil ik als we beslissen te gaan fokken, een veulen hebben die ook te verkopen is.

Goed, wat zoek ik:
Een hengst die goed karakter meegeeft
Sterke benen
Maat ongeveer gelijk (1.72m), kleiner maakt niet uit maar liever niet richting 180.
Goede gangen met actief achterbeen

Merrie zelf wilt de achterbenen nog wel eens een beetje achter laten blijven, waardoor het wat vlak oogt. Galop is een verbeterpunt. Ze is heel werkwillig en kan vooral in draf wel showen. Onder het zadel doet ze nooit gemeen, zal altijd voor je werken. En ik vind haar natuurlijk geweldig knap :D.
Ik doe met haar dressuur, springen, af en toe eens een oefencrossje en buitenritten haha. Zou er graag een dressuurhengst op willen die wel een sprongetje kan. Maar sta open voor van alles. Liefst wel richting KWPN.

Echt standfoto's heb ik niet, hopelijk kunnen jullie hier wat mee.

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk werken de video's }:0

Beeeetje drukke Wonderfull

Rustige Wonderfull :')

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/111718

Elisa2

Re: Hengstenkeuze voor Polansky x Uniform

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:33

Ik zie dat ze al twee veulens heeft gehad, weet je hoe die geworden zijn?

Een hengst die een goede galop en meer souplesse toe kan voegen lijkt me belangrijk. Ze komt wel uit een hele goede moeder.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 12:04

Op youtube van die 2 allebei een rijfilmpje gevonden als 4-jarigen, maar filmpje is niet van mij en weet niet of ik die zomaar mag plaatsen. Die van Uphill sprak me meer aan dan die van voice in ieder geval. Ze leken wel allebei een stuk ieler in de hals dan Wonderfull zelf is maar dat kan natuurlijk ook de leeftijd zijn!

Meer souplesse en goede galop is inderdaad iets waar ik op ga letten!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:08

Ga voor een hengst met veel gummi in het lijf en een sterk overtuigend achterbeengebruik. Een hengst die in (vrije!) beweging (van nature!) de rug bolt en het achterbeen echt onder de massa zet.
Je merrie mist dit, met name genetisch.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 12:20

Bedankt @Dees, ben ik helemaal met je eens. Weet je wellicht een hengst die deze eigenschappen bezit?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:57

Ben niet meer zo thuis in de kwpn hengsten van de laatste jaren.
Hengst Fireball (Van Olst) zou voldoen.
Of nafok van Bordeaux (al kunnen die weer zo beknopt zijn).
Er zijn er veel meer. Ik denk niet aan directe nakomelingen van Jazz en Ferro. Die hebben wel achterbeen maar doorgaans minder gummi.

Maar per saldo: bekijk de hengst altijd met je eigen ogen. Laat je gevoel er ook bij spreken.
Naampjes via internet hebben mij nog nooit naar een juiste hengstkeuze gebracht.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 13:00

Bedankt voor je adviezen! Ik ga tzt ook zeker met mijn vader het een en ander in het echt bekijken :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:42

November108 schreef:
Bedankt @Dees, ben ik helemaal met je eens. Weet je wellicht een hengst die deze eigenschappen bezit?

Toto jr geeft deze eigenschappen door onder andere, maar het is even de vraag of hij voldoende bloed mee geeft voor deze merrie.
Total US gaat denk ik bloederiger fokken, en de hengst zelf vind ik een slag beter maar over zijn nafok is nog minder bekend.

Hoe waren de souplesse en galop van de Uphill en Voice nakomelingen?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:48

Ik zou hier Ferdeaux wel op durven te zetten , jou merrie lijkt lengte genoeg te hebben. Pak je direct de punten aan.

En misschien Five Star? Voegt ook ras en souplesse toe.
Laatst bijgewerkt door tanjaatjuhh op 07-01-18 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:50

Die zal alleen niet de souplesse kunnen verbeteren..

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:01

Daily Daimond voegt geloof ik ook veel souplesse door.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 12:19

De nakomelingen van Totilas en Ferdeaux hebben ook Kostolany als voorouder, mijn merrie ook, ik weet niet of dit teveel ingeteeld wordt dan? Ik vind persoonlijk Toto jr wel ontzettend gaaf, Total US spreekt me wat minder aan.
Ben idd bang dat Ferdeaux niet genoeg souplesse toe gaat voegen na t eea van hem bekeken te hebben.
Over Five Star zag ik dit vanuit het KWPN keuringsrapport: "Five Star kan instelling, ras, front en voorbeentechniek toevoegen aan de dressuurpaarden- fokkerij bij merries met een correct gesteld achterbeen.", maar ik denk dat juist mijn merries achterbenen verbeterd kunnen worden.
Daily Diamond vind ik er ook 1 om te onthouden.

@Elisa2 dit is de nakomeling van voice (ik plaats toch maar de linkjes haha) https://www.youtube.com/watch?v=I0ycViccdzs
en dit is de nakomeling van uphill
https://www.youtube.com/watch?v=q0GjOh2Uld0
Ik vind zelf dat de nakomeling van Voice nog weinig extra souplesse heeft, wel een iets ruimere galop dan mijn paard zelf. De nakomeling van Uphill heeft meer souplesse, betere galop en beter achterbeengebruik van die van Voice. Dat is in ieder geval wat ik zelf lijk te zien maar ik heb er zoals eerder gezegd niet veel verstand van :=

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:42

Ik vind de Uphill niet verkeerd. Mocht wel ietsje meer kracht uitstralen, maar dat kan ook ana het ilmpje liggen.
Qua fokkerij ook wel interessant, omdat je Krack- en Jazz -vrij blijft.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 16:24

Volgens het keuringsrapport van Uphill mist zijn galop wat souplesse en dat is juist iets wat ik graag zou verbeteren :D. Al ben ik met je eens dat ik het veulen niet verkeerd vind!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:32

Een duidelijke Uniform :)

Ik heb een enigszins vergelijkbare merrie.
Voor mij komt de Duitse hengst Franziskus wel in aanmerking.

Pas op met hengsten met veel Amor of echt bloederige hengsten. Uniform vind ik fijne karakters, maar krijg je teveel Amor of ‚heet bloed’ in de achtergrond dan kan het ook wel doorslaan naar een heel ingewikkeld paard.

Voor mij daarom een reden om wat in de Duitse hoek te blijven.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 16:43

Goed dat je het zegt Sizzle! Ik ben inderdaad heel blij met haar karakter, eerlijk en betrouwbaar. Zoek dat ook in een eventuele nakomeling! Ga de hengst die jij noemt eens bekijken.

Wonderfull is inderdaad een echte Uniform haha, ze lijkt er ontzettend op :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:28

Ach, voor Amor hoef je niet bang te zijn. Hij dekte in de jaren 60-70-80 en toen moesten mensen nog wat wennen aan scherpere paarden. Ik houd wel van een scheut Amor-bloed. Mooie paarden met maat en extra beweging. Het zijn eerlijke paarden, maar je moet ze consequent en met respect behandelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:49

Veel Amor samen met Wathamin kan echter wel wat doorslaan in de zin van niet vergevingsgezind.
Scherp vind ik niet echt een probleem, maar Uniform bloed wil nog wel eens wat terug vechten en versterk je dat te veel dan krijg je die rampverhalen van mensen die een levensgevaarlijke kende die met 3 man vastgehouden moest worden.

Ik moet daarbij bekennen dat ik die fout helaas ook gemaakt hebt (veel bloed en veel Amor) en dat is geen rijpaard geworden.

Ik heb er nu een met 2x Uniform, heel fijn leuk veelzijdig paard maar ook een echte vechter die geen enkel bezwaar heeft tegen een goed conflict :P

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 20:48

Haha Sizzle je beschrijft het erg leuk aan het einde :'). Die van mij moet je ook af en toe eerst even 'overtuigen' voordat ze ja zegt of ja doet :D. Voor zover houdt goed karakter ook niet een doodbraaf paard in, maar wel een eerlijk paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:20

Lijnenteelt op Kostolany is helemaal niet zo erg hoor..{fijne hengst en fijn karakter!} maar na het zien van de filmpjes van de nakomelingen denk ik dat jouw merrie een hengst nodig heeft die meer wat meer bloed toe kan voegen.

Five Star vind ik geen rare optie, de bouw van zijn achterbenen is wat sabelbenig maar hij gebruikt ze wel goed en beweegt goed bergopwaarts en lijkt dat ook door te fokken maar ook hij geeft niet heel veel souplesse door.

Ik ben bang dat je met DD een wat ouderwets type tank van een paard gaat krijgen.

Een andere invalshoek wat in mij op kwam is de hengst Expression, die fokt veel gummi en lichtvoetigheid door. En met het Vivaldi bloed er achter zit je ook wel goed met het karakter.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:39

Als je springgefokt wil fokken is Dallas Vdl mischien een keuze
Krijg je een veulen waar je alles mee kunt
Afbeelding

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 11:51

@Elisa2 goed om rekening mee te houden dat het geen tank wordt ja, merrie zelf is niet de smalste en de kleinste haha. Expression bekeken, spreekt mij ook erg aan!

Ik sta nog open voor van alles dus ik ga het eens bekijken :D