Op welke hengsten moet ik extra letten?Ik heb Dyke bijna 2 maand in mijn bezit en bleek tijdens de keuring toch gust te zijn. Dit zou voor haar het eerste veulen zijn.
Dyke fan de Slachtedyk
Tsjalke x Teunis, moeder Dryske fan de Slachtedyk. Complete moederlijn minstens ster op de stammoeder na.
168
Merriestam 050
Fokwaarden:
Rastype 106
Bouw 98
Beenwerk 99
Stap 100
Draf 103
Haar goeie punten zijn haar stokmaat, maar deze wil ik niet groter
, zeer makkelijk karakter, mooie lange hals, veel behang en goed front. Verder vind ik het echt een mooi paard met uitstraling. Op behang en front wil ik liever niet inleveren. Ook is ze onder zadel mooi voorwaarts. Verbeterpunten zijn dat ze achter iets schuin staat (plus dat ik gestrekte achterbenen ook 'mooier' vind) en de voorbenen net iets onderstaan. Wat opvalt is dat de moederlijn wat aan de kleine kant is (164 - 155 - 158 - 159) terwijl Dyke zelf 168 is. Ook hebben de m, mm en mmm een wat neerwaartse romp. Dyke (en verder ook weer alle merrie's
)heeft een best schuine schouder. Rug/lendenen mogen ook wat strakker.Wat ik zou willen fokken is een fijn allround gebruikspaard met uitstraling. Karakter is zeer belangrijk omdat ook mijn ouders er mee overweg moeten kunnen en ik ook een coole houding wil. Ik wil liever geen 'Fries maar het lijkt meer op een dikke kwpn'er met sokjes eraan'
Dus ik zoek een hengst met correcte benen, goede rug en een cool karakter. Hengst zou een wat kortere hals en een steilere schouder kunnen hebben omdat Dyke zelf een erg lange hals en schuine schouder heeft. Qua stokmaat moet hij niet veel vergroten maar wel de stokmaat behouden en een mooi opwaarts front hebben

Zo uit de stal getrokken, geen beste standfoto maar goed. Ze moest eigen nog een stapje vooruit (Stiefvader is de kalverenkeuring gewend
)