Dekhengst Zangersheide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie1995

Dekhengst Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 11:30

Hallo

Vorig jaar werd mijn merrie geinsemineerd door sperma van Solid Gold Z, waarbij ze werd gust verklaard in oktober...

Dit voorjaar zou ik het graag opnieuw proberen.

Nu heb ik gezien dat Solid Gold dit jaar ook ingezet wordt in de sport, dus hij zal niet altijd aanwezig zijn op de stoeterij.

Ik zou het liefst met vers sperma werken en geen diepvries.

Kunnen jullie mij nog een hengst aanraden van zangersheide die redelijk koel in het hoofd is en die kleinere veulens geeft (rond 1m65 liefst).

Alvast bedankt

Nicole288

Re: Dekhengst Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:33

Kun je wat meer vertellen over de merrie, want daar willen mensen ook rekening mee kunnen houden als ze hengsten aanraden :) Wat zijn haar sterke en mindere punten en heb je ook een standfoto en spring- of bewegingsfoto?

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:43

Misschien kun je een foto plaatsen van je merrie zodat we ook een hengst kunnen aanraden die bij je merrie en wensen past.

Wij hebben dit jaar een veulen van Comilfo plus, erg mooi veulen en enorm lief. Vorig jaar een veulen van Sir Obolensky, maar die is de 165 nu al voorbij en heeft echt geen koel karakter, dus die hengst wil ik je zeker afraden.

Debbie1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 11:59

Merrie is 19 jaar.
Heeft geen stamboek.
Voor mij maakt dit niet uit dat het veulen halve papieren zal hebben, want wordt niet gefokt om te verkopen. Is om zelf te houden en er mee verder te doen.
De merrie zelf heeft een betrouwbaar karakter met soms wel eens de nodige pit.
Zijzelf is wat aan de robuuste kant. Ze is redelijk breed gebouwd.
Springen ligt haar meer dan dressuur.
Hopelijk zijn de foto’s beetje duidelijk.
Wensen jullie nog meer info?

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:02

Ik zie geen fotos?

Debbie1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 12:05

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:11

Debbie1995 schreef:
Merrie is 19 jaar.
Heeft geen stamboek.
Voor mij maakt dit niet uit dat het veulen halve papieren zal hebben, want wordt niet gefokt om te verkopen. Is om zelf te houden en er mee verder te doen.
De merrie zelf heeft een betrouwbaar karakter met soms wel eens de nodige pit.
Zijzelf is wat aan de robuuste kant. Ze is redelijk breed gebouwd.
Springen ligt haar meer dan dressuur.
Hopelijk zijn de foto’s beetje duidelijk.
Wensen jullie nog meer info?

wat ik me afvraag,

heeft de merrie eerder al eens een veulen gehad?

zo ja, hoe waren die :)

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:12

Ik ben zelf erg weg van comilfo, maar als je deze te duur vindt, zou je ook kunnen kijken naar zijn zoon, copycat. Daarvan vind ik dat hij hetzelfde karakter heeft als zijn vader.
Maar ik zou je vooral willen aanraden om naar de open dagen bij zangersheide te gaan. Dan kun je de hengsten in het echt zien en ook kijken hoe ze zijn in de stallen. Dan kun je goed beoordelen wat voor karakter ze hebben.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:15

Ik ben ook wel benieuwd naar of je merrie al eerder een veulen gehad heeft?

Debbie1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 12:16

Ik heb haar 5 jaar geleden ondervoed en niet onderhouden gekocht. Zonder info.
Zag haar staan en kon het niet laten...
Maar met dat ze zo veranderd is van conditie vond ik het wel een goed idee.

Dierenarts zegt dat ze al een veulen gegeven heeft. Weet jammer genoeg geen info over de veulens zelf en hoeveel...

Foto toen ik ze net had.

Afbeelding

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:17

levisto z ben ik helemaal weg van maar weet niet wat die doorgeeft

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:20

als je echt fan bent van solid gold, kan je altijd eens bellen. Solid Gold staat er nog steeds op stal. Meestal zijn ze wel vrij soepel en krijg je wel iets geregeld.

Debbie1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 12:24

Ja heb een mailtje gestuurd.
Ze vertelden me dat hij niet altijd op de stoeterij zal zijn wegens hij meedoet in de sport.
Als hij aanwezig is, is er vers sperma beschikbaar. Anders wordt het diepvriessperma, maar ben daar geen zo’n voorstander van. Dus het is eigenlijk een beetje als back-up....

Debbie1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 16:09

De merrie zelf is 1m65 van schofthoogte.
Vergeten bij te vertellen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:15

Qua exterieur zou ik goed kijken naar het beenwerk van je paard. Het voorbeen is wat kort en ver ondergezet, het achterbeen wat lang? Kan het niet helemaal uitvogelen.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:28

Om eerlijk te zijn zou ik hier geen veulen uitfokken. Merrie is 19 jaar en je hebt geen zekerheid
of ze ooit een veulen gegeven heeft, en als ze dit ooit heeft gehad, weet je niet hou oud ze toen was.

Ezza43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:30

Zangersheide zelf even bellen met dit verzoek zou ik zeggen debbie1995

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:38

Prosecco schreef:
Om eerlijk te zijn zou ik hier geen veulen uitfokken. Merrie is 19 jaar en je hebt geen zekerheid
of ze ooit een veulen gegeven heeft, en als ze dit ooit heeft gehad, weet je niet hou oud ze toen was.

daarom was mijn vraag ook, of de merrie idd al eerder een veulen gehad zou hebben.

ik zou als ik ts was, juist een jong sportpaard erbij kopen ipv hier nog een veulen uit te fokken.

je hebt nooit 100 procent volledig papier erbij, mocht je het dier onverwachts moeten verkopen, door wat voor situatie dan ook :o :)

Debbie1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 10:20

Ik zou het apprecieren moesten jullie antwoorden en jullie mening geven op mijn vraag.

Merrie werd vorig jaar volledig onderzocht voor ik ermee begon. Er waren geen problemen, merrie in perfecte gezondheid.
Vorig jaar was mijn merrie direct mee met alles.
Direct hengstig, direct geinsemineerd en direct drachtig (dus op de eerste scan werd ze drachtig gescand).
Enkele weken later met de tweede scan bleek dat ze niet meer drachtig was.
Zij terug onderzocht en niets gevonden die het afstoten kon veroorzaken, dus het lag hoogstwaarschijnlijk aan de foetus zelf.

Nu is het mijn keuze om dit voorjaar het opnieuw te proberen omdat ik geen reden zie om het niet te doen. Lukt het niet, deert het niet. Dan laat ik het rusten.
En moest het lukken, blijft het veulen zijn hele leven bij mij. Anders zou ik er niet aan beginnen.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:05

Debbie1995 schreef:
Ik zou het apprecieren moesten jullie antwoorden en jullie mening geven op mijn vraag.

Merrie werd vorig jaar volledig onderzocht voor ik ermee begon. Er waren geen problemen, merrie in perfecte gezondheid.
Vorig jaar was mijn merrie direct mee met alles.
Direct hengstig, direct geinsemineerd en direct drachtig (dus op de eerste scan werd ze drachtig gescand).
Enkele weken later met de tweede scan bleek dat ze niet meer drachtig was.
Zij terug onderzocht en niets gevonden die het afstoten kon veroorzaken, dus het lag hoogstwaarschijnlijk aan de foetus zelf.

Nu is het mijn keuze om dit voorjaar het opnieuw te proberen omdat ik geen reden zie om het niet te doen. Lukt het niet, deert het niet. Dan laat ik het rusten.
En moest het lukken, blijft het veulen zijn hele leven bij mij. Anders zou ik er niet aan beginnen.

Je merrie mag dan wel volledig gezond zijn vanbinnen en vanbuiten, een dracht, op zo'n leeftijd is niet niets. Een dracht is voor een jong paard al zwaar, laat staan voor een merrie van 19 jaar, waarvan je zelf geen zekerheid heb dat ze ooit een veulen heeft gehad..en als ze alsnog ooit een veulen heeft gehad, is dit een hele lange tijd terug. We zeggen dit dus niet om de wijsneuzen uit te hangen, maar voor de bestwil van je merrie.

Debbie1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 11:46

Mijn dierenarts kent het verhaal van mijn merrie en aangezien hij zegt dat hij geen enkel probleem ziet om het nog eens te proberen zal ik het nog eens proberen. Moest hij een blijk van twijfel getoond hebben, begon ik er niet aan. Maar dat is dus niet het geval. Ik weet ook wel dat de leeftijd een grote rol speelt, maar het feit dat ze in heel goede conditie is en altijd goed verzorgd wordt doet er ook veel aan.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:32

Als de merrie gezond is en netjes met regelmaat hengstig is, zie ik het probleem niet om te dekken. Ik heb met mijn merries altijd lang doorgefokt tot in 20/21 plus. Heeft wat extra zorg...maar daar kies je dan voor.

http://www.zangersheide.com/nl/hengsten ... -ASKARI-x-

Als het dekgeld geen probleem is zou ik voor Asca Z gaan, hij geeft super fijne sportpaarden met een meewerkend karakter. En ik denk dat ie op deze merrie wel het één en ander kan verbeteren qua type en achterbeen. Tja en de maat blijft een beetje een gok. Ik ben wel benieuwd waar je op uitkomt....succes.

Debbie1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 14:32

Bedankt voor je antwoord.
Ik zou het liefst in de prijsklasse blijven van Solid Gold (250 + 550 drachtigheidstoeslag).

Heb gezien dat er toch wat enkele jonge nieuwe hengsten bijzitten dit jaar. Maar bij deze staat er niet zo veel info en filmpjes, qua vrijspringen...

Ik had bv gedacht aan Columbus, George, Condor One, d’Aganix 2000 ...

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:10

Debbie1995 schreef:
Bedankt voor je antwoord.
Ik zou het liefst in de prijsklasse blijven van Solid Gold (250 + 550 drachtigheidstoeslag).

Heb gezien dat er toch wat enkele jonge nieuwe hengsten bijzitten dit jaar. Maar bij deze staat er niet zo veel info en filmpjes, qua vrijspringen...

Ik had bv gedacht aan Columbus, George, Condor One, d’Aganix 2000 ...

Dan zou ik d'Aganix 2000 overwegen.....Ik denk dat je met George een wat eenvoudig paard overhoud, vermogen heeft ie wel trouwens. Als je een wat makkelijker temperament wil, zou ik Columbus ook niet gebruiken met Cornet erachter.

Debbie1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 15:42

Bedankt voor de info, houd ik zeker in mijn achterhoofd bij de uiteindelijke keuze