Mijn merrie is drachtig gescant, maar werd zeer moeilijk drachtig. We zijn in mei begonnen en in september pas drachtig. Na 2 keer insemineren en 3 cyclus natuurlijke dekkingen.
Nu ben ik gewoon erg bang dat de dracht hierdoor wellicht minder soepel verloopt. Met een angst gevoel bekijk ik elke dag of ze toch echt niet hebgstig is.

Nu komt de da nogmaals scannen aanstaande zaterdag, maar moet zij daarvoor verdoofd worden, omdat mijn anders zo'n lieve merrie tijdens het scannen veranderd in een monster. En dat zit me toch ook wel weer dwars.
Daarmee dus de vraag.. Bestaan deze testen nog, zijn de accuraat, waar zijn ze te vinden, of alsnog laten scannen en wat is het risico van het sederen?
Onze veeartsen scannen op 17/18 dagen op (tweeling-)dracht en dan op 30 dagen nogmaals, om te kijken of er een kloppend hartje is. Op 29 dagen moet dat ook te zien zijn geweest, dat kun je ook nog wel navragen, jouw merrie herinneren ze zich vast wel als ze gesedeerd moest worden voor de scan en normaal gesproken zouden ze op dat aantal dagen op de merriekaart ook invullen dat er een hartslag te zien was.