Voor ik begin wil ik eerst nog even benadrukken dat hier geen haast achter zit en zelfs geen verplichting. Het is een idee waarmee wij spelen, een optie die we overwegen en nog geen beslissing.
Ik reed vanmorgen met de auto achter mijn zusje die haar merrie van de wei verderop naar stal reed en had dus wat tijd om na te denken (er was geen ander verkeer voor dat ik daarvoor naar mijn voeten krijg
). Haar merrie was vroeger fokmerrie en heeft al wat errrugg knappe veulens op de wereld gezet. Nou wil ik niet onbeleefd zijn maar dat is lichtjes verrassend omdat zij qua type geen topmerrie is. Ik weet dat mijn zus erg graag een veulen zou hebben van haar, niet nu/dit jaar/asap maar wel in de toekomst, en ik zat me onderweg te bedenken welke hengst dit type merrie het beste zou aanvullen.
Mijn idee was dan: geen trekpaardhengst. En dan bedoel ik geen Belgisch Trekpaard, eventueel wel een ander trekpaardenras.
Even een foto ter illustratie, excuses dat ik momenteel geen betere standfoto heb.

Ze is kort op haar benen, zwaar gebouwd, breed tussen de voorbenen, zware nek en lichtjes overbouwd maar dat valt me enkel op omdat mijn paard een uiterst rechte rug heeft, haar rug is wel gewoon sterk en in orde. Haar benen zijn droog en hard (dus zeer goed voor een trekpaard van deze leeftijd, ze is overigens 13 jaar) en ze is van het kleinere formaat (voor ons is dit positief).
Het voornamelijkste verbeterpunt is deze zware bouw en korte benen.
Wat denken jullie? Voor de toekomst, moesten de omstandigheden goed blijven en zus wilt met haar merrie verder fokken, welke hengst vinden jullie hier toepasselijk?
Toch gaan voor een trekpaard die iets meer aan de maat is of kruisen met een ras dat wat hoger op de benen staat (bijvoorbeeld een Vlaams Paard of Shire). Is kruisen met een warmbloed een goed idee?
Wij doen het liever niet omdat, ondanks dat ze bekend staan om hun koele karakter, deze dame aardig pittig is. Dat hoeft niet per sé nog extra uitgelicht te worden
Hopend op goed onderbouwde tips en advies!
Extra:
- Bij het tippen van warmbloedhengsten graag er bij waarom want wij zitten totaal niet in deze wereld.
- Verder blijft het veulen bij ons en voor recreatief gebruik, er hoeven dus niet noodzakelijk spectaculaire gangen doorgegeven te worden.
- Wij staan nog steeds gestald op de fokkerij waar zij al haar hele leven 'woont' en zijn omringd door mensen die al generaties lang in deze branche zitten. Wij laten ons uiteraard ook door hun begeleiden en informeren, maar extra inzicht van buitenuit geeft misschien een frisse kijk.
- Vraag gerust extra informatie, ik ben vast nog wel vanalles vergeten