De merrie in kwestie is Holiday (roepnaam: Holly). 15 jaar oud en 1.54 groot. Vanwege een peesblessure wordt ze niet bereden momenteel, dus ik hoop dat jullie door het gebrek aan training heen kunnen kijken. Die blessure is de aanleiding om komend seizoen een veulen te fokken. Ik wilde al langer een veulen en dit is het meest logische moment.
De vader van Holly is NRPS'er Lys Rouge en vader van Holly's moeder is Eurolines. Eurolines is/was een Duits rijpaard met als vader Zuidhorn en moeders vader Samber. Holly's moeder hebben wij ook in bezit gehad, dat is een hele leuke Pinto maar wel klein: 1.48.
Pluspunten van Holly zijn wat mij betreft: karakter (fijngevoelig in de communicatie, enorme werklust, intelligent), beweegt leuk en verzamelt relatief makkelijk, kon vroeger leuk springen, veel uithoudingsvermogen, aansprekend uiterlijk, mooie fijne benen (misschien zelfs iets té?), makkelijk goed bespierd.
Natuurlijk zou ik ook graag wat dingen willen verbeteren. De rug is wat kort en zou rechter mogen, de schoft is hoog. Dat knikje voor de schoft is niet zo aantrekkelijk en de voorhoeven zijn wat plat. Holly is ook iets onderstandig en qua karakter had ze iets koeler mogen zijn. Ze is soms rillerig en snel gefrustreerd. Dus ik ben op zoek naar een hengst die de goede punten versterkt en de mindere punten kan verbeteren.
Het veulen is voor mijzelf. Ik wil graag een goede allrounder waar ik verder mee kan in de klassieke rijkunst. Liefst een die goed beweegt, eventueel een sprongetje wil maken én graag mee naar buiten gaat. Temperament houd ik wel van, maar het karakter mag iets stabieler dan dat van Holly. Een kasteel hoeft het niet te worden, maar iets groter mag wel. Richting 1.60 bijvoorbeeld.
Qua kleur is Holly heterozygoot bont dus ik heb 50% kans op bont. Omdat ik gek ben op kleurtjes neig ik enorm naar hengsten met de verdunningskleuren Perlino en Cremello, maar ik wil bovenal de best passende hengst kiezen. Kleur komt op de tweede plek.
Ik kom zelf al heel snel uit bij de barokke paarden omdat ik hun karakter en uitstraling echt fantastisch vind. En dan in het bijzonder de echt rastypische PRE's en Lusitano's. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel en ben heel benieuwd met welke hengsten jullie komen.
Vanwege de blessure heb ik geen bewegingsfilmpjes of -foto's helaas maar wel (hopelijk) bruikbare standfoto's en een foto van haar lieve koppie.
Ik hoor graag jullie ideeën.

Het is officieel een Fries x Bont Warmbloedpaard. Oke, over Friezen is veel en vaak discussie of ze koud- of warmbloed zijn, maar bij mijn weten zijn het officieel ook warmbloeden