Kan een paard met COPD een veulen krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:11

Ik zou het ook niet doen. Het veulen neemt natuurlijk veel ruimte in in die buik waardoor ze minder de ruimte heeft om haar longen volledig uit te zetten tijdens ademen. Als ze dan al minder goed functionerende longen heeft (en ja die heeft ze, ook al merk jij er misschien niets aan), is het niet aan te raden om dit risico dan te nemen

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Kan een paard met COPD een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:17

Niet doen!
Begin liever al te sparen voor een jonger paard tegen dat zij op pensioen gaat.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:19

Ik zou het overleggen met de dierenarts en evt. verder onderzoek voordat je een besluit neemt.

Mijn merrie heeft in het verleden ook behoorlijke longproblemen gehad, met kliniekopnames en inhalers. Vorig jaar was ze 2 jaar goed en ze had bij de vorige eigenaar 4 veulens gehad. Ik heb met twee verschillende dierenartsen overlegd en beide hebben groen licht gegeven.

Vorig jaar is ze gedekt en in mei heeft ze een prachtig merrieveulen gekregen. De dracht was zwaar, maar dat was voornamelijk vanwege de enorme buik. Qua luchtwegen heb ik vooral in de laatste weken een wat zwaardere ademhaling gemerkt. Geen gehoest.

Na de bevalling is ze goed hersteld en we zijn nu langzaam de training weer aan het opbouwen.

Conclusie, overleg goed met je dierenarts!

Happy16

Berichten: 4612
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:20

Buiten dat de merrie het waarschijnlijk heel zwaar krijgt: Ik weet niet in hoeverre COPD erfelijk is, maar dat zou ik ook even nazoeken. Straks heb je twee zieke paarden.

JillvDijk
Berichten: 9
Geregistreerd: 02-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 22:25

Marsu schreef:
Ik zou het overleggen met de dierenarts en evt. verder onderzoek voordat je een besluit neemt.

Mijn merrie heeft in het verleden ook behoorlijke longproblemen gehad, met kliniekopnames en inhalers. Vorig jaar was ze 2 jaar goed en ze had bij de vorige eigenaar 4 veulens gehad. Ik heb met twee verschillende dierenartsen overlegd en beide hebben groen licht gegeven.

Vorig jaar is ze gedekt en in mei heeft ze een prachtig merrieveulen gekregen. De dracht was zwaar, maar dat was voornamelijk vanwege de enorme buik. Qua luchtwegen heb ik vooral in de laatste weken een wat zwaardere ademhaling gemerkt. Geen gehoest.

Na de bevalling is ze goed hersteld en we zijn nu langzaam de training weer aan het opbouwen.

Conclusie, overleg goed met je dierenarts!

Oke bedankt

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Kan een paard met COPD een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:02

Wat is je reden om van een ziek paard een veulen te wilen? Kan me helemaal niet voorstellen dat je dan zou willen een ziek paard extra belasten. Het gaat niet alleen om het hoesten maar om het feit dat haar longcapaciteit veel minder is. dus ik zou het risico voor de merrie zoveel mogelijk uit willen sluiten ipv nog extra te gaan belasten.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:09

Happy16 schreef:
Buiten dat de merrie het waarschijnlijk heel zwaar krijgt: Ik weet niet in hoeverre COPD erfelijk is, maar dat zou ik ook even nazoeken. Straks heb je twee zieke paarden.


Wilde ik net gaan typen maar hierop reageren is net zo makkelijk.. ben er namelijk helemaal mee eens wat doet dit erfelijk.. ik persoonlijk zou het niet eens overwegen

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:44

Het probleem met COPD is dat je een drachtig paard geen medicatie kan geven, die normaal gegeven wordt.
Dingen zoals Ventipulmin etc. werken in op het gladde spierweefsel wat aanwezig is in de longen. Maar in de baarmoeder is hetzelfde soort spierweefsel aanwezig. Met zulke medicatie riskeer je dus een vroeggeboorte. En het mag daarom ook absoluut niet gegeven worden. Ook veel gebruikte kruiden voor de luchtwegen zoals foenegriek etc. Hebben allemaal hetzelfde effect. Zelfs stomme hoestsiroop...
Dus ik zou er alleen mee fokken als je zeker bent haar 11 maanden dracht door te krijgen zonder dat ze medicatie nodig heeft. Anders riskeer je je veulen en je merrie...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:53

Luckystory schreef:
Het probleem met COPD is dat je een drachtig paard geen medicatie kan geven, die normaal gegeven wordt.
Dingen zoals Ventipulmin etc. werken in op het gladde spierweefsel wat aanwezig is in de longen. Maar in de baarmoeder is hetzelfde soort spierweefsel aanwezig. Met zulke medicatie riskeer je dus een vroeggeboorte. En het mag daarom ook absoluut niet gegeven worden. Ook veel gebruikte kruiden voor de luchtwegen zoals foenegriek etc. Hebben allemaal hetzelfde effect. Zelfs stomme hoestsiroop...
Dus ik zou er alleen mee fokken als je zeker bent haar 11 maanden dracht door te krijgen zonder dat ze medicatie nodig heeft. Anders riskeer je je veulen en je merrie...


Ventupulmin mag tijdens de dracht gewoon gegeven worden.

Het moet 2 dagen voor de verwachte bevalling gestopt worden.
Staat gewoon in de bijsluiter.

Het ,icht helemaal aan de ernst van de COPD of je er een veulen mee kan fokken.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Kan een paard met COPD een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:36

Naast de ventipulmin zijn er nog andere medicijnen beschikbaar. De medicijnen die mijn paard op slechte momenten gebruikt heb ik toendertijd door de dierenarts laten checken op gebruik tijdens de dracht, maar deze gaven geen onoverkomelijke bezwaren.

COPD hoeft geen erfelijk effect te hebben, dat ligt aan de oorzaak van de COPD.
Mijn paard heeft bijvoorbeeld longschade opgelopen door een longontsteking, dat heeft dus geen effect op het veulen.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Kan een paard met COPD een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 12:01

Dat iets kan betekent niet dat je dit persé moet willen doen

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kan een paard met COPD een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 12:08

Een zwangerschap en bevalling zijn een enorme belasting voor de longen en daarmee ook voor het hart. Ik zou het niet doen. Je loopt een enorm risico. Wasrom zou je dat willen