Na jaren nadenken, informatie verzamelen en hengsten bekijken heb ik dit jaar besloten om mijn haflinger merrie te laten dekken.
Mijn merrie heet Pippa (officieel Aura) en is een 14-jarige haflinger merrie. Haar moeder is Annet (vader: Maestro van de Bosrand) en haar vader is Argentan. Pip is inmiddels 5 jaar van mij en ik doe van alles met haar, maar ze heeft echt een karaktertje.
Enkele foto's van ons:

Ik wilde graag een raszuivere haflinger fokken en daarom heb ik voor de haflinger hengst Allacher gekozen. Zijn nakomelingen hebben erg veel weg van Pip (de bouw, de brede bles en het sprekende hoofd) en dat sprak mij heel erg aan. Ik wilde mijn brede tank niet combineren met een al te rank sport type hengst, en ik denk dus dat Allacher de juiste hengst is om toch verschillende punten aan mijn merrie te verbeteren.

Ik heb Pippa op 2 april voor het eerst naar de hengstenhouder gebracht omdat ze 2 dagen daarvoor hengstig was geworden. Helaas bleken we toen al te laat te zijn, want de volgende dag bij het schouwen was ze niet meer hengstig.
2 weken later bleek uit een scan dat ze alweer goed hengstig was, dus ik heb haar meteen weer weggebracht. Een paar dagen later (inmiddels 2 keer geïnsemineerd) toonde ze niet meer hengstig en heb ik haar opgehaald. Helaas werd ze 2 dagen later héél erg hengstig, ik had haar nog nooit zo gezien. Weer naar de dierenarts, waar de scan aantoonde dat er nog steeds een ei zat. Diezelfde avond bracht ik Pip dus weer terug naar de hengstenhouder, de volgende dag is ze geïnsemineerd en 2 dagen later was ze niet meer hengstig. Na 2.5 weken heb ik haar laten scannen en bleek ze van die ene juiste inseminatie, de laatste, 19 dagen drachtig te zijn.

Op dit moment is Pip 117 dagen drachtig, ik verwacht het veulentje eind maart. Het leek mij leuk om de aankomende maanden in dit topic te kunnen updaten, omdat ik al kleine fysieke veranderingen zie en ik totaal geen ervaring heb met het fokken van een veulentje, dus ik kan wel wat tips gebruiken!
Nog wat foto updates van de afgelopen tijd
65 dagen drachtig, qua buik nog niks te zien

115 dagen drachtig

65 dagen:

115 dagen (bijna 4 maanden):

Ohja, naam suggesties zijn altijd welkom! Ik noem het ongeboren veulentje/vruchtje al vanaf dag 19 Woezel, omdat dat zo leuk klinkt in combinatie met Pip. Ik denk dat ik dit de aankomende maanden ga blijven doen en dat het veulentje uiteindelijk ook echt Woezel gaat heten. Maar als paspoortnaam zoek ik toch namen die beginnen met een A (aangezien vader Allacher heet en moeder Aura).
Ik ga trouwens op 28 augustus proberen te scannen voor een geslachtsbepaling. Gewoon omdat ik dat leuk vind, ik weet dat ik er verder niks aan heb.