Volgend voorjaar wil ik mijn merrie toch echt laten dekken. Nu ben ik opzoek naar een goede hengst die mooi aansluit op mijn merrie.
Eerst wat info over de merrie:
Eleane
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1563615
Ze is dus van 2009, dat maakt haar volgend voorjaar 9 jaar.
Springgefokt
1.64
Dit wordt haar eerste veulen

'stand' foto in de wei
In mijn profiel staan meer foto's en ook linkjes naar filmpjes.
Wat ik zelf vooral zie is dat ze neigt naar rechthoeksmodel, meer opwaartse halsrichting en een wat zware hoofd-halsverbinding heeft. Daarnaast is ze wat gevoeliger op de benen en heeft ze ook problemen (gehad) met het SI-gewricht.
Ze heeft geen hele spectaculaire bewegingen. Ze maakt wel een mooie sprong, zowel los (jaar of 4 geleden voor het laatst gedaan) als onder de man. Trekt goed op het hout en kan zelf perfect afstanden in schatten. Dressuurmatig is ze ook fijn te rijden als je d'r enthousiast kan maken en dan kan ze ook wel redelijk showen.
Wat ik persé zoek in de hengst is dat deze hele sterke benen heeft. Dit is absoluut een pré en moet ook in de hengst zitten.
Daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar een hengst die iets meer in het rechthoeksmodel staat, maar ook 1 die niet te zwaar botwerk heeft.
Liefst een hengst van minimaal 1.65, of 1 die wat groter doorfokt.
Voorkeur gaat uit naar een voskleurige of schimmel hengst, maar kleur komt op de laatste plaats.
Liefst een wat oudere hengst, die al redelijk wat nakomelingen heeft aangezien het voor mijn merrie haar eerste veulen wordt. Jonge hengst mag ook, maar daar moet de prijs wel naar zijn en dan ook het liefst 1 met bewezen lijnen.
Het karakter mag van alles zijn, maar het liefst wel een hengst waar normaal mee te werken valt. Daarnaast ook zeker geen dooie, daar kan ik niks mee.
Merrie zelf is al een redelijk pittig ding met een flink eigen mening.
Ik heb zelf een lichtelijke voorkeur voor Unaniem of 1 van zijn zonen.
Dekgeld max €900.
Barst los, ik ben benieuwd waar jullie mee komen. Ook zou ik graag willen weten waarom jullie voor een bepaalde hengst kiezen of waarom jullie een hengst juist niet zouden doen op deze merrie