[TI] Pssm1 test en kleurentest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylkai

Pssm1 test en kleurentest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 19:11

Ik wil mijn tinkermerrie volgend jaar laten dekken.
Heb een mooie hengst gevonden, nu komen de voorbereidingen.
Ze wordt komende maand door ICS België stamboek opgenomen.
(DNA test heeft geen zin vrees ik weet vader en moeder niet, ze is net 2 maand uit ierland)
En ze wordt PSSM1 getest maar wil eigenlijk ook kleurentest doen zodat ik ook de eventuele veulen kleuren kan bekijken :-).

Maar als beginnende leek snap ik er weinig van haha, welke kleuren testen zijn nuttig om bij haar te doen ? Ff wat foto's van d'r bijgevoegd.

En nu heb ik de lijst van van hearingen voor de pssm1 test maar staan 2 varianten op, welke moet ik hebben?
-Polusaccharide Storage Myopathy (partner lab) of
-Polusaccharide Storage Myopathy (patenteigenaar)

Afbeelding
Afbeelding

Caily

Re: Pssm1 test en kleurentest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:09

Ze is gewoon zwart toch? Dan is alleen vos testen nuttig, de kleur van de vader zal vooral bepalen wat mogelijk is qua kleuren bij een veulen. Er is een kleine kans dat ze smokey black is, dan moet je ook creme testen, maar die kans ik echt minimaal...

Pssm kan je beide kiezen, manier van onderzoeken is anders, uitslag hetzelfde. Het scheelt wel in tijd hoe lang je op de uitslag moet wachten, ik meen dat partner lab sneller was, maar ik ben niet zeker.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 14:03

Ja ze is gewoon zwart, maar omdat ik geen idee heb wat voor kleur haar ouders zijn,
kan ze dus wel het een en ander meedragen aan kleuren, maar welke dat precies zijn weet ik niet.
Althans volgens mijn research op meneer google :D Ben bezig me er in te gaan verdiepen.
Maar hoop nummertjes en zoiets van door de bomen het bos niet meer zien hahaha. 8)7

De dekhengst is een valk, niet zozeer om zijn kleur maar bouw, gangen en beharing.
De kleurtest zou echt voor mezelf zijn, gewoon om het te weten, en eventueel kansen te berekenen.
Ik hoop stiekem gewoon op een merrie om te houden, kleur geen voorkeur haha. ;)

Ik heb ze ook even gemaild welke ik het beste kan pakken voor de pssm testen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:20

Qua kleuren hoef je idd alleen vos te testen. Bruin/agouti en bont of verdunningen draagt ze niet.

Misschien dat ze smokey black is. Maar die kans is vrij klein.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:17

De pssm testen zij hetzelfde maar de ene gebeurt in een lab dat hiervoor gecertificeerd is en de andere gebeurt bij van haeringen zelf. Dit is omdat hier een patent oprust.

Dus als je een test wil die een stamboek of andere organisatie erkend moet je de dure s test nemen. Wil je het gewoon weten kun je de goedkope test nemen.