Art_Ificious schreef:Leuk veulen.
Heb even achter shamrock go go gegoogled.
Maar er staat bij dat de ouders onbekend zijn. Is hij dan alsnog een goedgekeurde dekhengst?
Ja hij is goedgekeurd.
Ik praat even over het ics stamboek (irish cob society) want hoe het bij Nsvt (Nederlands Tinker stamboek) werkt weet ik niet. En gezien deze hengst bij ics is aangeboden leg ik dat even uit.
De Tinker is nog een vrij "jong" ras hier in Nederland hierdoor is het stamboek nog open. Wat inhoudt dat hengsten uit het buitenland die naar Nederland geïmporteerd worden goedgekeurd kunnen worden ook al zijn de ouders onbekend. Wel onder de voorwaarde dat ze dan aan de stamboekeisen voldoen.
Shamrock is een import hengst en valt dus onder die regeling. Al zijn nakomelingen die hier geboren worden zullen dus ook gewoon volle register veulens zijn, onder de voorwaarde dat de merrie dan natuurlijk ook bij dat stamboek zit.
Regeling van goedkeuring zonder bekende ouders is dus enkel voor import, niet voor gefokte/geboren dieren in eigen land. Daar is een register 1 (hoofdregister) en een register 2 systeem voor.
Neem mijn eigen merrie bijvoorbeeld haar vader zit bij het stamboek ics Ltd (dit valt niet onder het ics) en ook de moeder van mijn merrie staat in dat stamboek, hier is mijn merrie ook ingeschreven bij geboorte, daar had ze dus volledige papieren. Echter wilde ik graag naar keuringen, en ligt het ics mij meer en heb ik haar dus over laten zetten naar het ics. Hierbij werd zij een register 2 merrie, omdat haar ouders dus niet bij dit stamboek aangeboden zijn en dus niet erkend. Uiteraard staan de namen van haar ouders erbij, maar doordat de vader niet ics gekeurd is word zij geen register 1 merrie.
Maar zij is dus wel nu opgenomen bij ics, dus haar veulen Vanish word gewoon als een register 1 merrie opgenomen. Omdat beide ouders bij het zelfde stamboek erkend zijn.
Zeg ik er nog wel even bij dat tegenwoordig vaak ook van import tinkers ouders bekend zijn. Want ook daar worden de regels iets strenger. Van oudere import hengsten is het vaak nog wel onbekend. Er is wel een dna databank tegenwoordig, en van ieder nieuw geboren veulen word het dna ook vastgelegd. Soms word via deze databank alsnog bekend wie de ouders zijn.
Beetje lang en ingewikkeld verhaal dus hoop dat je het zo een beetje snapt?