Ik wil mijn merrie volgend jaar laten dekken. Dan is ze zelf 10. Het wordt haar eerste veulen. Met welke risico's moet ik rekening houden?
Ik verwacht sowieso dat ze wellicht moeilijker drachtig zal worden. Maar als ze drachtig is, is er dan een groter risico dat het fout gaat tijdens de dracht? Is het risico om de merrie te verliezen groter op deze leeftijd of niet? Welke risico's moet ik nog meer rekening mee houden?
Ik zou in ieder geval de merrie laten checken Door een dierenarts. Even op voelen/ scannen. Kijken of alles van binnen in orde is en of het paard in goede conditie is. 10 vind ik persoonlijk ook nog niet extreem oud voor een eerste veulen.
Anoniem
Geplaatst: 13-06-17 08:40
DA-check is wel een slimme inderdaad, verwacht daar geen problemen mee verder. Ze zal dan 11 zijn bij de bevalling.
Azmay
Geplaatst: 13-06-17 08:43
Shanna schreef:
DA-check is wel een slimme inderdaad, verwacht daar geen problemen mee verder. Ze zal dan 11 zijn bij de bevalling.
11 is normaal zeker niet te oud voor een eerste veulen hoor, vanaf 15 zou ik wat meer op gaan letten maar als jouw merrie nog gezond is denk ik niet dat je extra risico door de leeftijd kan verwachten.
Monster_tos
Geplaatst: 13-06-17 08:44
10 is nog geen risico leeftijd voor een merrie, die van mij was ook 10. Gelijk eerste keer raak en top dracht en bevalling gehad. Rond de 15/16 zou je eventueel een extra check kunnen doen, maar als de merrie in goede conditie is hoef je je echt geen zorgen te maken
luckyluuk
Geplaatst: 13-06-17 08:46
Met 10 jaar kan nog makkelijk. En idd tegenwoordig is alles KI dus de merrie wordt toch wel gescand . 10 jaar is nog niet oud hoor!!
Kan nog makkelijk. Mijne zou 10 worden dit jaar. Ze was direct in 1x drachtig. Helaas wel een misvormd veulen (9maand dracht bevallen) en aan de complicaties is ze overleden. Maar dat is erg zeldzaam..
Ik zou het doen. Domme pech bestaat altijd helaas
gomir
Geplaatst: 13-06-17 09:20
10 is prima leeftijd voor een eerste veulen.
Opvoelen/echo vooraf is toch vrij standaard (bij warmbloeden) tegenwoordig? Hoe bepaal je anders het tijdstip van de KI goed?