Veulenveilingen hoe werkt dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Veulenveilingen hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 17:41

Oke gewoon uit interesse vraag ik mij af hoe het met de veulenveilingen zit

Ik begrijp dat de veulens tijdens selectie dagen (of thuis) worden beoordeeld
En dan wordt bekeken of het interessant is voor de veiling

Maar dan?
Wie heeft er ervaring?
En wat kost het aanbieden van een veulen?
En gaan ze niet voor te weinig weg?

MyWup

Re: Veulenveilingen hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:56

Kwpn veulenveling heb je het over neem ik aan.
Als de selectie hem te min vindt mag hij niet mee doen.

Je kan een minimum prijs opgeven, als er geen biedingen komen dan neem je hem weer mee naar huis

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:58

Ik heb bij paarden/veulenveilingen vooral het idee dat het een hoop poeha is, waarbij een bepaalde hengst commercieel in de picture wordt gezet door een show met gigantisch hoge biedingen van stromannen.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:20

Neemt niet weg dat ts gewoon haar veulen aan kan bieden voor de veiling.
Als je een goed veulen hebt betalen ze er wel voor.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:24

Stromannen, dat zal met de top bedragen echt wel gebeuren, maar 'gewoon' leuk verkopen kan ook. Het ligt ook aan de opzet/bekendheid van de veiling, als je bij een van de grotere veilingen kunt komen zul je ze (in mijn ogen) eerder voor leuk geld verkopen dan wanneer je zelf de kopers thuis moet zien te krijgen.

Twee keer van dichtbij (verzorgpaarden) meegemaakt, een keer in kleinere opzet, twee veulens aangeboden, zelf aangegeven bodemprijs van 3500 niet geboden (3000 wel, maar daar was eigenaar niet tevreden mee) en dus weer mee naar huis. Daar had ik de indruk dat men vooral elkaars veulens aan het kopen was :) was kleinschalig/beginnend initiatief.

De andere keer was Borculo, dat ging om een Verdi veulen uit een Elite merrie, thuis geselecteerd en tijdens de veiling verkocht aan een particulier voor een (vonden wij heel nette) 9000 euro.

In principe ga je naar een selectiedag of ze komen thuis kijken en wordt het veulen op basis daarvan (en de afstamming) geselecteerd.
Vervolgens moet je nog een keer naar een dag waarop ze foto's en filmpjes maken voor de site/catalogus en er moet een gezondheidsverklaring komen van een DA.
Dan op de dag zelf kunnen mensen nog in de box komen kijken en je vragen om het veulen nog eens apart aan ze te laten zien.
Dan volgt de uiteindelijke presentatie in de ring en het bieden. De kopers worden gecheckt en tekenen daar dat ze het veulen ook echt afnemen. Er is een bodemprijs, dus je hoeft je veulen niet voor een paar honderd euro mee te geven ;)
In ons geval was het veulen nog geen 4 mnd oud en ging het eerst weer mee naar huis, waarna we samen met de koper een latere datum hebben afgesproken waarop we het gingen brengen.
Ik vond het daar echt wel goed geregeld en mooi om een keer mee te maken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 18:35

Zitten er ook kosten aan verbonden als je veulen op de veiling loopt?
Gaat er een percentage van de verkoopprijs af voor de veiling?
Of betaal je hoe dan ook kosten voor zo'n veiling?

Uiteraard begrijp ik dat als het veulen niet goed genoeg is het niet geselecteerd wordt
Maar als het wel geselecteerd wordt zit je dan al ergens aan vast?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:43

Ja er gaat wel een percentage af, zij brengen voor jou de kopers bij elkaar en het is een hele organisatie.
Als je op een veiling het veulen zelf 'terugkoopt' (als je meebiedt en zelf het laatste bod hebt) ben je wel ook geld kwijt aan de veiling.

Als het veulen geselecteerd wordt moet je wel aangeven dat je het veulen daar ook echt zult aanbieden, het is niet de bedoeling dat je het dan in de tussentijd thuis verkoopt.
Nu heb ik het over die keer in Borculo, daar werd het op de fotodag geregeld. Ook vielen de veulens dan (als je wilde) onder hun collectieve verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:49

Je geeft altijd een x percentage af aan de veiling. Als je je veulen mee naar huis neemt (dus niet verkocht voor gewenste bedrag) moet jij geld inleveren aan hun. :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 19:44

bobje26 schreef:
Je geeft altijd een x percentage af aan de veiling. Als je je veulen mee naar huis neemt (dus niet verkocht voor gewenste bedrag) moet jij geld inleveren aan hun. :)

Enig idee hoeveel dat is?
Want als hij niet verkocht is kan het ook geen percentage zijn natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:06

ponyparadijs schreef:
bobje26 schreef:

Enig idee hoeveel dat is?
Want als hij niet verkocht is kan het ook geen percentage zijn natuurlijk

Dat is een vooraf gesproken percentage, varieert per veiling. 8% - 15% - 20% is wat ik weet. Jij betaalt dat uit eigen portemonnee.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 21:01

Maar bij niet verkocht is het bedrag 0
En 20% van 0 is nog steeds 0 toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:14

Stel, jij wil je veulen verkopen voor minimaal 4500 euro.
Hij raakt niet verkocht en je neemt hem mee naar huis, dan betaal jij 20% over die 4500 euro aan de veiling.

Maar dat is dus bij elke veiling anders, misschien moet je hun zelf een mailtje sturen hoe dat werkt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:29

ponyparadijs schreef:
Maar bij niet verkocht is het bedrag 0
En 20% van 0 is nog steeds 0 toch?

Bij niet verkocht (= terug gekocht) is het laatste bod van jezelf, over dat bedrag betaal je het percentage veilingkosten dan.

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:59

Niet verkocht hoeft niet perse terug gekocht te betekenen. Kan ook zijn dat niemand heeft geboden. Je betaalt dan een percentage over je afgesproken bodemprijs. In principe ben je dus altijd kosten kwijt aan de veiling of je je veulen nou aan het einde weer mee naar huis neemt of niet.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 06:20

Uiteraard snap ik dat niet elke veiling dezelfde percentages hanteert
En niet geheel op dezelfde wijze werkt
Maar in grote lijnen gaat het wel hetzelfde op alle veilingen denk ik

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 08:20

Waarom ga je niet eens op de sites van verschillende veilingen de voorwaarden lezen? Daar staan alle antwoorden!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 13:36

amukela schreef:
Waarom ga je niet eens op de sites van verschillende veilingen de voorwaarden lezen? Daar staan alle antwoorden!

Omdat ik niet op alle sites de voorwaarde kan vinden.
En ik mag toch best ervaringen vragen bij andere?

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:40

Ik vind ook zeer interessant om te lezen.
Wat zijn nou leuke veulenveilingen om te kijken, een veulen te kopen of te verkopen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:18

saden schreef:
Ik vind ook zeer interessant om te lezen.
Wat zijn nou leuke veulenveilingen om te kijken, een veulen te kopen of te verkopen?

Dat hangt er helemaal vanaf of je de koper bent of de verkoper.
De verkoper wil naar de veiling waar de veulens het duurst worden afgeslagen - dan denk je aan de prinsjesdagveiling oid.
Maar als koper kun je beter naar een lager genoteerde veiling. Daar kun je nog wel eens koopjes vinden.

Hangt er ook helemaal vanaf wat je als koper met je aankoop wilt. Als je in de krant wilt met een verkregen fles champagne omdat je voor veel geld een veulentje hebt gekocht, dan zijn die lager genoteerde veilingen natuurlijk weer minder interessant.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 17:42

ponyparadijs schreef:
amukela schreef:

Omdat ik niet op alle sites de voorwaarde kan vinden.
En ik mag toch best ervaringen vragen bij andere?
Ik denk dat die voorwaarden van alle veilingen wel online staan. Misschien alleen niet van die veiling tijdens het WK?

@Saden: ik denk dat iedere veulenveiling interessant kan zijn. Hangt ook een beetje van de kwaliteit af die je verwacht. Bij Borculo willen ze bv geen veulens uit merries zonder predicaten, maar het kan best zijn dat jij een superfijn sportveulen kan kopen in Dwingelo.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:03

In de voorwaarden van Borculo staat anders niks over kosten/%'s voor de verkoper.

Edit: alleen dat de koper de verkoop som moet vermeerderen met 9% als zijnde veilingkosten. Zou dat dan dus het bedrag zijn dat je als verkoper moet betalen als je het paard terugkoopt? Voor de rest staat er alleen: "de koopsom onder aftrek van de door Verkoper verschuldigde veilingkosten".. Dus niet hoeveel dat dan is.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:38

MariekeS_ schreef:
In de voorwaarden van Borculo staat anders niks over kosten/%'s voor de verkoper.

Edit: alleen dat de koper de verkoop som moet vermeerderen met 9% als zijnde veilingkosten. Zou dat dan dus het bedrag zijn dat je als verkoper moet betalen als je het paard terugkoopt? Voor de rest staat er alleen: "de koopsom onder aftrek van de door Verkoper verschuldigde veilingkosten".. Dus niet hoeveel dat dan is.

Je geeft zelf het antwoord?
De veilingkosten zijn negen procent van het verkoopbedrag.
Het is dus geen vast bedrag.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:52

Wolkje schreef:
MariekeS_ schreef:

Je geeft zelf het antwoord?
De veilingkosten zijn negen procent van het verkoopbedrag.
Het is dus geen vast bedrag.

Edit weer... Laaaat maar :') ik denk te moeilijk :')

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 21:06

MariekeS_ schreef:
Edit weer... Laaaat maar :') ik denk te moeilijk :')

Jij niet alleen hoor!