Afgespeend veulen zuigt opnieuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HiFive5

Afgespeend veulen zuigt opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 15:02

Dag bokkers,

Ik heb een veulen van 11maand oud die op haar 4 maand afgespeend is.
Dit was uit pure noodzaak. Ik wou ze graag bij de moeder laten staan tot ze zelf het veulen niet meer accepteerde. Helaas begon mijn merrie dramatisch mager te worden waardoor ik geen keuze had.
Het spenen verliep vlekkeloos. Ze zagen elkaar nog maar konden niet meer aan elkaar. Heb ze zo 2 maand laten staan, tot de uier was teruggetrokken.
Heb ze dan niet meer zien drinken. Ze probeerde wel, maar moeder sloeg ze iedere keer af. Na een tijd probeerde ze zelfs niet meer.

Tot twee weken geleden. Ik schrok mij een bult!
Mijn veulen stond leukweg terug te drinken bij de moeder (grappig zicht want ze zijn bijna even groot :')). Mijn merrie maakte daarbij kreunende geluidjes. Ze staat hengstig ja, maar daarom mag ze dit toch niet toelaten?
Er komt trouwens helemaal niets uit.

Nu zoek ik heel internet af maar vind helemaal niets over dit onderwerp. Ben ik de enige die dit meemaakt?
Wat moet ik hieraan doen? Kan dit kwaad? Moet ik ze terug apart zetten?
Ze probeert overigens ook bij haar halfzus te zuigen maar die laat het gelukkig niet toe :Y)

Mijn grootste schrik is dat mijn merrie terug zo gaat afzien als toen na de bevalling.....

Graag jullie mening.

Jasmijn159

Re: Afgespeend veulen zuigt opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:05

Weet je zeker dat het uier helemaal droog is geweest? Heb je er geen melk meer uit kunnen krijgen?

Zo veel maanden er tussen, ik kan me niet voorstellen dat de melkgift plotseling weer op gang komt. Ik kan me wel voorstellen dat ze het zogen toe laat omdat ze hengstig is, hoewel dat wel een beetje raar is.

Ik denk niet dat je ze uit elkaar hoeft te halen. Houd gewoon de uier goed in de gaten, of die niet weer in productie komt. Waarschijnlijk zal je merrie haar jaarling wel weer af slaan als ze niet meer hengstig is.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:11

Misschien een kleine tip, hier na 2 maanden uit elkaar geweest te zijn weer bij elkaar gezet. Omdat ik er ooit achter ben gekomen dat ze sudocreme (billenzalf voor baby's) heel smerig vinden en dit geen kwaad kan voor de uier vd merrie, heb ik de eerste dagen de uier hier mee ingesmeerd.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 15:14

Ik ben niet aan de uier geweest. Die merrie slaat mij dood als ik dat doe.

Zat zelf ook te denken om er iets op te smeren dat vies is zoals afgedraaide olie (maar leek me niet zo verstandig) dus bedantk voor de tip jobamara!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:17

Veulen van 11 maanden had ik ook in de opfok laten staan tussen de leeftijdsgenootjes.

Heb je toen de merrie mager werd de merrie met merriebrok bijgevoerd? Want met 4 maanden spenen is best vroeg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:28

Ik heb hier zelfs een jaarling gehad die ineens bij een oudere Friese merrie ging zuigen. Helaas liet deze het nog toe ook.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:28

Soms heb je weinig keuze en moet je toch beslissen om te gaan afspenen, en ja het is vroeg.
Mijn merrie had een flink veulen die haar letterlijk helemaal leeg trok. Hier was echt slecht tegenaan te voeren.
Overdag op de weide, daarnaast met de nacht onbeperkt hooi, lucerne en 2.5 kg merrie brok maar ze bleef terug afvallen. Veulen at zelfstandig hooi, gras en veulenbrok.
Ik zei ook altijd minimaal 7 maanden erbij houden, maar haar echt met 5½ maand af moeten spenen.

Volgens mij had dennis hier op bokt een jaarling die spontaan mee ging drinken bij een merrie met pasgeboren veulen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:34

Wilde de tip van sudocreme geven, maar die heeft jobamara al gegeven. Hier werkte dat super. Ik mocht ook nooit aan de uier komen hoor, maar ik tilde dan een achterbeentje op zodat ze niet kon slaan, dan heeel snel sudocreme erop en dan weer klaar. Na 3 dagen tilde ze alleen haar been op, slaan deed ze niet meer.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 15:42

Ben absoluut geen voorstander voor opfok. Je mag me dit in pb vragen maar is niet relevant voor dit topic.
Ja ze is vroeg afgespeend maar had geen keuze.

Zou het kwaad kunnen voor de moeder dat ze blijft zuigen?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:51

Je merrie kan er uierontsteking van krijgen. Daarnaast krijg je ze dat misschien nooit meer afgeleerd, en als je dan bijv in pensionstalling in een kudde staat is dat niet echt aan te bevelen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:53

En daarnaast kan ze misschien weer je merrie zo leegtrekken? Kost best veel energie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:54

Heel herkenbaar... onze 'veulen' (inmiddels net een jaarling) staat ook bij één van onze merries te drinken als deze hengstig is. :x
Wij zetten ze voor die paar dagen even apart en daarna is het ook over.
Ik zou ze toch weer apart zetten, eventueel helemaal uit elkaar.
Wij hebben hier ook op dezelfde manier afgespeend en dat is verder wel prima verlopen.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 06:15

Bedankt voor jullie tips! Apart zetten is vrij moeilijk dus ik begin ik met de sudocreme :-)

Merrie kreeg de hele periode merriebrok ja.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 06:28

Fijn suc6,