Betrouwbaarheid D-OC uitslag in relatie tot de prok keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
truitje

Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Betrouwbaarheid D-OC uitslag in relatie tot de prok keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 12:36

Hoi,

Ik heb 3 jaarlingen die op 1 jarige leeftijd D OC goedgekeurd zijn.
In hoeverre kan je dan verwachten dat die paarden op 2,5 jarige leeftijd rontgenologisch goed zijn, op zowel op basis van prok als sport?
Heeft het meerwaarde om de paarden dan alsnog op 2,5 jarige leeftijd te laten keuren voor de sport of kan je er op basis van deze uitslag vanuit gaan dat ze op de foto (wanneer geen trauma opgelopen) ook goed zullen zijn op de foto?

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:45

ik heb zelf ook een veulen van 5 maanden laten testen voor D-OC en die was 104
Hij is nu 2 jaar oud en ik zet hem met 2.5 jaar oud wel op de foto voor de sport.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:50

De uitslag voor de jaarling zegt alleen iets over OC/OCD. Het zegt niets over de kwaliteit van de gewrichten. Daarnaast is een röntgenologische keuring na 6 maanden wel verouderd. Dus zeker na 2 jaar heeft deze keuring geen waarde meer. Voor zover het keuren van een jaarling überhaupt al enige waarde kent.

Oftewel: je kunt niets met dat onderzoek 'van toen' voor prok en/of sport op 2,5/3 jarige leeftijd.

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:54

ik zet de mijne alleen op de foto als 2.5 of 3 jarige
voor mijzelf en niet voor de verkoop, wil gewoon weten of hij verder wel gezond is op de foto.
En ook een mooie test of het D-OC ook betrouwbaar is.

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:32

splenius schreef:
ik zet de mijne alleen op de foto als 2.5 of 3 jarige
voor mijzelf en niet voor de verkoop, wil gewoon weten of hij verder wel gezond is op de foto.
En ook een mooie test of het D-OC ook betrouwbaar is.


Betrouwbaar is op voorhand al te zeggen van niet met 30-40% betrouwbaarheid

Daarnaast ontstaat OC(D) voor maar 25% genetisch, rest vd 75% uit voeding en opfok, dus wellicht beter daar geld insteken dan in een onbetrouwbaar onderzoek :-)

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: Betrouwbaarheid D-OC uitslag in relatie tot de prok keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:39

Ik heb zelf ervaren dat een goede D-OC uitslag geen enkele garantie biedt op een goede uitslag van de sportkeuring.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:47

Teletekst schreef:
splenius schreef:
ik zet de mijne alleen op de foto als 2.5 of 3 jarige
voor mijzelf en niet voor de verkoop, wil gewoon weten of hij verder wel gezond is op de foto.
En ook een mooie test of het D-OC ook betrouwbaar is.


Betrouwbaar is op voorhand al te zeggen van niet met 30-40% betrouwbaarheid

Daarnaast ontstaat OC(D) voor maar 25% genetisch, rest vd 75% uit voeding en opfok, dus wellicht beter daar geld insteken dan in een onbetrouwbaar onderzoek :-)

Volgens mij is het D-OC predicaat ook bedoeld voor fokdieren, dan is juist die 25% genetisch belangrijk zodat de nakomelingen in ieder geval niet genetisch belast zijn. Moet je het alleen niet 'misbruiken' als sportkeuring, want dat is inderdaad niet betrouwbaar omdat omgevingsfactoren inderdaad zwaar meespelen.

smiley91
Berichten: 97
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:59

D-OC zegt iets over de erfelijke factoren die ten grondslag liggen aan OC. En dit zegt het met een bepaalde betrouwbaarheid. Of jouw dieren dus 'schoon' zijn op de foto als 3 jarige is niet te zeggen. Het enige wat je kunt zeggen is dat genetisch gezien de dieren er geen aanleg voor hebben, waarbij je die uitspraak doet met de reeds genoemde betrouwbaarheid. Dus genetisch gezien zit je er soms naast doordat het geen 100% betrouwbaarheid is en daarnaast zegt het niets over de niet erfelijke (milieu) omstandigheden. Het geeft dus geenzins een garantie, maar is vooral foktechnisch interessant

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 20:35

splenius schreef:
ik zet de mijne alleen op de foto als 2.5 of 3 jarige
voor mijzelf en niet voor de verkoop, wil gewoon weten of hij verder wel gezond is op de foto.
En ook een mooie test of het D-OC ook betrouwbaar is.



Ik heb een 2 jarige en ben ook van plan foto's te maken voordat hij aan het werk gaat.
Welke foto's laten jullie maken? Volledige sport keuring of prok?
Stamboek is Zangersheide dus daar heb ik niks aan prok.

truitje

Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Re: Betrouwbaarheid D-OC uitslag in relatie tot de prok keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 15:42

Aha Okee bedankt, dan laat ik ze in dat geval volgend jaar ook rx keuren

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Betrouwbaarheid D-OC uitslag in relatie tot de prok keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:27

Ik ken een tweejarige met een Doc van 94 en die is PROk goedgekeurd

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:08

amukela schreef:
Ik ken een tweejarige met een Doc van 94 en die is PROk goedgekeurd


Maar ik heb er twee die net andersom zijn. PROK onvoldoende en D-OC voldoende en toch beide nog Elite.

Het staat te veel in kinderschoenen, en vind dat het KWPN te veel blind vaart op het D-OC om nu al te zeggen dat alle hengsten geen PROK meer hoeven te doen maar een D-OC voldoende is voor de hengsten keuring.
Voor merrie's geld dit volgend jaar.
Anderzijds vind ik het ook fijn dat paarden die PROK onvoldoende bleken door een afvlakking nu wel Elite kunnen worden door het D-OC

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:20

valori schreef:
Ik heb zelf ervaren dat een goede D-OC uitslag geen enkele garantie biedt op een goede uitslag van de sportkeuring.


maar dat doet een prok keuring ook niet.

ik heb mijn beide elite prok merries ook D-OC laten keuren en die waren beide een goede score