fokken of niet fokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amorphea

fokken of niet fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 16:42

Hallo iedereen,

Mijn mama zou heel graag met haar merrie eens fokken. Ze heeft jaren geleden een veulen grootgebracht en wil deze 'glorieperiode' nog eens beleven. Echter zie ik dit helemaal niet zitten en ik wil haar graag op andere gedachten brengen.
Mijn mama denkt dat de financiële kosten wel gaan meevallen omdat de eigenaar van de hengst een goede vriend is van haar. De dekkingskosten zijn gratis dus dat scheelt al een hoop inderdaad. De eigenaar van de hengst heeft ook aan mijn mama beloofd dat hij het veulen wil overkopen van zodra het oud genoeg is. Ikzelf vertrouw de eigenaar niet en ben ook niet akkoord met de manier waarop hij zijn paarden behandeld maar daar wil mijn mama niet naar luisteren. Nu vroeg ik mij af: Wat zijn de kosten die wij zullen moeten betalen van aan de dekking tot aan de leeftijd waarop het veulen oud genoeg is om te verkopen?

mvg
Leatitia

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:09

Waar je o.a. aan kan denken zijn mogelijk: merriebrok voor de merrie, wel niet echo, voedingsupplementen, nieuwe singel als de buik te groot wordt voor je huidige singel. De eerste periode zal het veulen drinken, daarna kan je ook over op veulenbrok en verder eet die daarna ook gewoon hooi. Je hebt ook de hoefsmid, inenten en ontwormen van merrie én het veulen. Wat hier ook sneuvelde waren halsters, daar werd mee gespeeld en gerommeld en het ging kapot. Anti bijt spray is ook erg handig als je de manen en staart van je merrie intact wilt houden. Verder denk ik ook aan de lokatie, waar gaat die bevallen en wil je daar camera's, zelf vrij nemen en waken, zo'n speciale singel, of gewoon gokken dat het goed gaat. Wat kost dat allemaal :)

Al het bovenstaande wordt niet door iedereen gedaan hoor, je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt, maar misschien kan je er nog iets zinnigs uit halen waarbij je denkt ja dit gaat voor ons wel op :)

Mocht je dol zijn op het rijden en werken met deze merrie, dan zul je haar ook enkele weken (soms maanden) minder kunnen belasten, mogelijk een periode totaal niet meer belasten als ze een zware dracht heeft. Springen vanaf de 6e maand dracht wordt ook afgeraden. Ook als het veulen er is kan je niet 123 weer rijden, alles moet je weer opbouwen.

Azmay

Re: fokken of niet fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:15

Ik heb het eens uitgerekend en kwam zonder dekgeld uit op minimaal 750 euro.
Dan heb ik tegenslagen met de dierenarts niet meegerekend en de overige kosten ook vrij laag geschat. Met een beetje tegenslag kwam ik op 1000 maar dan moest het niet te erg tegen zitten.

Echt winst zou ik er niet op maken iig :+

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:32

En denk ook aan het gevaar voor de merrie, plus kosten als het verkeerd gaat ( en dat gebeurd vaker als je denkt).

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:35

Ik was aan dierenarts kosten van het insemineren 100 kwijt. In 1x drachtig.

Merrie overleed 2 dagen na de bevalling. Die twee dagen heeft mij 1500 euro aan dierenarts kosten gekost.

Merriebrok kost ook wat , maar is niet noodzakelijk! Mijn merrie werd er ontzettend spierbevangen van..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:42

Ik zou het niet doen, zeker niet bij zo'n man.

Die profiteert van jouw moeder en maakt gebruik van de situatie om goedkoop aan een veulen van zijn hengst te komen. Er zitten risico's aan, wat de anderen hier al hebben genoemd.

Maar jouw moeder, die bepaalt toch zelf wel wat ze leuk vind en is zo te zien bereid om dat te gaan doen.

amorphea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 18:19

Ik denk zeker ook aan het gevaar van onze merrie. Ze is al 19 jaar maar de fokker beweert dat dit nog een prima leeftijd is. Het is wel niet haar eerste veulen. Mijn mama doet enkel grondwerk met de merrie omdat ze niet meer kan rijden en ikzelf rijd al jaren niet meer dus dat is geen probleem.

Dat de fokker profiteert van mijn mama daar ben ik zeker van maar mijn mama vertrouwt hem...

Ik ga blijven proberen om haar op andere gedachten te brengen en bedank jullie voor de info.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:36

Ik houd altijd precies alle kosten bij die ik voor mijn paarden maak. Kan je daarom ook een precies getal geven voor wat ik kwijt was voor mijn veulen, van 1e inseminatie tot afspenen.

Hier zit dekgeld, da kosten, extra voer, extra bodembedekking (heb ik zelf bijgekocht bovenop wat de pensionstal bood) en alle andere kleine kosten die gemaakt zijn: € 2053,52

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:46

Ach... glorietijd....
Een klein kwartiertje kijken op de facebookpagina van de Veulencentrale laat je zien dat het lang niet altijd 'rozengeur en maneschijn' is. Doe dat maar met je moeder, daarmee kunnen jullie pijnlijk snel inzien dat het ook heel vaak heel ernstig mis kan gaan.

Een veulentje fokken voor commerciële aspecten is geen liefhebberij. Doe je het voor het geld, kun je misschien wel beter met puppies beginnen. Heb je met een beetje mazzel meer dan 6 tegelijk te verkopen.

Als je het doet, doe het dan voor jezelf. En doe het wellicht met een beetje meer selectie op de hengst. Zomaar de hengst van de buren nemen 'omdat die gratis is', heeft natuurlijk helemaal niets met fokken te maken maar alles met domweg vermeerderen.
Nou ja, als je daar lol aan hebt. Wees dan iig wel netjes naar het veulen toe, en schrijf het iig ergens in zodat het wel voorzien wordt van een stamboekpapier.

Reken op de kosten voor de drachtige en zogende merrie + veulen. Vanaf 3 maand voor de geboorte tot 5 maand na de geboorte op een 600-800 euro (merriebrok, entingen) (hangt wel een beetje van het ras af - een grote warmbloed zal duurder zijn dan een fjord). Maar dan moet er niets mis gaan, want dan is het snel een heel stuk duurder.

amorphea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 22:12

Ik wil wel even melden dat het niet om zomaar een hengst gaat waarmee mijn mama wil fokken. Het is een zeer degelijke hengst met stamboom.

mijn mama heeft besloten van het niet te doen dus ik ben blij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:23

Een "zeer degelijke hengst met een stamboom" die niet bij een stamboek is goedgekeurd voor dekdienst is echt niets anders dan "zomaar een hengst".

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:07

Dees schreef:
Een "zeer degelijke hengst met een stamboom" die niet bij een stamboek is goedgekeurd voor dekdienst is echt niets anders dan "zomaar een hengst".

Dat dus.

En als je moeder het heel graag wilt, dan enkel en alleen voorzichzelf en niet omdat die man het wilt.