Welke barokke hengst voor koolvos merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PKHorses

Welke barokke hengst voor koolvos merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 22:49

Volgend jaar hadden we graag een veulentje gehad van onze sbs merrie.
Ik ben thuis in het fokken van springpaarden maar deze keer had ik graag iets "exotischer" gekweekt. Ik heb al wat opgezocht en heb enkele hengsten gevonden, maar vroeg me af of Bokt.nl-experten ook eens advies konden geven.
Wat ik zoek:
- barokke hengst
- compact (merrie is aan de lange kant)
- veel behang
- veel nek (merrie heeft een smal nekje)
- stevig beenwerk
- mooie welvende rug (merrie is aan de strakke kant)
- opwaarts gebouwd
- dragend achterbeen
- edel hoofd (Ramshoofd is geen ramp - maar de merrie heeft er ook al wat van weg)
- hoeft zeker geen heethoofd te zijn
- valk(buckskin)/ perlino / palomino / cremello / ...
- papieren zijn niet van belang

Iemand ideetjes?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10212514448046860&set=a.10211920539919528.1073741845.1552646715&type=3&theater

tamary

Re: Welke barokke hengst voor koolvos merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:17

Dubbele verdunnings kleurtjes zal je niet krijgen ivm geen verdunning moeder. Zo op de foto te zien is je merrie zwart (al bleekt ze aardig op in de zon). Uit een hengst met dubbele verdunning (perlino/cremello) kan je valk of grullo krijgen, want 1 verdunning krijgt veulen dan altijd mee. Via champagne zijn ook nog wat mogelijkheden, maar geen garantie. Tenzij ze vos draagt kan je palomino vergeten (basis is daarvoor nl vos en dat moet van beide kanten komen om zichtbaar te zijn.

Welke stokmaat is de merrie trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 00:07

Een (koffie)vos heeft nooit zwarte benen, dus deze merrie lijkt eerder gebleekt zwart te zijn zoals tamary al zegt.
Wat zoek je eigenlijk voor hengst? 'Barok' is zo breed dat het eigenlijk weer niets zegt; zoek je een Lippizaner of een Fries? Dat maakt voor de bouw namelijk nogal uit. Hetzelfde geldt voor een PSL/PRE en een Fredriksborger, die kun je ook niet met elkaar vergelijken.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 08:09

Val of smoky black bedoel je tamary. Grullo is dun factor.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:15

Hoe groot is de merrie en hoe groot zoek je de hengst?

PKHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 20:35

De merrie heeft vos in haar staart en manen doorkomen dus vandaar dat ik dr koolvos noem (geen koffievos). Helemaal zwart is ze nooit. Je ziet steeds een vosse schijn. Haar vader is een vos, moeder is donkerbruin. Dus ze is rood-drager.
Op de foto lijkt ze wat lichter door het wintervacht. Ze wordt nog donkerder tegen de zomer.

Ik had graag haar front verbeterd: meer hals en schouders vandaar dat ik een barokke hengst zoek.
Het liefst bekom ik een exotisch kleurtje, dus Friezen vallen al weg.
PRE, Lusitano, Frederiksborger, Cob's... is allemaal interessant. Ik ga achteraf toch voor de hengst die het best bij d'r conformatie past.

De merrie is een kleine 1m55. Meer maat mag, maar gezien ik zelf geen reus ben, hoeft dat niet perse.

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:46

Ik heb er niet heel veel verstand van maar ik heb altijd begrepen dat een koolvos witte manen en staart hebben? :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:48

Lente schreef:
Ik heb er niet heel veel verstand van maar ik heb altijd begrepen dat een koolvos witte manen en staart hebben? :o

Bedoel je niet flaxen, zoals bij haflingers en fuchsen?

Bijv:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:51

Ja maar dan nog donkerdere vacht?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:59

Je kunt de Perlino Pre hengst Seductor even op zoeken. Kost wel 1000,- maar als je een exotisch kleurtje wil dan betaal je dat nu eenmaal.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:40

Misschien is Ismir du Tilleul iets voor je.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:45

Knabstrupper is ook barock, krijg je evtl stippen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:47

PKHorses schreef:
De merrie heeft vos in haar staart en manen doorkomen dus vandaar dat ik dr koolvos noem (geen koffievos). Helemaal zwart is ze nooit. Je ziet steeds een vosse schijn. Haar vader is een vos, moeder is donkerbruin. Dus ze is rood-drager.
Op de foto lijkt ze wat lichter door het wintervacht. Ze wordt nog donkerder tegen de zomer.

Ik had graag haar front verbeterd: meer hals en schouders vandaar dat ik een barokke hengst zoek.
Het liefst bekom ik een exotisch kleurtje, dus Friezen vallen al weg.
PRE, Lusitano, Frederiksborger, Cob's... is allemaal interessant. Ik ga achteraf toch voor de hengst die het best bij d'r conformatie past.

De merrie is een kleine 1m55. Meer maat mag, maar gezien ik zelf geen reus ben, hoeft dat niet perse.

Groetjes

Rode gloed in de staart/manen hoeft niet op vos te wijzen, ook bruin kan dat hebben, tekort aan bepaalde mineralen (dacht koper) geeft ook wel zo'n soort effect. Dus zit er in de moederlijn vos, want als ze het niet is (en ik betwijfel het of er moet wel giga veel sooty overheen zitten) dan toont het ook niet.

PKHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 21:55

What's in a name?
Het is dus een donkere merrie met een rode gloed (en een perfect recent bloeduitslag :p ) die gedekt moet worden. xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:11

Omdat het heel lastig is om een hengstenadvies te geven voor een merrie waar geen goede standfoto van is ben ik in jouw link naar verdere foto's & filmpjes gegaan en zag zowel op een foto als in een filmpje dat jouw merrie erg bol staat in de lendenen.

Dit is waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar ik zou nooit fokken met een merrie die bol staat in de lendenen, niet alleen omdat dit rugprobleem erfelijk kan zijn, maar ook omdat zelfs als het niet aangeboren is dit betekent dat de lendenwervels van de merrie extreem scheef overbelast zullen worden tijdens de 9 maanden die de dracht duurt, en vervolgens steeds opgebold zullen worden in de 6+ maanden dat het veulen bij haar drinkt.
Dus als je je merrie heel wilt houden, koop dan gewoon een leuk barok veulen en schakel (als je dat nog niet hebt gedaan) een goede osteopaat en revalidatietrainer in om je merrie zo lang mogelijk gezond te houden, want dat is met een rug als deze ook zonder dracht of veulen al lastig genoeg (en helaas weet ik dat uit ervaring omdat ik er ook zo een heb staan...)

PKHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 23:08

xyzutu2 schreef:
Omdat het heel lastig is om een hengstenadvies te geven voor een merrie waar geen goede standfoto van is ben ik in jouw link naar verdere foto's & filmpjes gegaan en zag zowel op een foto als in een filmpje dat jouw merrie erg bol staat in de lendenen.

Dit is waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar ik zou nooit fokken met een merrie die bol staat in de lendenen, niet alleen omdat dit rugprobleem erfelijk kan zijn, maar ook omdat zelfs als het niet aangeboren is dit betekent dat de lendenwervels van de merrie extreem scheef overbelast zullen worden tijdens de 9 maanden die de dracht duurt, en vervolgens steeds opgebold zullen worden in de 6+ maanden dat het veulen bij haar drinkt.
Dus als je je merrie heel wilt houden, koop dan gewoon een leuk barok veulen en schakel (als je dat nog niet hebt gedaan) een goede osteopaat en revalidatietrainer in om je merrie zo lang mogelijk gezond te houden, want dat is met een rug als deze ook zonder dracht of veulen al lastig genoeg (en helaas weet ik dat uit ervaring omdat ik er ook zo een heb staan...)

Ze is inderdaad met dat probleem bij mij gekomen. (Ik houd mij bezig met revalidatietraining).
Na ettelijke osteo-bezoeken is haar rug al heel wat normaler. Het kwam eerder vanuit haar kleinbekken en gaf spanning op haar lendenen. Ze staat nog wat overbouwd maar ook dat is aan het veranderen. Het paardje is reeds 5cm gegroeid sinds vorig jaar.
Toch heel erg bedankt voor je zorgen en advies! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 23:35

Dan is ze bij jou in elk geval qua training op de beste plek denkbaar terechtgekomen. :j
Ook als ze nu al minder bol staat zou ik er nooit mee fokken omdat bolle lendenen niet geschikt zijn om langdurig een veulen te dragen of te zogen (met alle kopstoten die daarbij horen :x ). Het is zelfs bekend dat merries die bol staan in de lendenen dit vaak opgelopen hebben door de dracht/geboorte (daar loopt nu ook al een ander exemplaar van rond op Bokt: voor de dracht een perfecte rug, nu chronisch bol in de lendenen). Als een goede wervelkolom al zo uit zijn verband getrokken kan worden, dan loopt een al uit zijn verband getrokken wervelkolom nog veel meer risico.
Weet je iets over het verleden van deze merrie? Is ze zo geboren, heeft ze een ongeluk gehad, komt het echt door het in de prak rijden of heeft ze al eens een veulen gehad?
Mijn osteopaat heeft als stelregel in dit soort gevallen dat als een paard door het een of ander opeens bol gaat staan in de lendenen, je dit weer helemaal goed kunt breien als je binnen een half jaar begint met behandelen. Loopt een paard langer dan een half jaar zo rond dan kun je alleen maar de schade beperken en de bochel verminderen door training & (therapie)dekens, maar wordt het nooit meer goed. Waar zitten jullie in dat proces?

PKHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 23:49

Bij haar is dit vooral te danken aan een hormonaal imbalans. Haar ruggengraat werd opgetrokken door gespannen spieren. Ze wordt binnenkort nog eens behandeld door de osteo. Vorige keren heeft ze niets aan haar rug moeten doen, alles zat lekker los.
Ze wordt wel nog heel vaak hengstig en dan zie je de rugspieren weer verstrakken. Gelukkig lukt het mij om de spanning te beperken met shiatsu en handwerk.
Voor mij heeft het paardje geen veulens gehad (ze is nu net 5 geworden), ze is wel zeer slecht gevoed geweest (enkel stro) en had een gebrek aan sociaal contact sinds ze veulen is. Ze heeft altijd een iets strakkere rug gehad en nu ze zo hard beginnen groeien is, en haar schoft wat hoger begint te komen, lijkt het te stabiliseren.
Het is op aanraden van de osteo dat ik een hengst aan het zoeken ben. Volgens de osteo zou het haar hormoonniveau kunnen normaliseren.

PKHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 23:55

Hier nog een fotoo'tje van haar enkele weken terug.
Staat nog strak maar we zien toch al wat verbetering.

Afbeelding

En een iets minder flatterende foto waar ze een ongeloooooflijk lange hals lijkt te hebben. Maar zie je toch die rug al heel wat minder bol staan.

Afbeelding

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 05:57

Als ze rond 1m55 is en de hengst niet echt groter hoeft te zijn, is de perlino Welsh cob Sublime Sponte misschien wel iets.
Hij is ongeveer dezelfde grootte, maar fokt doorgaans groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:07

Lastig, als die rugstand ook nog wordt beinvloed door de hormonen. Dan ben ik blij dat ik een ruin heb. ;

Die tweede foto ziet er inderdaad een stuk beter uit. Qua bouw ken ik weinig baroks wat er niet te sterk van afwijkt en toch het een en ander aanvult. Dan zou ik eigenlijk alleen aan de Fredriksborger denken omdat die nog een beetje in haar richting gaat als type. Lusitano, PRE, Lippizaner, barokke Knabstruppers (dus niet het sport-type) en Cob-achtigen zijn zo anders gebouwd dat het anders echt gokken wordt welk lichaamsdeel het veulen van welke ouder erft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:58

YWC schreef:
Als ze rond 1m55 is en de hengst niet echt groter hoeft te zijn, is de perlino Welsh cob Sublime Sponte misschien wel iets.
Hij is ongeveer dezelfde grootte, maar fokt doorgaans groot.

Gezien de weke bovenlijn van Sublime Sponte zou ik dat zeker niet doen in combinatie met deze merrie.....
De bovenlijn is al geen sterk punt bij deze merrie en bij Sublime Sponte ook absoluut niet.