Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
PKHorses schreef:De merrie heeft vos in haar staart en manen doorkomen dus vandaar dat ik dr koolvos noem (geen koffievos). Helemaal zwart is ze nooit. Je ziet steeds een vosse schijn. Haar vader is een vos, moeder is donkerbruin. Dus ze is rood-drager.
Op de foto lijkt ze wat lichter door het wintervacht. Ze wordt nog donkerder tegen de zomer.
Ik had graag haar front verbeterd: meer hals en schouders vandaar dat ik een barokke hengst zoek.
Het liefst bekom ik een exotisch kleurtje, dus Friezen vallen al weg.
PRE, Lusitano, Frederiksborger, Cob's... is allemaal interessant. Ik ga achteraf toch voor de hengst die het best bij d'r conformatie past.
De merrie is een kleine 1m55. Meer maat mag, maar gezien ik zelf geen reus ben, hoeft dat niet perse.
Groetjes
xyzutu2 schreef:Omdat het heel lastig is om een hengstenadvies te geven voor een merrie waar geen goede standfoto van is ben ik in jouw link naar verdere foto's & filmpjes gegaan en zag zowel op een foto als in een filmpje dat jouw merrie erg bol staat in de lendenen.
Dit is waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar ik zou nooit fokken met een merrie die bol staat in de lendenen, niet alleen omdat dit rugprobleem erfelijk kan zijn, maar ook omdat zelfs als het niet aangeboren is dit betekent dat de lendenwervels van de merrie extreem scheef overbelast zullen worden tijdens de 9 maanden die de dracht duurt, en vervolgens steeds opgebold zullen worden in de 6+ maanden dat het veulen bij haar drinkt.
Dus als je je merrie heel wilt houden, koop dan gewoon een leuk barok veulen en schakel (als je dat nog niet hebt gedaan) een goede osteopaat en revalidatietrainer in om je merrie zo lang mogelijk gezond te houden, want dat is met een rug als deze ook zonder dracht of veulen al lastig genoeg (en helaas weet ik dat uit ervaring omdat ik er ook zo een heb staan...)
). Het is zelfs bekend dat merries die bol staan in de lendenen dit vaak opgelopen hebben door de dracht/geboorte (daar loopt nu ook al een ander exemplaar van rond op Bokt: voor de dracht een perfecte rug, nu chronisch bol in de lendenen). Als een goede wervelkolom al zo uit zijn verband getrokken kan worden, dan loopt een al uit zijn verband getrokken wervelkolom nog veel meer risico. YWC schreef:Als ze rond 1m55 is en de hengst niet echt groter hoeft te zijn, is de perlino Welsh cob Sublime Sponte misschien wel iets.
Hij is ongeveer dezelfde grootte, maar fokt doorgaans groot.