valse hengstigheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

valse hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 16:04

mijn merrie is op 3/5 gedekt door de hengst, maar met het gedrag dat ik nu zie op de weide zou ik zeggen dat ze nu hengstig is. Maar dan zitten daar maar 10 dagen tussen? Dat is toch wel erg kort dan?
Het staat op de planning om te scannen op 19 of 20/5, maar ik denk dat ik er mag van uit gaan dat ze niet drachtig gaat zijn.

Of bestaat er zoiets als een valse hengstigheid?
Ik snap mijn merrie niet. De merrie laat zich niet dekken als ze niet goed hengstig staat. En nu met amper 10 dagen tussen vertoont ze hengstig gedrag (blitzen, kleine troebele plasjes, kleven aan andere paarden) Dan zou je toch denken dat 1 van de 2 hengstigheden geen echte was?

Ik vermoed sowieso een negatieve scan 19/5 en dan ga ik met regelmaat laten scannen om het juiste moment te hebben om weer naar de hengst te gaan. Ze houd me voor de gek.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:14

"Valse hengstigheid" niet zo zeer, maar zij zou wel een 'mid-cyclus' eisprong kunnen hebben. Dit is zeldzaam, maar gebeurt toch vaker dan je denkt.
Merrie cyclus normaal, maar omdat hormonen huishouding niet 100% in order is, komt er weer een eisprong halve wegen (+/- 11 dagen) de cyclus.
Dit wilt niet zeggen dat ze drachtig is van de eerste dekking, maar of het vrucht blijft zitten is een andere vraag.
In iedere geval WEL scannen op dracht ... en zeker ZEER goed laten controleren op aanwezigheid vruchtje!! ... zal niet de eerst merrie zijn die op zo'n eisprong weer gedekt wordt en achteraf een tweeling blijkt te dragen!!