Mijn pony laat zich niet dekken!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:45

NatasjavE schreef:
MaritGalinda schreef:
Ze is natuurlijk gedekt. De reden waarom ze de vorige keren niet drachtig werd, was volgens de veearts doordat ze vuil was. Ze had zo nooit drachtig kunnen worden.
Ze is alleen met spoelen gescand, niet eerder!


Dat zal zeker de rede geweest zijn.

Ik zou nu ook tijdens de hengstigheid scannen om meer op de eisprong te dekken. En inderdaad verse KI overwegen. En ook daarnaast scannen. Sommige merries krijgen vocht in de baarmoeder en moeten na de dekking ook gespoeld worden. Maar je kan ook mooi kijken of het ei weg is.

KI bij shetjes.... succes...
De hengsten die via ki beschikbaar zijn, zijn op 1 hand te tellen, en het insemineren zelf is ook niet altijd even makkelijk, evenals überhaupt scannen...

ArroNnie

Berichten: 805
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:50

miesnaom schreef:
Sizzle schreef:


De benen asn elkaar vastbinden.


Waarom zou je dat willen precies? De achterbenen? Dan is het toch gewoon verkrachting?!


Ik vind kluisteren ook vreselijk. Een merrie geeft niet voor niets aan dat ze niet gedekt wil worden. Samen in de wei, en anders lekker zo laten.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:51

Alsof opvoelen, hengstig spuiten ,ki, draagmoeders, geen verkrachting is....

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:55

Mijn buurvrouw op het stuk grond naast mij, inmiddels jaren geleden in NL had een ijslandse merrie uit Ijsland geïmporteerd. Deze merrie zou eigenlijk drachtig aan haar verkocht worden. En daarom heeft ze drie jaar op deze merrie gewacht. Drie zomers lang stond deze merrie in een kudde met een hengst. Drie zomers waren alle merries drachtig, behalve die van haar. De hengsten wilden ook niets van deze merrie weten. Hengstigheid was er wel, maar zeker niet flink aanwezig.

Na drie jaar is, na overleg, de merrie leeg aan haar verkocht.

Uiteindelijk denk ik (wij) dat deze merrie gewoon een genetische fout/afwijking heeft waardoor ze niet heel duidelijk hengstig is en hengsten haar gewoon negeerden.

7ofhearts

Berichten: 2778
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:06

Kabayo schreef:
Alsof opvoelen, hengstig spuiten ,ki, draagmoeders, geen verkrachting is....


Ik kan me goed voorstellen dat kluisteren met een verkrachting wordt vergeleken.
Het is gewoon net even iets te barbaars.
Ook hier is er een flinter dunne grens van wat net wél en net niet door de beugel kan.

Kennissen van mij hebben een keer een one night stand op een parkeerplaats in europa geregeld voor een van hun honden. ( Whippets )
Teef gillen en krijsen, maar als eigenaar de hond vooral maar zo presenteren dat de reu zijn kwakje op de goede plek kwijt kon.
En ja......er zijn pups geboren.........maar als het zo moet bedank ik voor de eer.
Jammer genoeg krijg je als toekomstige eigenaar van zo een verkrachtings product de waarheid nooit te horen.
Dan is het allemaal rozengeur en maneschijn wat de klok slaat.
Achteráf had de kennissen ook wel spijt van hun daden.......maar ja, dan is "de buit "al binnen.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:07

Met een ander dier fokken :o

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:33

Nou het is dus echt weer zo'n walgelijkheid van de mens ik wil dus het gebeurt. :n
Maar als het bij de mens zelf gebeurt dan oeh wat erg....

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 22:36

Ik wil echt onwijs graag een veulentje van deze merrie. We hebben haar al geprobeerd met een andere hengst, maar dit was hetzelfde verhaal. Waarschijnlijk toch nog niet genoeg hengstig?
De bedoeling was, dat als ze zich vandaag weer niet zou laten dekken, dat ze met de andere hengst mee de wei op ging. De hengstenhouder ziet hier nu vanaf, omdat hij bang is dat ze op de wei weer zo zou gaan doen en dat er dan veulentjes tussenkomen. De andere hengst staat namelijk in de kudde met veel merries met veulens. Ik baal hier ontzettend van!

Ik vind kluisteren een stap te ver. Als het zo niet gaat, dan liever niet of een andere oplossing dan dat. We hebben het hier wel over gehad, maar het is niet mijn smaak.

We gaan het waarschijnlijk maandag nog 1 keer proberen. Als dat niet werkt, de volgende hengstigheid. En als het dan weer hetzelfde liedje is, slaan we waarschijnlijk een jaar over. Ik zou het echt ontzettend jammer vinden.

Ki is inderdaad geen oplossing, dat komt eigenlijk amper voor bij shetten. De pony loopt op dit moment thuis in haar uppie, met een aantal schapen. Er staat wel een hengstje naast haar wei. Ze loopt regelmatig in de kudde op stal. Het veulen is ook om aan te houden, zodat ze onder andere in de winter niet meer alleen staat.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:41

Waarom koop je dan niet een shetje? Er moeten er genoeg weg in het najaar elk jaar weer

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 22:46

Dat is de tweede optie. Als het echt niet gaat lukken, is dat zeker wel een optie. Het is een droom van mij, om zelf een veulen te fokken. We zijn er al 3 jaar intensief mee bezig, nu bleek dat ze niet drachtig kon worden doordat ze bevuild was. Het veulen is om zelf aan te houden en om keuringen mee te doen. Maargoed, dat is offtopic! :)

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:47

Als het niet gaat kan je toch beter 1 kopen? Scheelt veel stress en geld. Elke keer mislukte dekking schiet ook niet op. En om nou te gaan dwingen. Soms heeft de natuur ook een reden voor iets.

Ik begrijp overigens dat zo'n veulentje erg leuk is hoor! Maar wat niet gaat gaat niet denk ik dan. Succes ermee! Je kan evt ook een veulen kopen?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:14

MaritGalinda schreef:
Dat is de tweede optie. Als het echt niet gaat lukken, is dat zeker wel een optie. Het is een droom van mij, om zelf een veulen te fokken. We zijn er al 3 jaar intensief mee bezig, nu bleek dat ze niet drachtig kon worden doordat ze bevuild was. Het veulen is om zelf aan te houden en om keuringen mee te doen. Maargoed, dat is offtopic! :)

Koop een shet merrie, zo sla je 2 vliegen in 1 klap: je hebt een nieuwe merrie waar je het mee kunt gaan proberen en je huidige merrie staat niet meer alleen (met eventueel ook nog de verantwoordelijkheid voor een veulen, als alleenstaande moeder dus).

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:34

Kan zijn dat de merrie nog niet hengstig genoeg is. Wij hadden een merrie die ook fel van zich afsloeg en zich maar 1 keer liet dekken. Wel rond de eisprong en ze was altijd direct drachtig van die dekking. Zeker omdat de merrie zich eerdere jaren wel liet dekken.

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 23:38

Laten we het hopen! Ik vind dit sowieso een rare hengstigheid. Andere jaren had ze een cyclus van vaak 3 tot 4 weken. Nu is ze met twee weken, na de eerste dag van de hengstigheid, al hengstig geworden. Misschien heeft dit ook nog met het spoelen te maken?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 04:24

LadyMadonna schreef:
KI bij shetjes.... succes...
De hengsten die via ki beschikbaar zijn, zijn op 1 hand te tellen, en het insemineren zelf is ook niet altijd even makkelijk, evenals überhaupt scannen...


Ik kan er overheen gelezen hebben.....maar ik zag nergens staan dat het een Shetlander is.

Daar kom ik nu gaandeweg het topic achter.

Nee dan zou ik ook geen KI en scannen dien.

Captain

Berichten: 21382
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 06:34

Kabayo schreef:
Alsof opvoelen, hengstig spuiten ,ki, draagmoeders, geen verkrachting is....


Ach verkrachting.. Het is niet iets natuurlijks nee. Is ook niet met elkaar te vergelijken. Maar een paard willens en wetens vastbinden met allerlei hulpmiddelen om er een hengst op te laten terwijl de merrie niet wil, ik begrijp niet dat je dat als eigenaar kunt. :n En al helemaal niet als vrouw (zijn de meeste paardeneigenaren toch?)

Ik heb het een keer gezien toen ik les aan het geven was. Paard werd gekluisterd, een achterbeen zo strak aan het halster gebonden dat deze wel in de lucht gehouden moest worden en vervolgens weer zo strak aan de muur dat het arme dier geen kant op kon. En ze wilde echt niet. Bah! :n Ongelooflijk dat mensen dat kunnen doen bij hun 'maatje'.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 07:55

MaritGalinda schreef:
Laten we het hopen! Ik vind dit sowieso een rare hengstigheid. Andere jaren had ze een cyclus van vaak 3 tot 4 weken. Nu is ze met twee weken, na de eerste dag van de hengstigheid, al hengstig geworden. Misschien heeft dit ook nog met het spoelen te maken?


Dan kan ze gewoon nog niet (voldoende) hengstig zijn. Gewoon wat troebel plassen is niet genoeg. Mijn hengst (Arabier) heeft vroeger ook aan de hand gedekt. Als ik hem telkens had laten dekken op het moment dat de eigenaars zeiden dat hun merrie hengstig was, dan had ik nu geen hengst meer.

Sommige paarden nemen ook een loopje met je: twee merries zaten hier om drachtig te worden, de ene was hengstig en goed te dekken, de andere moest drachtig zijn, maar gedroeg zich na 2 weken weer hengstig, tegelijk met de andere merrie. Bleek gewoon om imitatiegedrag te gaan, merrie was drachtig, maar ging mooi het plasgedrag van de andere nadoen.

Als je je merrie met een andere hengst op de wei gooit, dan loop je natuurlijk het risico dat ze van die andere gedekt wordt, ik vermoed dat dat ook niet de bedoeling is?

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 07:57

Ik vind kluisteren ook echt not done. Begrijp mij niet verkeerd ;)
Dat verhaal van die hond, bah.. Wat verschrikkelijk..

Ts. Heeel veel merries zijn nog niet goed hengstig. Het was lang koud en nat. En het is no vroeg. Ik zou even afwachten :)

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 07:59

Volgens mij wil ze gewoon een veulen en maakt het niet uit van welke hengst. Tenminste zo lees ik het.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 08:02

Ineke2 schreef:
Volgens mij wil ze gewoon een veulen en maakt het niet uit van welke hengst. Tenminste zo lees ik het.

Dan lees je niet goed ;)

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 08:41

Kabayo schreef:
Ineke2 schreef:
Volgens mij wil ze gewoon een veulen en maakt het niet uit van welke hengst. Tenminste zo lees ik het.

Dan lees je niet goed ;)

Jawel hoor, ze dekken aan de hand, maar in de wei staat een andere grotere hengst en daar zou ze bij mogen maar durven ze niet omdat hij een stuk groter is.
Als je alleen maar naar de maat kijkt ipv of de hengst echt je merrie verbeterd dan maakt het je dus niet uit welke hengst.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:01

miesnaom schreef:
Sizzle schreef:

De benen asn elkaar vastbinden.


Waarom zou je dat willen precies? De achterbenen? Dan is het toch gewoon verkrachting?!


Hier moest ik wel om lachen. :=

Het wordt gedaan zodat de merrie niet volle kanonnen kan uithalen.

Ze kan er wel (rustig) mee lopen overigens. Wij gebruikten kluisteren bij koeien vrij veel.

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 09:43

Het zijn beide hengsten die bij mijn merrie passen en haar verbeteren. Vooral op haar gangen en op de stand van haar benen wil ik haar verbeteren. Ook is mijn pony vrij smal, ik zou liever wat meer rastypischer willen zien. Ik wil het veulen ook uitbrengen op de keuring, dus ik zet echt geen random hengst op haar :) Allebei de hengsten zullen haar verbeteren op onder andere deze punten. Echter is de keuze op de kleinere hengst gevallen door vooral zijn maat.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:48

Wat ik mij dan afvraag, waarom kan de kleinere hengst dan niet " vrij in de kudde" dekken?

Een stuk wei afzetten liefst minimaal 2 merries zonder veulen ( als je bang bent voor getrap naar veulens)bij de hengst en eens zien hoe dat gaat

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:53

Ik zou lekker een veulen kopen,alshet al zo moeilijk gaat en je pony dan ook nog eens niet rastypisch is.Bovendien kan er bij de bevalling ook nog veel mis gaan.En laten we eerlijk wezen er is een overvloed aan shetten op de markt.Koop een leuk veulen,daar heb je net zoveel plezier van.