Merrie met peesblessure fokken of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kellyvnuffel
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-05-17

Merrie met peesblessure fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 11:27

Hoi iedereen,

Ik zit eigenlijk al een hele tijd met een paar vragen...
Mijn merrietje is sinds een dik jaar een half uit de 'sport' gehaald wegens een peesblessure aan de diepe buiger, een kleine scheur die ze volgens de dierenarts zou opgelopen hebben door gek te doen op de weide.. |(
Klein jaar later was alles genezen verklaard via echo's en gingen we iemand zoeken voor haar recreatief te berijden. *\o/*

Tot die ene dag... blijkbaar vonden de buren het nodig voor ons niets te zeggen en over de weide te rijden met een grote hakselaar voor de wilgen.. gevolg, Fly is beginnen lopen en wou maar niet stoppen van schrik.

Alwéér een blessure, deze keer aan de (koot)ringband / peesplaat (iedereen noemt het anders blijkbaar :P ) Ze is niet mank maar je ziet dat er duidelijk een enorme verdikking zit. Daar krijgt ze pilletjes voor en 2x/dag zalf.

Genezing is volgens mlijn dierenarts mogelijk maar het zal weer x aantal maanden duren.
Nu zat ik te denken voor eens te fokken.. Nu is de vraag of dat wel zo een slim idee is, volgens de dierenarts zou het geen problemen met zich meebrengen.

Natuurlijk... als ze zichzelf altijd aantikt in vrijheid wil dat zeggen dat ze 'zwakke' benen heeft. Fokken of niet? Hengst met weinig draf en lange rug en goede stap? Of een hengst die voldoet aan alle eisen en niet zo gericht gaan kijken?

Mijn merrietje is 1m62, ingeschreven in het NRPS stamboek en echt een gouden karakter. <3 <3
Af en toe wel eens heel zenuwachtig maar dankzij het vertrouwen in de ruiter blijft ze perfect controleerbaar.
Lange benen maar zeer kleine voetjes, wat volgens mijn hoefsmid dan ook weer een nadeel met zich meebrengt.. Kort in de rug maar eigenlijk voor haar grootte een te grote beweger, vooral in draf een fantastisch achterbeen.

Vader: Vincent van de Burgthoeve
Moeder: Rowena
Vader moeder: Whinny Jackson
Vader vader: Oklund

Iemand die me hierbij kan verder helpen?
Waarom wel dekken of Waarom niet?
Welke hengst?
Voordelen & Nadelen?
Na 6maand bij mij
Afbeelding

Op de weide met haar vriendinnetje <3 <3
Afbeelding

Loslopen in de paddock
Afbeelding

Gedaan met rijden
Afbeelding

Wandelen toen ze 2weken bij ons stond
Afbeelding

2x erop en toen nog zoveel ruimte voor verbetering, zowel ruiter als paard.
Afbeelding

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Merrie met peesblessure fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:11

Ik zou het niet doen. Peesblessures komen in sommige rassen/lijnen beduidend meer voor en dus is de gevoeligheid daartoe erfelijk.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:26

Ze lijkt linksvoor niet helemaal correct te staan. Met dat been staat ze naar buiten gedraaid. Dit is zichtbaar op beide foto's waar ze stilstaat.

Ik weet niet aan welk been ze de blessure heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:30

Setteli schreef:
Ze lijkt linksvoor niet helemaal correct te staan. Met dat been staat ze naar buiten gedraaid. Dit is zichtbaar op beide foto's waar ze stilstaat.

Ik weet niet aan welk been ze de blessure heeft?


En een dergelijke standafwijking kan heel goed de oorzaak zijn van de blessures

Kellyvnuffel
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 13:09

[***] schreef:
Setteli schreef:
Ze lijkt linksvoor niet helemaal correct te staan. Met dat been staat ze naar buiten gedraaid. Dit is zichtbaar op beide foto's waar ze stilstaat.

Ik weet niet aan welk been ze de blessure heeft?


En een dergelijke standafwijking kan heel goed de oorzaak zijn van de blessures



Is gecorrigeerd geweest door de hoefsmid, had verschrikkelijke voeten toen ze net bij ons was.
Inderdaad wel kleine standafwijking die nog steeds een beetje zichtbaar.
Blessure is rechts.

Afbeelding

Kellyvnuffel
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 13:16

Mizora schreef:
Ik zou het niet doen. Peesblessures komen in sommige rassen/lijnen beduidend meer voor en dus is de gevoeligheid daartoe erfelijk.



Mizora,

Wow wist ik niet.. ligt dat dan aan de hengst of de merrie?

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:18

Wij hebben met onze Nrps merrie met een peesblessure verleden nog een veulen gefokt. Hoewel ik onwijs blij ben met mijn nu twee jarige was de dracht voor de merrie een druppel te veel en kon niet meer pijnvrij lopen tijdens het laatste deel van de dracht en daarna. We hebben het zes maanden gerekt om het veulen zo lang mogelijk een moeder te geven. Maar helaas na zes mnd hebben we de merrie moeten laten inslapen. Toen we aan de dekking begonnen was dr merrie genezen verklaard ( voor recreatief gebruik) achteraf was dekken niet de beste keuze. Maar daar is nu niks meer aan te doen en heb in ieder geval wel een nakomeling van haar.

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:19

Niet doen. Je moet er een hengst met een andere bouw op zetten en dat is een grote gok. Je geeft nl zelf al aan dat je merrie niet goed in verhouding is qua bouw en daar gezondheidsproblemen van heeft. 1e en allerbelangrijkste eis aan een fokdier is de gezondheid en daar mist ze wat door hoe ze in elkaar zit.

Kellyvnuffel
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 13:22

Kady1 schreef:
Wij hebben met onze Nrps merrie met een peesblessure verleden nog een veulen gefokt. Hoewel ik onwijs blij ben met mijn nu twee jarige was de dracht voor de merrie een druppel te veel en kon niet meer pijnvrij lopen tijdens het laatste deel van de dracht en daarna. We hebben het zes maanden gerekt om het veulen zo lang mogelijk een moeder te geven. Maar helaas na zes mnd hebben we de merrie moeten laten inslapen. Toen we aan de dekking begonnen was dr merrie genezen verklaard ( voor recreatief gebruik) achteraf was dekken niet de beste keuze. Maar daar is nu niks meer aan te doen en heb in ieder geval wel een nakomeling van haar.


Mag ik vragen wat jou merrie had van blessure?
Heel veel sterkte met het verlies.. :(:)
Moest je de tijd & keuze kunnen omdraaien zou je dan gekozen hebben voor niet te dekken en recreatief te rijden?

Ik zit met zoveel vragen, ik vind het gewoon zo erg dat ze daar maar wat 'staat' op de weide, natuurlijk niet alleen ze staan met twee op een gigantische weide maar het voelt voor mij niet oké..
Verkopen wil ik al helemaal niet, wie weet waar komt ze terecht. :( :(

Kellyvnuffel
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 13:24

tamary schreef:
Niet doen. Je moet er een hengst met een andere bouw op zetten en dat is een grote gok. Je geeft nl zelf al aan dat je merrie niet goed in verhouding is qua bouw en daar gezondheidsproblemen van heeft. 1e en allerbelangrijkste eis aan een fokdier is de gezondheid en daar mist ze wat door hoe ze in elkaar zit.


Denk ook eerder aan het niet te doen, omdat ik niet zou willen dat ze daardoor meer pijn heeft of dergelijke. Zou ze dan als draagmerrie kunnen voldoen? Ik heb wel al eens zo een vraag gekregen maar ze was toen net 'genezen' verklaard en zag dat niet zitten...

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Merrie met peesblessure fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:36

Voorbenen dragen normaal gesproken 60% van het lichaamsgewicht, tel daar nog een veulen + vruchtwater bij op en je komt op aardig wat extra gewicht over een periode van zeker 11 maanden. Dat gewicht loopt ook nog eens op, dus de belasting wordt steeds hoger. Ook daar is de eis gezond belangrijk voor. Ze mag/wordt niet gereden ivm overbelasting been, dan is langdurig extra gewicht ook niet handig. Dat is net zo goed van toepassing qua gewoon eigen gewicht trouwens, te dik worden door zomerspek van bv gras is ook iets om op te letten.

Kellyvnuffel
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 13:40

tamary schreef:
Voorbenen dragen normaal gesproken 60% van het lichaamsgewicht, tel daar nog een veulen + vruchtwater bij op en je komt op aardig wat extra gewicht over een periode van zeker 11 maanden. Dat gewicht loopt ook nog eens op, dus de belasting wordt steeds hoger. Ook daar is de eis gezond belangrijk voor. Ze mag/wordt niet gereden ivm overbelasting been, dan is langdurig extra gewicht ook niet handig. Dat is net zo goed van toepassing qua gewoon eigen gewicht trouwens, te dik worden door zomerspek van bv gras is ook iets om op te letten.


Inderdaad, daar houden we zeker rekening mee met dat zomerspek {:} 8-)
Ze is nooit een echte spekkie geweest maar je weet maar nooit, we hebben onze weide in stukjes gedaan en proberen er inderdaad controle over te houden.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:43

Wat wil je met het veulen? Zelf houden en recreatief mee rijden? Dan kan je jouw paard daar prima voor gebruiken. Onthoudt wel dat je ook een leuk veulen kan kopen en dat waarschijnlijk een leuk recreatie paard kopen goedkoper is dan er zelf eentje fokken...

Maar wil je de sport in of het verkopen dan zou ik het zeer afraden. Merrie heeft denk ik (aan de hand van foto's) niet het talent om een goed sportpaard uit te fokken. Dit zeg ik vanwege het blessureleed, hoeven, korte rug, beenstanden. En daarom denk ik dat fokken voor de verkoop duurder is dan het veulen gaat opleveren.

Edit: en zoals eerder gezegd is... fokken geeft altijd risico's. Nu misschien helemaal...

Leuk paardje hoor! Zeer vriendelijk koppie!

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Merrie met peesblessure fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:52

Naar mijn eigen mening worden er teveel gefokt, dat men alleen maar aan het eigen plezier denkt en niet verder kijkt naar de kwaliteit en het karakter van de merrie en of hengst en of beiden.

Met deze merrie zou ik helemaal niet mee gaan fokken, om meerdere redenen, waaronder te blessuregevoelig en te kleine hoeven en daarbij zijn de beenstand niet geheel correct.

Kellyvnuffel
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 14:13

Lily_Fee schreef:
Wat wil je met het veulen? Zelf houden en recreatief mee rijden? Dan kan je jouw paard daar prima voor gebruiken. Onthoudt wel dat je ook een leuk veulen kan kopen en dat waarschijnlijk een leuk recreatie paard kopen goedkoper is dan er zelf eentje fokken...

Maar wil je de sport in of het verkopen dan zou ik het zeer afraden. Merrie heeft denk ik (aan de hand van foto's) niet het talent om een goed sportpaard uit te fokken. Dit zeg ik vanwege het blessureleed, hoeven, korte rug, beenstanden. En daarom denk ik dat fokken voor de verkoop duurder is dan het veulen gaat opleveren.

Edit: en zoals eerder gezegd is... fokken geeft altijd risico's. Nu misschien helemaal...

Leuk paardje hoor! Zeer vriendelijk koppie!



Zou zijn voor zelf te houden, het fokidee zelf was gewoon luidop nadenken en weet zelf dat het inderdaad vreselijk duur is tegenover een kwalitatief jong paard te kopen in de toekomst.
Dankjewel voor het compliment, zal het haar zeker zeggen <3 :D

Ik heb sinds augustus vorig jaar een leuke schimmel waarmee ik verder in de sport ga.

Afbeelding
<3

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Merrie met peesblessure fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:31

Ik heb geen verstand van fokken e.d. dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar wilde even zeggen dat ik je schimmeltje echt te gek vind <3 wat een plaatje!!

Kellyvnuffel
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 14:33

Frummels schreef:
Ik heb geen verstand van fokken e.d. dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar wilde even zeggen dat ik je schimmeltje echt te gek vind <3 wat een plaatje!!



Ouh Frummels zo lief ! :o :o

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:01

Kellyvnuffel schreef:
Lily_Fee schreef:
Wat wil je met het veulen? Zelf houden en recreatief mee rijden? Dan kan je jouw paard daar prima voor gebruiken. Onthoudt wel dat je ook een leuk veulen kan kopen en dat waarschijnlijk een leuk recreatie paard kopen goedkoper is dan er zelf eentje fokken...

Maar wil je de sport in of het verkopen dan zou ik het zeer afraden. Merrie heeft denk ik (aan de hand van foto's) niet het talent om een goed sportpaard uit te fokken. Dit zeg ik vanwege het blessureleed, hoeven, korte rug, beenstanden. En daarom denk ik dat fokken voor de verkoop duurder is dan het veulen gaat opleveren.

Edit: en zoals eerder gezegd is... fokken geeft altijd risico's. Nu misschien helemaal...

Leuk paardje hoor! Zeer vriendelijk koppie!



Zou zijn voor zelf te houden, het fokidee zelf was gewoon luidop nadenken en weet zelf dat het inderdaad vreselijk duur is tegenover een kwalitatief jong paard te kopen in de toekomst.
Dankjewel voor het compliment, zal het haar zeker zeggen <3 :D

Ik heb sinds augustus vorig jaar een leuke schimmel waarmee ik verder in de sport ga.

[ [url=m/fwkiaX.jpg]Afbeelding[/url] ]
<3



Mooie schimmel zeg! Ik zou zeggen insemineren, spoelen en embryo laten plaatsen in je andere paardje! Of is het een ruin? Dan wordt het wat lastig :Y)

Kellyvnuffel
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 15:05

Lily_Fee schreef:
Kellyvnuffel schreef:


Zou zijn voor zelf te houden, het fokidee zelf was gewoon luidop nadenken en weet zelf dat het inderdaad vreselijk duur is tegenover een kwalitatief jong paard te kopen in de toekomst.
Dankjewel voor het compliment, zal het haar zeker zeggen <3 :D

Ik heb sinds augustus vorig jaar een leuke schimmel waarmee ik verder in de sport ga.

[ [url=m/fwkiaX.jpg]Afbeelding[/url] ]
<3



Mooie schimmel zeg! Ik zou zeggen insemineren, spoelen en embryo laten plaatsen in je andere paardje! Of is het een ruin? Dan wordt het wat lastig :Y)



inderdaad het is een ruin :p Oeps
Ik denk dat ik gewoon nog veel plezier ga beleven aan hem en wanneer de tijd er rijp voor is dat ik me een jong paard zal aanschaffen (wat nog een ver van mijn bed show is :p)

Bedankt iedereen voor de vlotte reacties !

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:58

Is dit fly leaf?
Heb in ver verleden op de burgthoeve een merrie gereden. Rowena ken ik wel, fly leaf als veulen. Misschien heb ik nog wel een veulen foto maar weet t niet zeker.