Top hengsten, welke zoon beter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Top hengsten, welke zoon beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 12:26

Laatst stelde iemand de interessante vraag, welke zoon van jazz is nu eigenlijk beter (presterend in de sport) als jazz zelf?

En deze vraag kun je natuurlijk voor meer bekende top hengsten stellen.
Omdat ik een ponymens is voor mij interessant, is er een nakomeling beter als krimh of fs dont worry of deinhard b en er zij er natuurlijk nog veel meer die hoog in de sport lopen of hebben gelopen.

Ketaki

Re: Top hengsten, welke zoon beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 22:05

dat is een interessante vraag.

ik denk dat het per persoon verschilt.

ik vind bv zowel wynton als apache het erg goed doen. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:46

Wat maakt het uit welke zoon beter presteert in de sport? volgens mij is het interessanter om te kijken welke zoon beter fokt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 12:13

Daarom stond het tussen haakjes maar sportprestaties zeggen natuurlijk ook wel wat. De toppers zijn niet voor niets toppers geworden. Natuurlijk een combinatie van exterieur, karakter en beweging samen met een passende ruiter, als dat laatste ontbreekt dan kan het zijn dat een hengst niet aan de max van zijn kunnen komt maar er zijn er natuurlijk ook veel die om andere redenen niet kunnen meedraaien in de top. Dit zegt dan niet direct dat het geen goed vaderdier is mits de match met de merrie goed is, maar toch vind ik het een interessante vraag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:22

Nou ja..als je kijkt naar Vivaldi, die heeft zelf geen talent voor het allerhoogste niveau maar geeft in combi met de juiste merrie wel paarden die dat kunnen.

Een hengst fokt soms ook beter dan hij zelf is..en in het geval van Jazz dan denk ik dat op het moment dat hij GP liep vergeleken met nu de sport al weer wat hoger is qua niveau en dat sportprestaties daarom ook niet altijd te vergelijken zijn.

Jazz heeft enorm veel gedekt, en veel nakomelingen die hoog in de sport lopen. Wynton, Wespoint, Olivi, Johnson, Don Olymbrio, en ik vergeet vast nog wel wat..denk als je het zo bekijkt dat Johnson zijn vader wel voorbij gestreeft is.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 22:35

z
Laatst bijgewerkt door janna op 07-04-22 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 22:46

janna schreef:
En andersom komen er soms ook tophengsten met een afstamming waar je verder nauwelijks van hebt gehoord.
Denk aan totilas, uit een Glendale moeder. Guardian schijnt ook heel goed te fokken, terwijl bodyguard en trento niet veel gebracht hebben.
En Jazz zelf, uit een Ulster moeder, zie je ook nooit op een papier terug toch?

Totilas en Guardian komen wel beide uit een hele sterke moederlijn. Een mindere hengst op een goede moederlijn verslechtert niet. Overigens gaat Bodyguard het denk ik nog wel doen.

En Jazz nooit op een papier...!? Right...
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 01-05-17 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 22:49

Ik denk dat ze bedoelt dat je Ulster, anders dan vanuit een Jazz, nooit terugziet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 23:07

Mizora schreef:
Ik denk dat ze bedoelt dat je Ulster, anders dan vanuit een Jazz, nooit terugziet.

Weinig, hij is ook afgekeurd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 02:41

Ulster zit dat niet ook bij ntps formidable er in? Niet dat ik denk dat die jazz gaat overtreffen.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 07:21

z
Laatst bijgewerkt door janna op 07-04-22 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:26

Ulster uit Lucky ster pref van Antonio werd in 1981 goedgekeurd. De temperamentvolle hengst met zijn enorme drafmechanisme werd in 1994 afgekeurd op afstammelingen. http://laiser.info/nimmerdor.htm

Hij gaf wel een hele sterke draf door, dat zie je ook terug bij Formidable..dus in die zin ben ik het er niet mee eens dat die hengst niks gebracht heeft. Ik denk hij zeker ook invloed heeft op het goede drafmechanisme van Jazz. Ik heb ook een merrie gehad met Ulster als mv en die kon ook zo enorm goed draven.

Guardian moet ik eerst nog maar zien wat de nakomelingen gaan doen op latere leeftijd. Volgens mij geeft Trento ze niet altijd gezond..

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 23:26

Misschien wel leuk om te laten zien hengst veulen van Formidable (Florett AS x Ulster) uit een Jazz (Cocktail x Ulster)merrie :P
Afbeelding

Intressante vraag en antwoorden!