Dekken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JulieP

Dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 22:07

Dag allemaal

Ik heb zelf een merrie'tje staan, en ik ben aan het overwegen om haar al of niet te dekken... Ik ken echter te weinig over het fokken, over veulens, ... Dus mijn vraag aan jullie: wat komt er allemaal bij te kijken? Waar moet ik allemaal rekening mee houden? En wat zou mij dat kosten?

Nog een extra vraagje, kan ik met mijn merrie na het dekken gewoon terug rijden? Want ze begint ein-de-lijk na jaren training goed te lopen, en ik zie het niet zitten om dat allemaal weg te smijten. Ik verwacht niet dat ze direct terug de draad oppikt (alles moet opgebouwd worden), maar is het allemaal verloren werk wat ik nu doe, indien ik kies voor een veulen?

Alvast bedankt voor alle hulp.. :)

Mungbean

Re: Dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:25

Of je snel weer kan rijden valt niets over te zeggen.
Sommige meeries zijn al vroeg in de dracht een drama. Andere kun je doorrijden.
Paard van een vriendin raakte beschadigd in het bekken bij de dracht en werd definitief onrijdbaar.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 05:46

En is er grote kans op zulke letsels? Het gaat om een fjord, dus ik vermoed dat zij er wel beter "tegen kunnen" dan bijvoorbeeld een volbloedpaard?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 05:59

JulieP schreef:
En is er grote kans op zulke letsels? Het gaat om een fjord, dus ik vermoed dat zij er wel beter "tegen kunnen" dan bijvoorbeeld een volbloedpaard?

Dat kan je niet zo zeggen. Fokken is altijd een risico.

Heeft je merrie überhaupt papier?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 06:07

Hier moest mijn merrie met 5 maanden dracht al wel echt rustiger aandoen. Ze had het al heeel zwaar. Na de dracht ben ik weer echt gaan rijden toen het veulen 6-7 maanden was (en dus afgespeend). Nu loopt ze weer redelijk goed, maar ze is echt wel even flink stijf geweest (2 osteopaat behandelingen gehad, nu gaat het weer goed).

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 06:09

Peelie schreef:
JulieP schreef:

Dat kan je niet zo zeggen. Fokken is altijd een risico.

Mijn merrie heeft ook geen papier... Maar bij mij was het ook het plan om het veulen zelf te houden. Ik weet niet wat het plan van TS is, maar als er gewoon een brave fjord uitkomt dan kan je alsnog wel verkopen (misschien niet zo goed als met heel goed papier, maar het is niet onmogelijk). Of zou je er geen fjord op willen doen TS, maar iets anders?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 06:12

Ik wou ook graag bij mijn merrie fokken en weer rijden. Ze is inmiddels overleden en op 9 maand dracht bevallen van een waterhoofd veulen. Daardoor heeft ze een scheur in de baarmoeder gekregen en moesten wij haar op 9 jarige leeftijd laten gaan. Dus ik kan er nooit meer op rijden ;)

Het is niet zonder risico's

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 06:47

Kosten incl papier en dan heb ik het over shetlander rond de 500 euro

(Mijn merrie moest nog volledig geeent worden dus x2 / dekking hengst /lid worden van stamboek / chippen en incl volle papier/ dierenarts scannen ( even snelle opsomming wij laten ze dus volgende maand dekken met deze bijkomende kosten )

Maar we hebben er ook weleens gedekt voor 100 euro en verder geen onkosten gehad.( excl chip en paspoort is rond de 30)

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 06:56

Peelie schreef:

Wat doet dat er toe? Het is voor mezelf dat ik het veulen wil... En ja, ze is A-klasse fjord (heb je 4 klassen in, A-klasse zijn 'de besten') met papieren, stamboom, ...

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 06:59

Myrth97 schreef:
Mijn merrie heeft ook geen papier... Maar bij mij was het ook het plan om het veulen zelf te houden. Ik weet niet wat het plan van TS is, maar als er gewoon een brave fjord uitkomt dan kan je alsnog wel verkopen (misschien niet zo goed als met heel goed papier, maar het is niet onmogelijk). Of zou je er geen fjord op willen doen TS, maar iets anders?

Zoals je aangeeft wil ik inderdaad het veulen zelf houden haha :)
En 't zal denk ik wel weer met een fjord zijn.. Dan heb ik 'n leuke mix aan type paardjes :9

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 07:03

Als je alle voors en tegens gaat afwegen doet dat er wel toe, ook al wil je het voor jezelf.
Je kan namelijk niet in de toekomst kijken en stel dat je ooit moet verkopen is een paard met papier nou eenmaal makkelijker te verkopen dan een zonder.

Maar ze heeft dus papier, dat is een pluspunt.

Ik kan mijn merrie ook vanaf 5 maanden eigenlijk al niet meer rijden, ja een buitenritje gaat wel, maar trainen in de bak trekt ze echt niet. Ze was wel een maand na de bevalling weer onder het zadel en dat ging prima.

Ik denk dat niemand voor je kan beslissen of je het wel of niet moet doen, het is echt ontzettend leuk, zo'n veulen van je eigen merrie. Maar trainen komt echt wel een tijd op een laag pitje te staan. En je ziet aan Kabayo dat het ook mis kan gaan....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 07:07

ClauH schreef:
Als je alle voors en tegens gaat afwegen doet dat er wel toe, ook al wil je het voor jezelf.
Je kan namelijk niet in de toekomst kijken en stel dat je ooit moet verkopen is een paard met papier nou eenmaal makkelijker te verkopen dan een zonder.

Maar ze heeft dus papier, dat is een pluspunt.

Ik kan mijn merrie ook vanaf 5 maanden eigenlijk al niet meer rijden, ja een buitenritje gaat wel, maar trainen in de bak trekt ze echt niet. Ze was wel een maand na de bevalling weer onder het zadel en dat ging prima.

Ik denk dat niemand voor je kan beslissen of je het wel of niet moet doen, het is echt ontzettend leuk, zo'n veulen van je eigen merrie. Maar trainen komt echt wel een tijd op een laag pitje te staan. En je ziet aan Kabayo dat het ook mis kan gaan....

Precies. Dankjewel

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 07:17

Dankjewel voor de vele reacties :)
Nu, moest ik kiezen voor haar te dekken.. Ik sta op een stal waar de opfok van veulens hun 'kernactiviteit' is, dus dat is ideaal (ook grote merriestallen waar ze kan bevallen aanwezig), maar voor het afspenen zal ik alsnog een extra locatie nodig hebben, vermoed ik?
Of heeft er iemand van jullie ervaring met een situatie waarbij veulen en moeder op dezelfde plaats bleven staan?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 07:30

Bij mij bleven ze op dezelfde locatie. Merrie bleef in haar eigen wei en veulen ging naar de 'veulen' wei waar vroeger de veulens liepen (met hoog hek eromheen). Nu liepen er geen veulens, maar wel 2 vriendjes. Ze konden elkaar niet zien, maar als ze heel hard 'schreeuwden' hoorden ze elkaar wel. Ik was wel al een beetje aan het oefenen geweest met uit elkaar halen enzo. Na 6 maanden heb ik ze weer bij elkaar gezet, omdat er geen geschikt maatje was voor mijn merrie.

Er kan altijd iets misgaan, mijn merrie kreeg koliek, omdat het veulen niet lekker lag. Bij haar is dat gewoon goedgekomen, maar er kunnen altijd ook nog andere dingen zijn die misgaan. Voor, tijdens en na de bevalling.

Tot nu toe gaat het hier goed, dracht en bevalling verliepen goed. Maar een veulen blijft natuurlijk kwetsbaar (die van mij is bijna 1).

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:20

TS Ik neem aan dat de veulens bij jou op stal ook allemaal afgespeend worden en bij elkaar gezet o.i.d. ? Dan zou je met de groep mee kunnen doen.

Het is wel een voordeel dat je op zo'n stal staat natuurlijk.

Blijft alleen de vraag of je de training wilt missen ;-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:24

Tja natuurlijk zijn er risico's en die moet je serieus overwegen. Maar aan de andere kant is het ook iets heel bijzonders om te mogen meemaken en als alles normaal verloopt kan het juist iets heel moois zijn. Ik heb 3 jaar geleden mijn merrie laten dekken en hoewel het allemaal wel heel spannend was en ik ook midden in de nacht de DA heb moeten laten komen, is het dit ook allemaal ontzettend waard geweest. De merrie is weer in goede conditie en lekker aan het werk en daarbij staat er nu een prachtig mooi tweejarig duplicaat van haar in de paddock en die had ik echt niet willen missen!

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:50

Zoals iedereen hierboven al zegt zijn er inderdaad risico's. Maar net als Murosch vind ik het ook heel bijzonder om zoiets mee te mogen maken, en dat overheerst bij mij.

Mijn merrie heb ik tot 4/5 maanden voor de dracht kunnen rijden, en 3 weken na de bevalling weer rustig aan opgepakt. Ik merkte wel dat grotendeels van haar bespiering volledig weg is, dus dat moet je wel voor lief nemen :P Het is niet dat je nu voor niks aan het trainen bent maar je doet na de dracht (vind ik) wel behoorlijk een stap terug.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 14:56

Wauw, enorm bedankt voor de vele & interessante antwoorden! Om het mezelf te vergemakkelijken heb ik even een pro- en contralijstje samengesteld:

Pro:
- Eigen veulentje, mijn merrie in 't klein
- Nieuw avontuur: van 0 beginnen om er écht 'mijn' paardje van te maken en op te leren
- Heb er de plaats & tijd voor
- Indien ik het veulen toch weg zou willen doen door omstandigheden, zal hij/zij toch papieren hebben

Contra:
- Kans op letsels bij mijn paardje
- Extra kost (is wel betaalbaar, geld is niet het probleem)
- Mijn merrie haar 'training', die nu pas echt op gang komt, gaat terug achteruit
- Ben zelf een dressuurruiter, een fjord past niet in dat 'plaatje'. Ondanks ik nu ook toch net mijn fjord wat meer verkies boven het dressuurpaardje... (Op zich is dat ook weer geen echt probleem)

Nog dingen waar jullie aan denken? Of ervaringen die je graag wil delen? :+
Haha, ik begin toch wel te overwegen om ervoor te gaan... <3

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:59

Niet alleen letsel bij je 'paardje '

Je merrie kan ook sterven

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:01

Veulen kan een totaal ander karakter hebben dan je merrie dus merrie in het klein gaat niet echt op.

Zelf heb ik een veulen gekocht, weet je wat je in huis haalt, kan je toch alles meemaken en opvoeden en je hebt het risico voor je merrie niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:04

Iets dat ik zelf belangrijk vind: Je weet niet of je echt goed overeen gaat komen met het veulen. Ik heb er hier zelf ook enkele gefokt. 1 heb ik gehouden om zelf op te fokken en rijpaard er van te maken. Op 2,5 heb ik haar verkocht. Hoe spijtig ook, onze karakters pasten niet.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:11

JulieP schreef:
Pro:
- Eigen veulentje, mijn merrie in 't klein

Het veulen kan helemaal anders uitpakken dan de mama.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 15:38

Dat bedoelde ik met 'kans op letsels', ik wou het gewoon niet zo verwoorden...
En over dat karakter, dat weet 'k ook wel hoor haha :) Dat bedoelde ik er ook niet mee, maar toch bedankt voor de veelvoudige reactie erop...
Laatst bijgewerkt door JulieP op 24-04-17 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:44

JulieP schreef:
Ik heb zelf een merrie'tje staan, en ik ben aan het overwegen om haar al of niet te dekken.

Hoe oud is de merrie en heeft ze eerder een veulen gehad?

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 15:46

Rex_Rolfo schreef:
JulieP schreef:
Ik heb zelf een merrie'tje staan, en ik ben aan het overwegen om haar al of niet te dekken.

Hoe oud is de merrie en heeft ze eerder een veulen gehad?

Ze is 7 en voor zover ik weet heeft ze geen veulens gehad. De dierenarts is wel al langs geweest, en hij ziet geen problemen. :D