Heimwee naar veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Heimwee naar veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 16:33

Dag bokkers,

Ik ben sinds 2.5 jaar in het bezit van een merrie met een mooie bloedlijn (Darco x Elanville). Toen ik haar kocht (5 jaar) had ze een veulen gehad omdat ze nog te heet was om zadelmak gemaakt te worden.

Helaas is haar veulen op zijn 2 maanden overleden door een vergiftiging via het aanliggende weiland.

In de zomer merkten we echter dat Julie zeer nerveus werd wanneer ze een veulen zag staan. Ze was helemaal uit haar lood geslagen en onder het zadel was er op die momenten weinig tot niets met haar aan te vangen. Het enige wat ze deed was stilstaan, kijken en hinniken.
Deze periode ging gelukkig ook weer over naarmate de veulens groter werden, maar dit jaar is het opnieuw hetzelfde liedje.

Op de weide doet ze niets anders dan heen en weer lopen, hinniken, kijken, ... wanneer er een veulen op een aanliggend stuk staan. Ze laat haar zelfs niet meer pakken terwijl ze normaal een doodbrave merrie is. Het is dus duidelijk dat er wat scheelt...

Wij vermoeden dat ze geen afscheid heeft kunnen nemen van haar veulen maar dit weten we niet zeker. Kennen jullie misschien paarden die gelijkaardig reageren? Is er iets om deze periode voor haar draaglijker te maken?

Op deze moment kunnen we haar zelf niet dekken i.v.m. stalling. Wanneer we binnen enkele jaren zelf grond hebben is dit wel het plan.

Ik hoop op gemodelijke reacties. We doen alles om onze schat het zo draagbaar mogelijk te maken.

bruintje123

Re: Heimwee naar veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:38

Ik ga niet beweren dat het niet kan.
Maar mijn ruin heeft zijn hele leven gehinnikt en zijn concentratie verloren naar kleine pony's en veulens.
En dan moest je hem echt wel even bij de les pakken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:46

Rammelende eierstokken.... merries die al eens een veulen gehad hebben kunnen inderdaad zo reageren. Ook als het veulen gewoon was afgespeend zou ze wsl. hetzelfde reageren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:47

De mijne huppelt ook brullend achter moeders met baby's aan. En dat is inderdaad ook een ruin, sommige paarden reageren gewoon heel erg op veulens. Die van mij doet het het ergste bij jonge veulens, nog aan de voet bij moeder.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 16:52

Haar bij de les pakken is helaas geen optie, op die moment is het gewoon echt een regelrechte ramp... Interessant om te lezen dat ook ruinen zo kunnen reageren.

Julie heeft het inderdaad ook heftiger bij veulens aan de voet, maar de twenters aan de overkant van de baan krijgen vaak ook wel wat aandacht.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:53

Mijn ruin heeft op mijn eigen wei, 2 veulens geboren zien worden en in de groep gehad en ook nog een pleegveulen.
Hij ging er niet op een bijzondere manier mee om.

We staan nu sinds een paar maanden in pension en begin deze maand is daar een veulen geboren en daar is ie veel meer mee bezig.
Heeft tijdens de bevalling door de tralies alles in de gaten gehouden, checkt nu ook regelmatig moeder en kind en heeft onderonsjes met het veulen.
Als moeder en veulen naar de wei worden gebracht, houdt ie het ook erg in de gaten allemaal.

Hij 'bemoeit' zich sowieso erg met alles wat er op stal gebeurt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:57

Ik heb zelf een merrie met veulen op een pensionstal staan en sommige paarden zijn er bang voor, maar ook heelveel die zoals die van jou reageren.
Zowel merries als ruinen.
Ik mag ook niet staan grazen als er les gegeven wordt, dan letten de paarden niet meer op :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:02

Ik zou toch overwegen om haar te dekken. Er zijn zat goede plekken waar een merrie een veulen kan krijgen en daarna kan staan.

Het beste is wel echt een goede plek, waar moeders en veulens in een groep staan en er ook een stuk afspenen natuurlijk gaat.
Onze merrie had een vroeg veulen. In de groep kwamen er steeds veulens bij. De oudere veulens gingen steeds meer naar elkaar en de moeders namen steeds meer afstand. OOk voeden ze elkaar kinderen op.
Pas laat werden de moeders naar een andere weide uit het zicht gebracht en bleven de veulens met hun opvoed oma's en tante's achter. Dat ging zo rustig vanwege de natuurlijke afstand die er al was EN omdat ze pas rond 8 maanden uit elkaar gingen.

Jouw merrie is het veulen verloren, maar veel merries en veulens worden al bij 3,4,5 maanden gescheiden. Je hoort redenen als; de merrie is het veulen zat. Maar dat is 9 van de 10x niet zo. Merries worden harder en gaan ook harder opvoeden. 1 merrie met 1 veulen is ook echt geen ideale situatie. +dat veel maar enkele uurtjes buiten komen en 's avonds in een box worden gepropt waar ze elkaar lastigvallen. Je krijgt er vaker problemen van die later opgelost moeten worden. Echter worden ze nooit om die reden erkend.

Misschien is je merrie zelf ook niet lekker afgespeend.

Een andere oplossing is iets voor haar hormonen geven of toch begeleiding zoeken bij het werk wat je doet als ze zo reageert. Heeft ze wel maatjes als ze zelf buiten staat? Dat is natuurlijk van levensbelang.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:25

Ze wil gewoon een baby denk ik :-)

Niet helemaal met je eens superpony... Ik heb met 5 maanden gespeend omdat mijn merrie een gratenpakhuis werd, ondanks volop gras, hooi en krachtvoer.
Het afspenen rustig opgebouwd tot de hele nacht gescheiden, waarbij ze allebei uiteraard niet alleen stonden... Het echte afspenen ging zonder kik.
Maar dat is een andere discussie en heeft niets te maken met abrupt je veulen verliezen.

Misschien heeft je merrie dit ook altijd al gehad, ook voor ze een veulen kreeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:31

Mijn merrie is ook GEK van veulens. Haar ogen vallen er bijna uit als ze er een ziet in een weiland.
Ze was trouwens zelf ook een bijzonder goede moeder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:38

ClauH schreef:
Ze wil gewoon een baby denk ik :-)

Niet helemaal met je eens superpony... Ik heb met 5 maanden gespeend omdat mijn merrie een gratenpakhuis werd, ondanks volop gras, hooi en krachtvoer.
Het afspenen rustig opgebouwd tot de hele nacht gescheiden, waarbij ze allebei uiteraard niet alleen stonden... Het echte afspenen ging zonder kik.
Maar dat is een andere discussie en heeft niets te maken met abrupt je veulen verliezen.

Misschien heeft je merrie dit ook altijd al gehad, ook voor ze een veulen kreeg?

Alles heeft met elkaar te maken. Het een gaat niet zonder het ander. Onze merrie is jaren fokmerrie geweest. Eerst bij ons met liefde en beleid en later als batterij bij zgn fokkers. Ze is bij ons terug en heeft heel zwaar te lijden gehad en is later gedumpt, omdat ze vanwege leeftijd en cystes niks meer waard was.

De gezondheidsproblemen zijn er ook nog naast het gedrag.

Overigens hebben wij haar eerste zoon ook terug, die is afgespeend zoals ik beschrijf, Die heeft een keihard leven gehad tot 10jr terug, maar zijn basis is zo goed. Na 3 jaar niks te hebben gedaan na een showcarriere, kan ik er alles mee. Staat ook stabiel in onze kudde zonder gedoe.

Dat was wel anders met ons jonge paard, met slechte start. Alles wat je paard van jongs af aan mee krijgt, zit erin. Je hebt training wat wij als mens met ze doen, maar ook de training wat ze zelf leren. Daarvoor zijn d eomstandigheden belangrijk.

Ik zie veel teveel ellende door slechte start.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 17:58

superpony schreef:
Ik zou toch overwegen om haar te dekken. Er zijn zat goede plekken waar een merrie een veulen kan krijgen en daarna kan staan.

Het beste is wel echt een goede plek, waar moeders en veulens in een groep staan en er ook een stuk afspenen natuurlijk gaat.
Onze merrie had een vroeg veulen. In de groep kwamen er steeds veulens bij. De oudere veulens gingen steeds meer naar elkaar en de moeders namen steeds meer afstand. OOk voeden ze elkaar kinderen op.
Pas laat werden de moeders naar een andere weide uit het zicht gebracht en bleven de veulens met hun opvoed oma's en tante's achter. Dat ging zo rustig vanwege de natuurlijke afstand die er al was EN omdat ze pas rond 8 maanden uit elkaar gingen.

Jouw merrie is het veulen verloren, maar veel merries en veulens worden al bij 3,4,5 maanden gescheiden. Je hoort redenen als; de merrie is het veulen zat. Maar dat is 9 van de 10x niet zo. Merries worden harder en gaan ook harder opvoeden. 1 merrie met 1 veulen is ook echt geen ideale situatie. +dat veel maar enkele uurtjes buiten komen en 's avonds in een box worden gepropt waar ze elkaar lastigvallen. Je krijgt er vaker problemen van die later opgelost moeten worden. Echter worden ze nooit om die reden erkend.

Misschien is je merrie zelf ook niet lekker afgespeend.

Een andere oplossing is iets voor haar hormonen geven of toch begeleiding zoeken bij het werk wat je doet als ze zo reageert. Heeft ze wel maatjes als ze zelf buiten staat? Dat is natuurlijk van levensbelang.

Dekken is op deze moment gewoon niet mogelijk... Geen plek en ik wil haar op deze moment het liefst van al ook niet uit de sport halen (als het moet dan moet het natuurlijk). Het zijn toekomstplannen en als ik het doe wil ik het ook meteen goed doen :)

Ik ben er ook van overtuigd dat het een geweldige moeder was en zal zijn in de toekomst. Ze is super zacht van aard. Of ze dit al had voor het veulen weet ik helaas niet. Ik ga er eens achter vragen bij de vorige eigenaar!
Bedankt allemaal voor de berichtjes! Ga ook nog eens een opinie vragen aan onze dierenarts. Eens kijken wat die ons kan aanbevelen... Zijn hormonen niet schadelijk als je later nog wil dekken?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:12

Mijn oudje kan ook niets met veulens. Ooit een miskraam gehad ...
Als er een merrie bevalt kruipt ze weg en is ook nooit lief tegen jonge veulens. Ik fok al sinds 2010 fanatiek. Pony wordt 42 dit jaar maar het blijft. Ik zou haar met alle liefde een veulen gunnen om te kijken of dat haar kan helpen maar dat kan natuurlijk helemaal niet op die leeftijd. Voor jou merrie misschien een optie haar in een kudde net veulens te zetten? Of misschien nog eens een eigen veulen? Anders misschien Bloesem remedies?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 23:53

Het is heel simpel. Je hebt problemen met je paard, dus vraag je naar oplossingen. Die liggen in dit geval niet voor het oprapen.

Dekken is een goede optie. Dan komt er volgend jaar pas een veulen. Maar het werkt alleen als je haar dan op een goede plek zolang mogelijk samen met het veulen laat en goed afspeent. 1 merrie en veulen, is gewoon niks. Mensen zullen honderden keren zeggen dat het bij hun prima ging, maar ik kom vooral paarden met problemen tegen. Of althans, ruiters/eigenaren die problemen hebben met hun paard.
Oplossingen die vaker worden gegrepen, zijn strengere bitten, allerlei supplementen etc. Want de oorzaak aanpakken is vaak te lastig en een goede basis kun je nooit meer terug krijgen als deze er niet was.
Ik kan je zoveel voorbeelden geven.

Je kan iemand laten komen die met je mee gaat kijken naar het gedrag van je paard en jouw reactie daarop. Dan moet je iemand laten komen die wat beter is in horsemanship en kijkt naar het paard.

Je kan ook de veearts bellen en eens gaan praten over hoe het zit met haar hormonenen wat je evt kunt doen.

Er zijn inderdaad heel veel paarden die zo reageren. Wij hebben ook een shetlander en daar reageren paarden ook vaak heftig op. Maar daar is echt altijd een reden voor. Mensen weten het niet, of willen er niet aan, maar paarden doen niks zomaar.

In die 5 jaar voor je haar kocht kan er veel gebeurt zijn. Ze kan zelf ook slecht afgespeend zijn, een mindere opfok hebben gehad etc.

Wij hebben nu 4 paarden, waaronder moeder en haar eerste zoon. Maar hadden ook een 5e jonger paard die een slechtere start heeft gehad. De verschillen waren mega groot. Ondanks de levens die zij na de basis hebben gehad. Ook onderling. Hij had geen paardentaal geleerd. Dat werkt heel anders. Onze 1e zoon van de merrie heeft bij ons een hele goeie basis gehad en is daarna echt kapot gewerkt, maar nu ondanks dat keiharde leven een grote schat en super sociaal.

Via internet kan niemand echt advies geven, omdat niemand ziet wat ze doet en hoe jij reageert, dus zoek hulp dichtbij.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 06:11

Bedankt voor je input :) Ik laat er zeker iemand naar kijken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:42

Succes. Hopelijk is het voor jullie allebei straks fijner om bij veulens in de buurt te rijden.