Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ClauH schreef:Ze wil gewoon een baby denk ik![]()
Niet helemaal met je eens superpony... Ik heb met 5 maanden gespeend omdat mijn merrie een gratenpakhuis werd, ondanks volop gras, hooi en krachtvoer.
Het afspenen rustig opgebouwd tot de hele nacht gescheiden, waarbij ze allebei uiteraard niet alleen stonden... Het echte afspenen ging zonder kik.
Maar dat is een andere discussie en heeft niets te maken met abrupt je veulen verliezen.
Misschien heeft je merrie dit ook altijd al gehad, ook voor ze een veulen kreeg?
superpony schreef:Ik zou toch overwegen om haar te dekken. Er zijn zat goede plekken waar een merrie een veulen kan krijgen en daarna kan staan.
Het beste is wel echt een goede plek, waar moeders en veulens in een groep staan en er ook een stuk afspenen natuurlijk gaat.
Onze merrie had een vroeg veulen. In de groep kwamen er steeds veulens bij. De oudere veulens gingen steeds meer naar elkaar en de moeders namen steeds meer afstand. OOk voeden ze elkaar kinderen op.
Pas laat werden de moeders naar een andere weide uit het zicht gebracht en bleven de veulens met hun opvoed oma's en tante's achter. Dat ging zo rustig vanwege de natuurlijke afstand die er al was EN omdat ze pas rond 8 maanden uit elkaar gingen.
Jouw merrie is het veulen verloren, maar veel merries en veulens worden al bij 3,4,5 maanden gescheiden. Je hoort redenen als; de merrie is het veulen zat. Maar dat is 9 van de 10x niet zo. Merries worden harder en gaan ook harder opvoeden. 1 merrie met 1 veulen is ook echt geen ideale situatie. +dat veel maar enkele uurtjes buiten komen en 's avonds in een box worden gepropt waar ze elkaar lastigvallen. Je krijgt er vaker problemen van die later opgelost moeten worden. Echter worden ze nooit om die reden erkend.
Misschien is je merrie zelf ook niet lekker afgespeend.
Een andere oplossing is iets voor haar hormonen geven of toch begeleiding zoeken bij het werk wat je doet als ze zo reageert. Heeft ze wel maatjes als ze zelf buiten staat? Dat is natuurlijk van levensbelang.
Ik laat er zeker iemand naar kijken.