Veulen uit stamboomloos paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nacusi

Veulen uit stamboomloos paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 11:16

Hoi
Ik weet niet of het hier goed staat maar ik had graag iets geweten uit interesse.
Ik ga dus zelf niet fokken ofzo. Ik had vroeger een goede springpony die nu al verkocht is. Die pony was niet van een stamboom maar de vader en de moeder kende ik wel want zij stonden niet heel ver van mijn thuis maar volgens de papieren waren zij niet gekend.

Stel dat ik een veulen wou fokken uit deze pony waarbij de vader een goedgekeurde hengst is en dus bekend is bij een stamboek. De pony was een d-pony dus ik kon hieruit een paard fokken. Kan ik dit veulen inschrijven in een stamboek? Een veulen met stamboek is interessanter voor de verkoop als sportpaard.
Indien dit kan, moet de stamboek van het veulen dan dezelfde zijn als waar de vader is goedgekeurd of mogen dit ook andere stamboeken zijn?

Is het ook mogelijk om eerste een stamboek aan te maken van mijn pony en daarna dus ene veulen te fokken een een merrie en hengst beide van stamboek of gaat dit niet?
En waarom niet?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:23

Om te beginnen ... uit een D-Pony kan je niet een paard (+160cm) fokken, hoogtens een E-pony.
Het verhaal wil dat het vrucht zich aanpast aan de maat van de baarmoeder, maar men vergeet dat de bekken van de merrie zich NIET aanpassen en het 'paarden' veulen door 'pony' bekken moeten komen om geboren te worden.

Wat de Stamboeken betreft ... een niet-geregistreerde merrie x A-Register GGK hengst = Hulpboek papieren of zelfs B-register bij sommige Stamboeken (ligt aan de regels van desbetreffend Stamboek).

Iedere veulen van een GGK Stamboek hengst kan ingeschreven worden in de Stamboek waar de hengst is goedgekeurd, een andere Stamboek zal hoogst waarschijnlijk dit niet accepteren. In andere woorden ... het veulen krijgt altijd papieren bij de Stamboek van de hengst, maar nooit hoofd boek/register papieren.

Als de ouders van je pony beiden Stamboek ponies waren/zijn met Stamboek registratie dan zou je via DNA ouderschap test dit kunnen laten vastleggen en met de resultaat van dat DNA test een aanvraag doen bij de Stamboek van de vader/hengst voor registratie van de pony.

Nacusi

Re: Veulen uit stamboomloos paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 19:15

Ik woon in België en daar word een e-pony beschouwt als paard. Dus met paard bedoel ik vanaf 1m48.

Bedankt voor de andere informatie. De moeder van mijn pony is niet van een stamboom. De vader wel maar die papieren zijn nooit aangemaakt dus die heeft ook gewoon een equipage. Dit maakt het al veel moeilijker om mijn pony te laten inschrijven in een stamboek.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:40

Nacusi schreef:
Ik woon in België en daar word een e-pony beschouwt als paard. Dus met paard bedoel ik vanaf 1m48.

Bedankt voor de andere informatie. De moeder van mijn pony is niet van een stamboom. De vader wel maar die papieren zijn nooit aangemaakt dus die heeft ook gewoon een equipage. Dit maakt het al veel moeilijker om mijn pony te laten inschrijven in een stamboek.

Ik woon ook in België.

Ik stuur je even een PB met wat extra information ivm Stamboek mogelijkheden (in België).