WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:40

Stond er in het begin van dit topic niet een link van een merrie die via keizersnede moest bevallen van een WFFS veulen. Ik vond die foto’s erg heftig om te zien ja.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:42

angelpam schreef:
Iedereen bedankt voor de positieve reacties.


In mijn beslissing heb ik zeker jullie adviesen/argumenten mee genomen. Ik heb alles bij elkaar opgeteld en er echt goed over nagedacht. Dierenartsen gebeld, overlegt met fokkers, maar ikzelf heb ook een mening.

Ik heb ook met dierenartsen besproken over de kans dat ze niet meer dragend word. Allemaal zeggen ze dat het geen probleem zou moeten zijn omdat we er redelijk vroeg bij zijn. Dus daar gaan we dan maar vanuit.


Ik weet heel goed wat de risico's zijn van een veulentje fokken en ik weet ook dat het alsnog fout kan gaan. Maar stel dat ik volgend jaar wel een lijder krijg dat vergeef ik mijzelf nooit en daarbij is het voor de merrie vreselijk. Dit word ook het enige veulen van deze merrie zo als het er nu naar uit ziet.


Ik snap precies wat je bedoeld en ik steun je besluit ook echt, ook als je het had laten zitten hoor. Vanaf de zijlijn is het soms makkelijk praten, maar ik zou het mijzelf ook niet vergeven als er een lijder wordt geboren terwijl ik het in een zeer vroeg stadium had kunnen afbreken.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:49

Daphara schreef:
Stond er in het begin van dit topic niet een link van een merrie die via keizersnede moest bevallen van een WFFS veulen. Ik vond die foto’s erg heftig om te zien ja.



Gevonden:
Citaat:
A 5-year-old Westfalian Warmblood mare was referred to the Clinic of Reproductive Medicine for dystocia in March 2012. During pregnancy, no complications were detected and parturition occurred near the calculated date of term. The obstetrical examination revealed a living foal in cranial presentation, dorso-sacral position, with bilateral carpal flexion. Correction of carpal flexion was not possible in the standing mare, resulting in the decision to perform a controlled vaginal delivery under general anaesthesia. Ten minutes after induction of anaesthesia, correction of bilateral carpal flexion was possible after elevation of the mare’s hindquarters. A living filly was extracted after solely manual correction with slight traction. The foal presented with an open abdomen and extensive skin lesions (Figure 1). Obstetrical devices were not used for the gentle correction and extraction procedure, which makes idiopathic causes for the injuries unlikely. The newborn was euthanized due to poor prognosis and a full necropsy was performed. The mare was released from the clinic in healthy condition after treatment for retained foetal membranes.


Geen KS, maar wel onder narcose bevallen.

En de foto’s zijn verschrikkelijk, daarom een spoiler
Spoiler:
Afbeelding


Artikel: https://bmcvetres.biomedcentral.com/art ... 015-0318-8
Kopje: “Case presentation”

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:04

Je spoiler spoilt niet echt :D

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:05

DubbelDun schreef:
Je spoiler spoilt niet echt :D


Bij mij zie ik netjes een zwarte balk i.p.v. de foto. Zie jij meteen de foto dan?

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:07

Daphara schreef:
DubbelDun schreef:
Je spoiler spoilt niet echt :D


Bij mij zie ik netjes een zwarte balk i.p.v. de foto. Zie jij meteen de foto dan?


Ik zie ook een spoiler. :j

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:08

Ik zie de foto's in al hun glorie....

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:11

Niet per ongeluk op geklikt al?
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:15

Nee, niet op geklikt... ik heb ook al in mijn profiel gekeken of ik daar iets aan had staan.

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:25

Ik snap de beslissing ( had het zelf niet gedaan)
Had het er toevallig thuis over en mijn vriend zou het ook zo doen. Zo zie je maar iedereen denkt anders.
Ik hoop dat je haar weer drachtig krijgt.
Succes in elk geval

Anoniem

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:35

Heel veel sterkte angelpam. Moedig besluit en ik denk de juiste. Heel jammer van het veulen, maar stel dat je het laat zitten en het is er wel één, met alle gevolgen van dien, vergeef je jezelf ook niet.

Ik hoop dat je merrie snel weer pakt en je over 11 maand een mooi gezond veulen hebt!

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:38

Heel veel sterkte angelpam! Goed besluit. Juist omdat je er zorgvuldig over nagedacht hebt.
Mag je weer opnieuw gaan bedenken welke hengst je nu dan gaat gebruiken. ;) Weet je dat al? Of wacht je tot meer hengsten getest zijn?

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:26

Ik zie wel een zwarte spoilerbalk maar heb eigenlijk geen idee wat ik zie op de foto's en uit welke hoek. Maar goed, het zal vast erg geweest zijn. Zoiets wil je gewoon niet. Maar dit is niet bij elke lijder zo natuurlijk. Velen worden al veel eerder verworpen of kunnen ook normaal ter wereld komen. Al hebben ze dan geen overlevingskans.
Ik denk dat 10 procent drager helemaal niet gek gedacht is. Ik verwacht wel dat het daarom gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:40

Yessy schreef:
Dees schreef:
7,8% carrier of horses they have tested so far.

2 uit de 16 onderzochte paarden.

Dat is onzinnige statistiek.

7.8% carrier bij animal genetics USA, 2 uit 16 (12,5%) positief getest in Australie door PHG.


Gevallen getest die al verdacht zijn

Ik denk dat het lager ligt maar we zullen het zien

cjb
Berichten: 691
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 20:25

angelpam schreef:
Na een heel weekeind nadenken. Mensen bellen informatie inwinnen en alle voor en tegen tegenover elkaar gezet te hebben heb ik eindelijk een beslissing gemaakt.


Vrijdag word het vruchtje eraf gehaald en word ze hengstig gespoten. Dan kunnen we hopelijk volgende week weer insemineren met een andere hengst.


Ik kan je gedachten volgen. Of ik dezelfde keuze gemaakt zou hebben? Geen idee. misschien wel.

Waar ik wel benieuwd naar ben is, welke hengst je nu gaat kiezen? Of is er volgende week al iets te kiezen? Alleen van Olst heeft het bekend gemaakt volgens mij.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 20:28

cjb schreef:
angelpam schreef:
Na een heel weekeind nadenken. Mensen bellen informatie inwinnen en alle voor en tegen tegenover elkaar gezet te hebben heb ik eindelijk een beslissing gemaakt.


Vrijdag word het vruchtje eraf gehaald en word ze hengstig gespoten. Dan kunnen we hopelijk volgende week weer insemineren met een andere hengst.


Ik kan je gedachten volgen. Of ik dezelfde keuze gemaakt zou hebben? Geen idee. misschien wel.

Waar ik wel benieuwd naar ben is, welke hengst je nu gaat kiezen? Of is er volgende week al iets te kiezen? Alleen van Olst heeft het bekend gemaakt volgens mij.


Heeft ze al gezegd. Die vrije Everdale zoon van Van Olst.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 20:47

Suzanne F. schreef:
Ik zie wel een zwarte spoilerbalk maar heb eigenlijk geen idee wat ik zie op de foto's en uit welke hoek. Maar goed, het zal vast erg geweest zijn. Zoiets wil je gewoon niet. Maar dit is niet bij elke lijder zo natuurlijk. Velen worden al veel eerder verworpen of kunnen ook normaal ter wereld komen. Al hebben ze dan geen overlevingskans.
Ik denk dat 10 procent drager helemaal niet gek gedacht is. Ik verwacht wel dat het daarom gaat.



De eerste foto is een (voor)knie van het veulen, waar de huid dus opengescheurd is.
De tweede foto kijk je recht tegen de buik aan, onderste rechter helft de heupen, in het midden de uiers en dan de open gescheurde buik.

Anoniem

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 20:57

Heb de foto's gezien en misschien totaal offtopic maar wij hebben dit laatst met een kalf gehad. Darmen buiten het lijf en helemaal een kromme rug, staart lag zeg maar op de kop. Moest afgezaagd worden anders kon ie er niet uit. Had ook een bepaalde naam maar kan er ff niet meer op komen. Vraag me dan ook af of dit ook bij runderen kan voorkomen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar dit zo oorspronkelijk vandaan komt, wat er genetisch 'fout' is gegaan als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:13

De natuur maakt nu eenmaal foutjes helaas. Dat gebeurd bij mensen met erfelijke aandoeningen ook. Ik werk met mensen met huntington, ook erfelijk. Ik ben dan altijd bang: het is ooit ergens ontstaan, dus waarom zou het niet bij mij bijvoorbeeld kunnen ontstaan?

angelpam

Berichten: 1376
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:25

Mijn merrie word als alles volgens planning gaat volgende week inderdaad opnieuw geinsemineerd met Inverness.

Ik hoop zo dat dit niet het topje van de ijsberg is. Hopelijk komen de resultaten snel binnen.

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:44

angelpam schreef:
Mijn merrie word als alles volgens planning gaat volgende week inderdaad opnieuw geinsemineerd met Inverness.

Ik hoop zo dat dit niet het topje van de ijsberg is. Hopelijk komen de resultaten snel binnen.

Goede beslissing angelpam. Te veel emoties over een embryo dat een grote kans heeft om dood of mismaakt geboren te worden. Bij een tweeling dracht twijfelt vrijwel niemand om een "veulen" af te knijpen.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:11

Ik zou hetzelfde gedaan hebben Angelpam

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:35

Ik ook!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:48

misterA schreef:
angelpam schreef:
Mijn merrie word als alles volgens planning gaat volgende week inderdaad opnieuw geinsemineerd met Inverness.

Ik hoop zo dat dit niet het topje van de ijsberg is. Hopelijk komen de resultaten snel binnen.

Goede beslissing angelpam. Te veel emoties over een embryo dat een grote kans heeft om dood of mismaakt geboren te worden. Bij een tweeling dracht twijfelt vrijwel niemand om een "veulen" af te knijpen.


Ja, je hebt een goed punt, tweeling kan ook goed gaan en het kan mis gaan, toch kijkt niemand gek op of geeft een discussie als je er één af laat knijpen.

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 23:17

Tweeling dracht is iets heel anders. Niet met elkaar te vergelijken vind ik.