Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sizzle schreef:Kan je niet beter een veulen kopen van die hengst?
Dan weet je tenminste wat je in handen hebt.
Er zijn altijd wel fokkers te vinden die gegarandeerde afname prettig vinden en dan wel met de hengst van jouw hengst willen dekken maar dan moet je maar net een merrie vinden die bij die hengst past.
Vaak betaal je ook wel meer dan enkel de DA kosten.
Kabayo schreef:Sizzle schreef:Kan je niet beter een veulen kopen van die hengst?
Dan weet je tenminste wat je in handen hebt.
Er zijn altijd wel fokkers te vinden die gegarandeerde afname prettig vinden en dan wel met de hengst van jouw hengst willen dekken maar dan moet je maar net een merrie vinden die bij die hengst past.
Vaak betaal je ook wel meer dan enkel de DA kosten.
De hengst heeft 1 merrie veulen. Als ik koop wil ik een merrie. Alleen die is niet te koop...

Sizzle schreef:Gewoon de hengstenhouder vragen of hij dit of komend jaar veulens verwacht inderdaad
Dan kun je zelfs nog afspreken dat je enkel een merrie direct afkoopt.
Zo heb ik ook een keer een veulen gekocht. Ik heb gezegt dat als het een merrie veulen werd dat ik graag op de hoogte wilde zijn en heb dat veulen toen ook meteen gekocht.
Een fokker gaat echt niet gratis zijn merrie beschikbaar stellen over het algemeen.
Voor draagmerries betaal je immers ook flink wat huur.
Kabayo schreef:Maar.. Dat komt op hetzelfde neer gok ik?
Hoezo zou ik mijn eigen veulen moeten kopen? Als ik alles zelf betaal. Het is namelijk een gewonnen dekking. Probeer het te snappen hoor! Het is geen aanval
Murosch schreef:Ik zag je vraag in het DBT al net. Je moet je wel bedenken dat mensen die hun merrie beschikbaar stellen wel risico's lopen wanneer hun merrie drachtig wordt. Je weet wat er allemaal kan gebeuren en dat risico moet je maar net willen lopen. Daarom is het bijna niet te doen om zoiets voor heel weinig geld voor elkaar te krijgen. Dan is de tip om zelf een merrie aan te schaffen nog niet zo heel vreemd of anders, hoe jammer ook, je dekking te verkopen misschien?

Sizzle schreef:Als je geen 2000 euro hebt dan zeker niet dekken
Mocht je de pech hebben dat de merrie sterft dan kost het je al 1500 euro aan kunstmelk.
Sizzle schreef:En hoe moet ik dat weten![]()
Ik heb het ook meegemaakt en dat kost gewoon bakken met geld.
Zonder geld op de bank zou ik geen veulen durven fokken.
Een veulen kopen is meestal goedkoper.

zou toch leuk zijn als we zo elkaar een beetje kunnen helpen