Draagmerrie zonder embryo transplantatie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Draagmerrie zonder embryo transplantatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 18:10

Beste bokkers
Zoals vele inmiddels weten, is mijn allerliefste merrie overleden donderdag(zie onderschrift). Ik heb in maart een dekking gewonnen van een NRPS hengst en zou heel graag er toch een veulen van willen.

Nu vraag ik mij af, zijn er draagmoeders hiervoor? Ik snap dat er draagmoeders zijn voor embryo (dat word hem nu natuurlijk niet) maar ook voor een gewone ki? Dus een veulen van de betreffende merrie en de hengst.

Ik betaal uiteraard alle kosten van de dierenarts enz

Hoor graag tips, ervaringen en dingen waar ik op moet letten!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:28

Kan je niet beter een veulen kopen van die hengst?
Dan weet je tenminste wat je in handen hebt.
Bij een willekeurige fokker is het ook maar de vraag of je er wat van mee krijgt.
Als je al welkom bent voor een bezoekje sta je naar een wild vreemd dier te staren.

Er zijn altijd wel fokkers te vinden die gegarandeerde afname prettig vinden en dan wel met de hengst van jouw hengst willen dekken maar dan moet je maar net een merrie vinden die bij die hengst past.
Vaak betaal je ook wel meer dan enkel de DA kosten.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 10-04-17 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 18:29

Sizzle schreef:
Er zijn altijd wel fokkers te vinden die gegarandeerde afname prettig vinden en dan wel met de hengst van jouw hengst willen dekken maar dan moet je maar net een merrie vinden die bij die hengst past.

De hengst heeft 1 merrie veulen. Als ik koop wil ik een merrie. Alleen die is niet te koop...

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:31

Kabayo schreef:
Sizzle schreef:

De hengst heeft 1 merrie veulen. Als ik koop wil ik een merrie. Alleen die is niet te koop...

Ik denk dat ze bedoelt; ga naar een fokker en spreek af van, die merrie dekken met mijn (gekozen) hengst en stel een contract op dat als het veulen geboren is jij die dan over koopt zegmaar.

Kabayo

Re: Draagmerrie zonder embryo transplantatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 18:33

Maar.. Dat komt op hetzelfde neer gok ik?

Hoezo zou ik mijn eigen veulen moeten kopen? Als ik alles zelf betaal. Het is namelijk een gewonnen dekking. Probeer het te snappen hoor! Het is geen aanval :o

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:34

Ik denk dat je beter een wat oudere/betaalbare pony fokmerrie kunt kopen die misschien niet meer geschikt is voor de sport, worden soms echt nog leuke merries aangeboden voor een goede plek, dan ben je vrij in je beslissingen ;) Voor lease betaal je vaak veel vanwege het risico.

Karlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:34

Wil je het veulen houden?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 18:34

Karlisa schreef:
Wil je het veulen houden?

Ja

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:37

Gewoon de hengstenhouder vragen of hij dit of komend jaar veulens verwacht inderdaad :j
Dan kun je zelfs nog afspreken dat je enkel een merrie direct afkoopt.
Zo heb ik ook een keer een veulen gekocht. Ik heb gezegt dat als het een merrie veulen werd dat ik graag op de hoogte wilde zijn en heb dat veulen toen ook meteen gekocht.

Een fokker gaat echt niet gratis zijn merrie beschikbaar stellen over het algemeen.
Voor draagmerries betaal je immers ook flink wat huur.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 18:38

Sizzle schreef:
Gewoon de hengstenhouder vragen of hij dit of komend jaar veulens verwacht inderdaad :j
Dan kun je zelfs nog afspreken dat je enkel een merrie direct afkoopt.
Zo heb ik ook een keer een veulen gekocht. Ik heb gezegt dat als het een merrie veulen werd dat ik graag op de hoogte wilde zijn en heb dat veulen toen ook meteen gekocht.

Een fokker gaat echt niet gratis zijn merrie beschikbaar stellen over het algemeen.
Voor draagmerries betaal je immers ook flink wat huur.

Ik heb al contact met de hengsten houder.
Ik zal even vragen

Hoeft ook echt niet bij een fokker. Mag ook particulier. Bijvoorbeeld bij iemand die graag een veulentje hebben wil maar dit niet kan betalen.

Maar zoals ik al zei. Heb er geen verstand van

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:41

Moet je ook net geluk hebben dat het een goede gezonde pony is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:42

Kabayo schreef:
Maar.. Dat komt op hetzelfde neer gok ik?

Hoezo zou ik mijn eigen veulen moeten kopen? Als ik alles zelf betaal. Het is namelijk een gewonnen dekking. Probeer het te snappen hoor! Het is geen aanval :o

Omdat die mensen ook de zorgen hebben over het veulen. Een auto huur je ook, ondanks je dan wel de kosten betaald voor de periode dat je die huurt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 18:43

Sizzle schreef:
Moet je ook net geluk hebben dat het een goede gezonde pony is.

Ik ga natuurlijk ook de merrie bekijken enz enz.

Niet zo kort door de bocht :o

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:44

hoop dat je iemand vindt, ik zou zeggen zet wat advertenties neer, en kijk wat er aangeboden wordt aan 'draagmerrie'?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:44

Ik zag je vraag in het DBT al net. Je moet je wel bedenken dat mensen die hun merrie beschikbaar stellen wel risico's lopen wanneer hun merrie drachtig wordt. Je weet wat er allemaal kan gebeuren en dat risico moet je maar net willen lopen. Daarom is het bijna niet te doen om zoiets voor heel weinig geld voor elkaar te krijgen. Dan is de tip om zelf een merrie aan te schaffen nog niet zo heel vreemd of anders, hoe jammer ook, je dekking te verkopen misschien?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 18:47

Murosch schreef:
Ik zag je vraag in het DBT al net. Je moet je wel bedenken dat mensen die hun merrie beschikbaar stellen wel risico's lopen wanneer hun merrie drachtig wordt. Je weet wat er allemaal kan gebeuren en dat risico moet je maar net willen lopen. Daarom is het bijna niet te doen om zoiets voor heel weinig geld voor elkaar te krijgen. Dan is de tip om zelf een merrie aan te schaffen nog niet zo heel vreemd of anders, hoe jammer ook, je dekking te verkopen misschien?

Hmm ik zal eens rond kijken. Het past niet zo om hier nog een pony te hebben plus ik geen 2000 euro heb om een pony te kopen.

Dekking verkopen kan niet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:33

Als je geen 2000 euro hebt dan zeker niet dekken :n
Mocht je de pech hebben dat de merrie sterft dan kost het je al 1500 euro aan kunstmelk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 19:35

Sizzle schreef:
Als je geen 2000 euro hebt dan zeker niet dekken :n
Mocht je de pech hebben dat de merrie sterft dan kost het je al 1500 euro aan kunstmelk.

Sorry hoor , mijn merrie is toevallig even donderdag gestorven na een bevalling en heb daarbij zelfs haar achtergelaten pleegkind melk met de fles gegeven.

Denk aub een beetje om je woorden

En ik heb gewoonweg geen 2000 'over' voor een merrie waar ik niks aan heb en hier alleen hooi op staat te vreten. Ik wil gewoon 1 levend veulen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:40

En hoe moet ik dat weten :?

Ik heb het ook meegemaakt en dat kost gewoon bakken met geld.
Zonder geld op de bank zou ik geen veulen durven fokken.
Een veulen kopen is meestal goedkoper.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 19:44

Sizzle schreef:
En hoe moet ik dat weten :?

Ik heb het ook meegemaakt en dat kost gewoon bakken met geld.
Zonder geld op de bank zou ik geen veulen durven fokken.
Een veulen kopen is meestal goedkoper.

Sorry..

Ik heb even na gevraagd en het merrie veulen van dit jaar was de enige.. Dus dan moet ik sowieso wachten op volgend jaar

Ik heb inmiddels 2 draagmoeders. Alleen zonder papier. Dus wacht nog even alles af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:52

Gewoon niets willen overhaasten.

Heel akelig dat je je merrie verloren hebt :(:)

Probeer geen emotionele keus te maken.
Als je het liefste een merrie wil dan moet ook bedenken dat je een hengstveulen kunt krijgen dat misschien ook nog eens niet je gewenste type heeft of karakter heeft en te groot/te klein is.

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:03

Binnen het Arabisch volbloeden stamboek worden ook regelmatig lease merries aangeboden.
Je huurt de merrie dan een jaar, mag haar dekken met de hengst van jou keuze.

Afhankelijk van de eigenaar blijft de merrie bij de eigenaar of komt de merrie tijdens dracht en zogen naar jou toe.

Hoe dit binnen het nrps is weet ik niet, maar het zal vast bij andere stamboeken ook voorkomen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:19

Hier iemand verderop in de straat die fokt waarvan 2 soms 1 een leasemerrie is.

Allemaal leuk als alles via de juiste manier verloopt :)

Bekijk rustig wat eigenaren van merries, fokkers die evt open staan voor te leasen.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:52

Het gebeurt wel vaker, dan lease je de merrie met een contract.....meestal moet je de merrie ook verzekeren voor tijd dat ze draagt en veulent. Dus al met al loopt dat dan uiteindelijk ook nog wel in de papieren.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:57

ts, ik weet niet wat je precies zoekt in een merrie voor bij de hengst, maar ik heb een 5 jarige merrie staan waarvan ik het super tof zou vinden als ik een veulentje ermee zou kunnen fokken. momenteel niet om te houden, aangezien ik die kosten niet kan betalen, maar misschien kunnen we wel wat regelen? stuur me maar een pb anders :) zou toch leuk zijn als we zo elkaar een beetje kunnen helpen :)