Mini shet 16 jaar laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lissie_zigor

Mini shet 16 jaar laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 19:45

Ik heb sinds een jaar een mini shet merrie echt een plaatje om te zien.

Nu heeft een vriendin van mij een super leuk hengstje (ook mini) en ben ik aan het overwegen om mijn shet te laten dekken.

Ik weer alleen niet veel van haar verleden en of ze eerder een veulen heeft gehad.

Ook weet ik niet of ze er eigenlijk te oud voor is en heb ik wel eens spookverhalen gehoord dat mini shets moeilijk zelf kunnen bevallen?

Iemand hier die ervaringen heeft?

Ik wil misschien eerst de DA even laten kijken maar waar moet ik die dan eigenlijk precies naar laten kijken?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:49

Op deze leeftijd, plus onbekend of ze al eerder een veulen heeft gehad, plus haar formaat, zou ik het zeker niet doen.

Ik weet dat mini's vaker wel hulp nodig hebben.

Eilinora

Re: Mini shet 16 jaar laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:54

Nee gewoon niet doen...echt niet...

Iemand hier op bokt had ook een mini op oudere leeftijd laten dekken (ook 16 of 17) ondanks alle adviezen om het niet te doen en dat is vreselijk mis gegaan.

Veulen kon er niet uit omdat die te groot was om door de bekken te passen en dat werd keizersnede met dood veulen en bijna dode merrie.

Als ze op jongere leeftijd een veulen krijgen is het bekken nog flexibel en dan komt daar ruimte in.
Op latere leeftijd gebeurd dat niet meer en zullen ze zwaar bevallen met alle gevolgen van dien

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 20:31

Och jeetje wist niet dat het zo heftig was !

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:37

Het kan best zijn dat je merrie al eerder veulens heeft gehad en dan kan het nu best maar aangezien je het niet weet zou ik het risico niet nemen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:58

Niet doen, paardje is al wat ouder en je weet niet of ze eerder veulentjes heeft gehad..

Daarnaast ben ik geen voorstander van zo te lezen papierloze paardjes fokken. Er verdwijnen per jaar zoveel kerngezonde leuke shetjes in de frikandellen.. Als je gezelschap voor haar wilt wellicht een leuke erbij zoeken waar ze een klik mee heeft.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 07:26

Hoi Bedankt voor de tips. Nee het gaat mij niet perse om gezelschap maar ook om het fokken.
Ze heeft papieren en stamboom en de shetlander hengst van mijn vriendin ook (die heeft ook een eerste premie behaald) niet dat het mij heel veel uitmaakt hoor want ik zou het veulen toch zelf houden.

Ja ik zat te denken om misschien dan al een drachtige shet te kopen of een veulen. Ik wil die van mij niet het risico nemen ik ben gek met dat beestje!

Dus heel erg bedankt voor jullie tips om het niet te doen!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 07:28

Oh en zie nu dat ik haar leeftijd er niet bij heb gezegd: ze is 16

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:23

Als je merrie papier heeft kan je heel makkelijk in de database na kijken of ze eerder veulens gehad heeft, wat ze zelf gepresteerd heeft en hoe haar nakomelingen het op de keuring gedaan hebben.

Een 1e veulen op 16 jarige leeftijd zou ik niet doen.
Ik twijfel bij mijn 16 jarige ook, top fit, 3x eerder een veulentje gehad (laatste word 7 dit jaar) maar wil haar ook graag in de sport houden, dus dekken word misschien weer gedaan als ze met wedstrijd pensioen gaat.