Iemand hier op bokt had ook een mini op oudere leeftijd laten dekken (ook 16 of 17) ondanks alle adviezen om het niet te doen en dat is vreselijk mis gegaan.
Veulen kon er niet uit omdat die te groot was om door de bekken te passen en dat werd keizersnede met dood veulen en bijna dode merrie.
Als ze op jongere leeftijd een veulen krijgen is het bekken nog flexibel en dan komt daar ruimte in. Op latere leeftijd gebeurd dat niet meer en zullen ze zwaar bevallen met alle gevolgen van dien
Niet doen, paardje is al wat ouder en je weet niet of ze eerder veulentjes heeft gehad..
Daarnaast ben ik geen voorstander van zo te lezen papierloze paardjes fokken. Er verdwijnen per jaar zoveel kerngezonde leuke shetjes in de frikandellen.. Als je gezelschap voor haar wilt wellicht een leuke erbij zoeken waar ze een klik mee heeft.
Hoi Bedankt voor de tips. Nee het gaat mij niet perse om gezelschap maar ook om het fokken. Ze heeft papieren en stamboom en de shetlander hengst van mijn vriendin ook (die heeft ook een eerste premie behaald) niet dat het mij heel veel uitmaakt hoor want ik zou het veulen toch zelf houden.
Ja ik zat te denken om misschien dan al een drachtige shet te kopen of een veulen. Ik wil die van mij niet het risico nemen ik ben gek met dat beestje!
Dus heel erg bedankt voor jullie tips om het niet te doen!
lissie_zigor
Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 07:28
Oh en zie nu dat ik haar leeftijd er niet bij heb gezegd: ze is 16
Als je merrie papier heeft kan je heel makkelijk in de database na kijken of ze eerder veulens gehad heeft, wat ze zelf gepresteerd heeft en hoe haar nakomelingen het op de keuring gedaan hebben.
Een 1e veulen op 16 jarige leeftijd zou ik niet doen. Ik twijfel bij mijn 16 jarige ook, top fit, 3x eerder een veulentje gehad (laatste word 7 dit jaar) maar wil haar ook graag in de sport houden, dus dekken word misschien weer gedaan als ze met wedstrijd pensioen gaat.