Fokmerrie in ruste

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Fokmerrie in ruste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 14:20

Mijn merrie is fokmerrie geweest. Het eerste veulen kreeg ze toen ze 3 was, de 16e kreeg ze toen ze 20 was. Daarna werd ze gezelschapspony voor een haflinger en in juli 2014, ze was toen 24, kwam ze naar mij als gezelschapsdame voor mijn ruin.

Ik ben erg blij met 'r, ze is lief en ze is in goede conditie. Deze maand wordt ze 27 en natuurlijk merk je aan haar dat ze wat op leeftijd is. Ik weet niet altijd of de dingen die ik aan haar zie komen door de leeftijd of door haar carriere. Wat zijn nou typische fokmerriekwaaltjes? En hoe los je die op? Ik bedoel daarmee zowel fysiek als emotioneel. Ook snap ik dat dingen van merrie tot merrie kunnen verschillen. Er is een tijd geweest dat ze erg hengstig was, dat is dit voorjaar tot nu toe een stuk minder (in de herfst ben ik haar monnikspeper gaan geven). Ook lijkt ze een soort bobbeltjes (verklevingen?) in haar uier te hebben, ze heeft bij de uier ook jeuk. Dit is niet altijd zo, in het voorjaar heeft ze er meer last van. Ook is ze gevoelig voor koliek.

Ik ben een uitgesproken ruinenmens. Wat is normaal voor een merrie en wat is normaal voor een merrie die veel veulens gehad heeft?

geerke

Re: Fokmerrie in ruste

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:45

Ik heb ook geen verstand van merries ,maar 27 is redelijk oud,dan krijgen ze allemaal last van kwaaltjes fokmerrie of nietWel leuk dat ze bij jou nog ouder mag worden!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 15:24

Ja, ik snap dat ze met de jaren wat kwaaltjes krijgt. Ik vroeg me nou net af welke daarvan verband kunnen houden met haar verleden als productiedier.

Kijk, als ik haar aan het halster heb en dan op dat moment toevallig mijn ruin achter mijn pony komt aangewandeld en mijn merrie reageert erop dan rijst bij mij het vermoeden dat ze aan de hand gedekt is en dat dat niet leuk geweest is. Het is een VEEL te meegaande pony die zich te gemakkelijk laat dwingen naar mijn zin (begint al wel te verbeteren gelukkig). Dus met dat soort dingen houd ik rekening. Toen ik haar net had kon ik niet eens naar haar achterhand wijzen of ze klemde al de staart vast om zich schuifelend uit de voeten te maken. Sneu natuurlijk. Ze weet nu wel dat ik het goed met 'r voor heb. Maar ik zou d'r graag nog beter willen helpen. En het kan natuurlijk maar zo dat een bokker iets roept wat ik me nog niet gerealiseerd had. Vandaar dit topic.

A_nouk

Re: Fokmerrie in ruste

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:46

Ik verplaats jullie eventjes naar het fokkerij gedeelte daar krijg je waarschijnlijk wat meer input op je vraag :)