KWPN Lijnenteelt: goed of slecht? 2x Ferro?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flora

KWPN Lijnenteelt: goed of slecht? 2x Ferro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 07:00

Hoi allemaal,

Ondanks dat ik niet heel actief ben op Bokt, hoop ik dat er hier wat kenners zijn welke mij wat meer uit kunnen leggen over lijnenteelt.
Wat is gewenst en wat niet?
De Expression x Vivaldi van hengstenkeuring afgelopen winter kan ik me voorstellen dat dit niet gewenst is, was ook een ongelukje begreep ik. Overigens wel een zeer goed gelukte :Y)

Mijn casus:
Mijn merrie: I docus x Ferro (voorlopig Keur en Prok). https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/138058
Nu ben ik zelf helemaal weg van Ferdeaux: Bordeaux x Ferro

Is dit wel gewenst? 2x Ferro dichtbij?

Zijn er mensen die mij hier wat meer helderheid over kunnen geven?

Overigens sta ik open voor andere hengstensuggesties, zo staat Expression v. Vivaldi ook nog op mijn lijstje.
Merrie mag wat meer lengte hebben en weet niet zeker of ik dat met Ferdeaux ga krijgen.

Foto van de merrie op verzoek :)

Change3x

Re: KWPN Lijnenteelt: goed of slecht? 2x Ferro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 07:04

Ik zou zelf nooit bewust met inteelt fokken. Er zijn zoveel leuke hengsten waarmee je kunt fokken zónder inteelt. Kijk eens naar wat Duitse hengsten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 07:16

Goed of slecht valt niet te beoordelen..het ligt er helemaal aan wat je wilt en je fokdoel is. Meestal word lijnenteelt gebruikt om bepaalde eigenschappen te verankeren.

Ferro x Ferro om bijvoorbeeld het goede achterbeengebruik te verankeren. {Franklin}

Maar wil jij lengte gaan fokken in je veulen..dan zou ik geen lijnenteelt toe passen op Ferdeaux. Kun je beter voor zijn vader Bordeaux gaan omdat je al ziet dat die in combi met Ferro bloed goed aansluit kennelijk. {in het geval van Ferdeaux dan}

Maar zo makkelijk is het fokken niet, het gaat niet om 1 + 1 = 2...de merrie lijn is ook alles bepalend voor de uitkomst. Dus de verdere generaties zeg maar.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:45

Change3x schreef:
Ik zou zelf nooit bewust met inteelt fokken. Er zijn zoveel leuke hengsten waarmee je kunt fokken zónder inteelt. Kijk eens naar wat Duitse hengsten.

Ik snap niet waarom er altijd meteen geroepen wordt: Kijk eens naar wat Duitse hengsten. In Nl zijn ook zat goede hengsten!
En Ferro verankeren is zeker zeker niet verkeerd. Maar volle neef x nicht vind ik best dichtbij. Bij Franklin zit er nog een genearatie tussen.
Verder ga ik helemaal met Elisa mee. Ferdeaux gaat je geen lengte brengen.
Heb je al eens naar Geniaal gekeken?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:46

Waarom geen Duitse hengst?

Waarom expres inteelt fokken als er zóveel andere goede hengsten zijn die de punten kunnen verbeteren die jij wil?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:54

Change3x schreef:

Waarom expres inteelt fokken als er zóveel andere goede hengsten zijn die de punten kunnen verbeteren die jij wil?

Omdat we in Nederland wonen en het hier ramvol staat met goede hengsten?

Vraag je eerder af waarom de laatste tijd zoveel Nederlandse hengsten in Duitsland goedgekeurd worden.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:57

Waarom moeilijk doen als t makkelijk kan. In Nl zijn meer dan genoeg goede hengsten, ook zonder Ferro-bloed. Jij hebt het trouwens steeds over inteelt, terwijl TS lijnenteelt bedoelt.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:00

Lijnenteelt is in principe doordachte inteelt/inteelt met een doel, dus wat mij betreft mag je het beestje best bij zijn naam noemen. Betekent niet gelijk of het goed of slecht is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:08

Maar om op de vraag van de TS terug te komen: het kan geen kwaad als ze met Ferdeaux dekt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:23

Je weet nooit zeker wat je voor verborgen kenmerken vastlegt bij lijnenteelt.
Het gevolg kan slecht en goed zijn.

Ik heb lijnenteelt op Uniform toegepast, heel bewust om het basispaard type te verankeren dat mijn merrie had. Dat is ook gelukt :j

flora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 17:12

Bedankt voor de reacties!

Ik ben inderdaad van Ferdeaux afgestapt...die gaat me helaas te weinig lengste geven.

Geniaal heb ik ook naar gekeken, maar kan weinig beeldmateriaal van hem vinden online en hengstenshow van Brouwer is helaas al geweest..
Met Gebiaal zit Ferro verder weg en kan het minder kwaad toch?

Ik kreeg ook het advies Bordeaux van hengstenhouder.

Ik vind het zo lastig! Wellicht hebben jullie nog goede ideeen?

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:27

Bordeaux vindt ik ook geen verkeerde optie. Maar eigenlijk weet ik niks van de merrie.
Wat wil je nog meer verbeterd zien?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:13

janderegelaa schreef:
Change3x schreef:

Omdat we in Nederland wonen en het hier ramvol staat met goede hengsten?

Vraag je eerder af waarom de laatste tijd zoveel Nederlandse hengsten in Duitsland goedgekeurd worden.

En Duitse hengsten in NL! Maar dat terzijde. Niks mis met beide soort hengsten. Ik zou alleen zelf sneller naar een Duitse hengst kijken omdat ze over het algemeen wat meer nuchter en minder sensibel/heet zijn.

Anyway; laten we maar weer ontopic gaan. ;)

Hopelijk vind je een fijne hengst TS! :j

flora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 09:41

amukela schreef:
Bordeaux vindt ik ook geen verkeerde optie. Maar eigenlijk weet ik niks van de merrie.
Wat wil je nog meer verbeterd zien?

Mijn merrie mist vooral lengte. Daarnaast is ze sensibel en zal er denk ik
Een hengst met een nuchter karaker op moeten.
Ik vind sensibel en snel heerlijk, maar het moet wel behapbaar blijven..

Ze heeft aantal jaar geleden een veulen van Vivaldi gehad. Heerlijk en prachtig beest.
Ik twijfel dus om haar niet gewoon nogmaals bij Vivaldi te doen.
Vanmiddag eerst maar eens kijken bij Expression...

Foto's van de metrie kan ik mailen, geen idee hoe ilk ze hier op bokt kan krijgen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:03

flora schreef:
Ze heeft aantal jaar geleden een veulen van Vivaldi gehad. Heerlijk en prachtig beest.
Ik twijfel dus om haar niet gewoon nogmaals bij Vivaldi te doen.

Zeker geen slecht idee. Dekgeld ligt wel redelijk hoog, zijn zonen zijn wat dat betreft aangenamer. Geniaal staat toch bij Van Uytert ter dekking? Al zullen de rietjes door samenwerking ook wel via andere hengstenhouders leverbaar zijn.

Las trouwens een paar dagen geleden dat HP hem uit gaat brengen nu Marieke van Putten niet meer bij GHPC werkt. bron

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:07

Ik volg dit even.
Ik heb 2 Clydesdales en zowel bij Clydes als bij Shires is inteelt/lijnteelt eerder regel dan uitzondering.
Ik kwam er achter toen ik hun stamboom opzocht.
Hier op stal (trekpaardenfokkerij) zijn er twee zulke 'ongelukjes' gebeurd, eentje is een kampioensmerrie geworden en eentje had een scheve mond, scheve benen, overbeet en is ingeslapen moeten worden... Hier wordt er dus alles aan gedaan om inteelt zo ver mogelijk weg te houden.