Waar aan denken bij een veulen fokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deni11

Waar aan denken bij een veulen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 20:12

Hallo,

Ik verzorg een ontzettend leuke net 6 jarige friese merrie die voor de kar loopt en nog heel basis beleerd is onder het zadel.
De eigenaar heeft de droom om een veulen te fokken uit zijn eigen merrie, want tegen de tijd dat het veulen 3 is (4 jaar verder als alles lukt) is hij met pensioen en lijkt het hem een droom om een tweespan (moeder&dochter/zoon) te rijden en te hebben.
Het veulen word stamboek (KFPS) gefokt en voor eigen gebruik.
We zijn voor de hengst keuze naar de hengstenkeuring in Leeuwarden geweest en na van te voren veel studie werk en veel mensen gesproken te hebben zijn we tot dè hengst gekomen. Ook hebben we haar laten testen op waterhoofdgen en dwerggroei, en hier is ze vrij van en de hengst "waarschijnlijk" ook namens de hengstenhouder.

Nu is het alleen als volgt, de eigenaar denkt vanaf mijn optiek te makkelijk en ziet het meer als: ik wil een veulen, ik fok een veulen. Alleen zo werkt het in mijn optiek niet, het is toch ook niet zo ik wil een huis, ik koop een huis. Daar komt namelijk veel meer bij kijken!

Tot nu toe is hij in de fase van hengst gekozen, we fokken een veulen. Het is niet helemaal mijn idee en plan, maar ja dat kunnen we het lot van de bijrijder/verzorger noemen :Y) Ik heb mij dus al meer ingelezen over wat er moet gaan gebeuren tijdens en na de dracht maar zit met toch nog wat vragen.

Bijvoorbeeld over:
- Waar te laten insemineren, voor 4/5 weken wegbrengen naar de hengstenhouder waar ze dan waarschijnlijk veel op stal staat(?) en drachtig op te halen of aan huis alles laten doen?
- Wanneer te ontwormen
- wat te voeren (ook voor het veulen later)
- waar een goede geboorte stal/locatie aan moet voldoen (ze staat nu op een stal die totaal niet veulenproef is, maar de eigenaar denkt er nog niet over na en makkelijk over, het is een soort kinderboederij..)
- wanneer te scannen (aan huis?)
- wat moet er met het stamboek gemeld en gedaan worden?
- ook is de eigenaar er van overtuigd dat ze tot 6 weken voor de bevalling makkelijk kan werken, maar dat lijkt mij sterk aangezien de buik na 6 maanden duidelijk aanwezig is en dat met zadel op waarschijnlijk niet heel prettig is (past dat uberhaupt wel voor de kar := )
- en nog het belangrijkste haar hengstigheid valt ons helaas niet op dus wat is daar wijsheid mee? (hij begon al over hengstig spuiten, maar kunnen we dat niet beter laten scannen)

Nogmaals het is niet mijn idee, maar ik wil dat als het dan toch (helaas) gebeurt het wel goed gebeurt en niet ten kosten van het paard..!

Hopelijk hebben jullie wijze woorden en ervaring die jullie kunnen delen.

Groetjes,

iEmmaaa

Re: Waar aan denken bij een veulen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:36

Leuk dat hij een veulentje wil fokken, maar er komt idd een hoop bij kijken. Ik heb vorig jaar een mooi fries veulentje (ook kfps gekeurd) mogen ontvangen, dus kan miss wel wat van je vragen beantwoorden. Mag ik vragen welke hengst het is geworden?

Insemineren: bijna alle Friese hengstenhouders komen bij jou op stal insemineren. Vaak moet je voor 9.00 's ochtends bellen en komen ze diezelfde dag nog langs.

Ontwormen: weet ik zo even niet meer uit mijn hoofd, maar hier kun je online en natuurlijk in overleg met de dierenarts verschillende schema's voor maken / vinden.

Voer: Bijna alle merken voer hebben merriebrokken. Dit is vaak wel handig om bij te voeren, maar als je er voor zorgt dat de merrie alle voedingsstoffen binnen krijgt is dit niet altijd nodig. De veulens hier (van de staleigenaar en mijn eigen) eten vaak in het begin wat brokjes mee met hun moeder en krijgen wanneer ze afgespeend worden veulenbrok.

Stal: zorg ervoor dat er een dikke laag stro/zaagsel/vlas in ligt. Let er verder op dat er kieren/openingen zijn waar het veulen in verstrikt kan raken.

Scannen: mijn da doet dit aan huis, maar dit verschilt per da. Als je merkt dat de merrie hengstig is, laat je haar scannen. Zo weet je hoe groot het ei is en of je al moet gaan insemineren. twee dagen na het insemineren scan je opnieuw om te zien of het ei weg is. Vervolgens op 18 dagen weer om te zien of de merrie echt drachtig is.

Stamboek: de dekking wordt door de hengstenhouder aangemeld bij het stamboek. De merrie moet wel op de naam staan van de huidige eigenaar. Als dit het geval is, is het enige wat je hoeft te doen het veulen aan te melden wanneer het geboren is.

Rijden: dit verschilt heel erg per merrie. Sommige merries houden dit inderdaad vol. Mijn eigen merrie kon ik echter na vier maanden dracht al niet meer rijden. Alles aan haar liet zien dat ze het op dat moment al niet meer aan kon. Ook nadat het veulen geboren was duurde het een hele poos voordat ik weer met haar werk kon.

Hengstig: ik zou het laten scannen. Mijn merrie liet ook nooit zien dat ze hengstig was, een paar keer laten scannen zodat we het wisten. En na de eerste keer insemineren hield ze er niet meer mee op. Toen liet ze het iedere keer opeens heel duidelijk merken. Nu haar veulen, inmiddels jaarling, op zichzelf is laat ze het weer bijna niet merken.

Hopelijk heb je hier iets aan :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:39

Deni11 schreef:
Bijvoorbeeld over:
1-Waar te laten insemineren, voor 4/5 weken wegbrengen naar de hengstenhouder waar ze dan waarschijnlijk veel op stal staat(?) en drachtig op te halen of aan huis alles laten doen?
2- Wanneer te ontwormen
3- wat te voeren (ook voor het veulen later)
4- waar een goede geboorte stal/locatie aan moet voldoen (ze staat nu op een stal die totaal niet veulenproef is, maar de eigenaar denkt er nog niet over na en makkelijk over, het is een soort kinderboederij..)
5- wanneer te scannen (aan huis?)
6- wat moet er met het stamboek gemeld en gedaan worden?
7- ook is de eigenaar er van overtuigd dat ze tot 6 weken voor de bevalling makkelijk kan werken, maar dat lijkt mij sterk aangezien de buik na 6 maanden duidelijk aanwezig is en dat met zadel op waarschijnlijk niet heel prettig is (past dat uberhaupt wel voor de kar := )
8- en nog het belangrijkste haar hengstigheid valt ons helaas niet op dus wat is daar wijsheid mee? (hij begon al over hengstig spuiten, maar kunnen we drachtig beter laten scannen)

1. Insimineren kan aan huis, op de kliniek en op de hengstenhouder. Welke hengstenhouder hangt er dus van af waar de hengst staat. Het klopt meestal wel dat je merrie dan op stal staat zolang die er staat. Mijn merrie heeft 1 week bij de hengstenhouder gestaan en in 1 x drachtig. Scannen deed ik bij de kliniek. Mijn merrie liet ook geen hengstigheid zien, dus gewoon opvoelen en kijken. Ik had thuis geen opvoelbox , en ze bokte erg. Dus goede keuze. Ze is 5 keer gescant zo uit mijn hoofd

2. Ontwormen voor veulens is vrijwel normaal rond 10 dagen

3. Voeren is voor de merrie gewoon de normale brok. Als je het nodig lijkt te vinden kan je vanaf maand 9-10 merriebrok geven. Veulen hoeft eerst niks. Mocht die veel mee eten met mams geven wij ze hier altijd veulen korrel.

4.camera, geboortemelder. Verder geen ervaring mee sorry

5. Na 18 dagen na dekking en evt 40 dagen dracht.

6. Geen ervaring, bij geboorte zal je wel een formulier in moeten vullen

7. Hangt echt van de merrie en dracht af. Sommige merries kunnen de volle 11 maand werken en de andere heeft het al moeilijk met 6 maand. Maar het zou kunnen!

8. Niet hengstig spuiten, nergens voor nodig. Opvoelen! Het liefst in een opvoelbox aangezien het haar eerste keer word

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:40

12 april is er bij DAP Den Ham een gratis voorlichtingsavond waar dit allemaal aan bod komt.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 21:34

Heel erg bedankt voor de antwoorden. Daar kan ik zeker iets mee!

Zou je voor opvoelen perse naar de betreffende stal moeten of kan dat in de omgeving/bij de da ook?
En aangezien de huidige stalling (winterstalling) voor een veulen verre van ideaal is, zouden we dan bij onze zomerstalling bv kunnen vragen wat de mogelijkheden zijn?
Op die stal zijn namelijk kleine en grote stukke land en een bak waar je ze mag losgooien maar geen leeftijdsgenootjes (volwassen paardjes alleen maar) de eerste 6 maanden, maar beter dan de winterstalling want daar is niks wat faciliteiten betreft enkel een stal, water en een weiland met hertjes, geiten enz (kinderboederij achtig)
Alleen de eigenaar even overhalen dat het daar (winterstalling) eigenlijk maar net aan paard en helemaal niet veulenproef is..

@iEmmaaa Alwin 469 is de gelukkige, en ze is een Maurus 441 x Jasper 366. We hopen op een beter stap, meer opwaarts en een langer voorbeen, en als het kan iets meer behang.

kiki1976

Re: Waar aan denken bij een veulen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:56

Weet niet waar in NH je zit.
Maar hier goede ervaringen met VCHN, hebben ook een speciaal merrie spreekuur. Iedere dag van 8.00-8.30
Kan je gewoon heen om te scannen.
Indien je merrie braaf is komen ze ook op stal insemineren. Scannen doen ze bij de ene wel op stal en de andere moet ervoor naar de kliniek (hangt er een beetje vanaf of het paard braaf is (niet iedere stal heeft een opvoelbox).
Ze bieden overigens ook een pakket aan. Dat is scannen op ei, insemineren, scannen op dracht, later nog een keer scannen. Mocht het de eerste keer niet pakken valt de volgende ronde er ook in.

Meeste hengstenhouders komen het idd dagelijks afleveren mits voor een bepaalde tijd besteld.

Ontworming: Drachtige merries zo kort mogelijk voor het veulenen ontwormen met ivermectine om besmetting van het veulen met veulenworm te voorkomen
Ivermectine, pyrantel en praziquantel zijn veilig voor drachtige merries.
Eventueel mestonderzoek van het veulen op 8-10 dgn leeftijd of het veulen op 7-10 dgn leeftijd ontwormen met ivermectine.
2-3 weken later ivermectine herhalen
Vervolgens het veulen iedere 4-6 weken ontwormen met ivermectine/pyrantel.
Indien het veulen een aantal maanden oud is, liever overschakelen naar pyrantel aangezien dit beter werkt tegen spoelwormen.
Ivermectine gebruiken in november/december ivm horzellarven.
Let op GEEN moxidectine bij veulens!

Voer:
In de 10 maand ga je merriebroek bijvoeren. Ruwvoer gewoon naar behoefte.
Ik ben wel met een maand of 2 begonnen met een veulenbrok, hier zit wat meer in voor een veulen dan in een merriebrok.

Stal:
Merrie minimaal een maand voor de uitgerekende datum in de stal zetten waar ze zou moeten gaan bevallen. Deze moet ruim genoeg wezen zodat er ruimte genoeg is om te bevallen.
Extra toezicht kan je houden met een stal camera. Eentje met internet is erg handig!
Zelf gebruikte ik deze in combi met een halster alarm.
Persoonlijk vind ik stro in de box fijner bij een drachtige merrie dan vlas. Mede omdat vlas best aan een nat veulen gaat plakken.
En de omgeving dient veilig te wezen.

Stamboek: hengstenhouder stuurt zijn deel van de dekbon in.
Zelf kreeg ik er 2 mee. Eentje voor mij zelf en eentje die je opstuurt naar het stamboek als het veulen is geboren.

Rijden: gewoon kijken wat de merrie aankan. Mijn merrie was in april uitgerekend en vond het vanaf eind dec/begin jan niet fijn meer om bereden te wormen. Maar liep nog met plezier aan de dubbele lijnen of was lekker zelf aan het racen door de bak.
prutsmuts gingen op Vrijdagavond de paarden voor het eerst de weide weer op, en ook zij is gewoon mee gegaan. Oke wel pas toen alles flink was uitgeraasd. Nou ze deed niet onder. Nacht zaterdag op zondag is ze bevallen.