Ik verzorg een ontzettend leuke net 6 jarige friese merrie die voor de kar loopt en nog heel basis beleerd is onder het zadel.
De eigenaar heeft de droom om een veulen te fokken uit zijn eigen merrie, want tegen de tijd dat het veulen 3 is (4 jaar verder als alles lukt) is hij met pensioen en lijkt het hem een droom om een tweespan (moeder&dochter/zoon) te rijden en te hebben.
Het veulen word stamboek (KFPS) gefokt en voor eigen gebruik.
We zijn voor de hengst keuze naar de hengstenkeuring in Leeuwarden geweest en na van te voren veel studie werk en veel mensen gesproken te hebben zijn we tot dè hengst gekomen. Ook hebben we haar laten testen op waterhoofdgen en dwerggroei, en hier is ze vrij van en de hengst "waarschijnlijk" ook namens de hengstenhouder.
Nu is het alleen als volgt, de eigenaar denkt vanaf mijn optiek te makkelijk en ziet het meer als: ik wil een veulen, ik fok een veulen. Alleen zo werkt het in mijn optiek niet, het is toch ook niet zo ik wil een huis, ik koop een huis. Daar komt namelijk veel meer bij kijken!
Tot nu toe is hij in de fase van hengst gekozen, we fokken een veulen. Het is niet helemaal mijn idee en plan, maar ja dat kunnen we het lot van de bijrijder/verzorger noemen
Ik heb mij dus al meer ingelezen over wat er moet gaan gebeuren tijdens en na de dracht maar zit met toch nog wat vragen.Bijvoorbeeld over:
- Waar te laten insemineren, voor 4/5 weken wegbrengen naar de hengstenhouder waar ze dan waarschijnlijk veel op stal staat(?) en drachtig op te halen of aan huis alles laten doen?
- Wanneer te ontwormen
- wat te voeren (ook voor het veulen later)
- waar een goede geboorte stal/locatie aan moet voldoen (ze staat nu op een stal die totaal niet veulenproef is, maar de eigenaar denkt er nog niet over na en makkelijk over, het is een soort kinderboederij..)
- wanneer te scannen (aan huis?)
- wat moet er met het stamboek gemeld en gedaan worden?
- ook is de eigenaar er van overtuigd dat ze tot 6 weken voor de bevalling makkelijk kan werken, maar dat lijkt mij sterk aangezien de buik na 6 maanden duidelijk aanwezig is en dat met zadel op waarschijnlijk niet heel prettig is (past dat uberhaupt wel voor de kar
)- en nog het belangrijkste haar hengstigheid valt ons helaas niet op dus wat is daar wijsheid mee? (hij begon al over hengstig spuiten, maar kunnen we dat niet beter laten scannen)
Nogmaals het is niet mijn idee, maar ik wil dat als het dan toch (helaas) gebeurt het wel goed gebeurt en niet ten kosten van het paard..!
Hopelijk hebben jullie wijze woorden en ervaring die jullie kunnen delen.
Groetjes,