hengstenkeuze stress voor NRPS stermerrie :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zighenya
Blogger

hengstenkeuze stress voor NRPS stermerrie :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 14:22

Na 2 keer het geluk te hebben gehad een dekking te winnen ben ik dit jaar voor het eerst volledig 'onpartijdig' een hengst aan het zoeken voor mijn merrie. Ik vind het knap lastig om te kiezen als er geen hengst meer tussen zit die je niet hoeft te betalen haha, ondanks mijn eisen is er toch nog een hoop te vinden!

Het gaat om een 9 jarige NRPS stermerrie van Corotino * Columbus.

Afbeelding

Ze heeft in 2013 een 1e premie veulen gehad van So You Know
Afbeelding

Afbeelding
Zij is uitgegroeid tot een chique merrie met een mooie verbetering in de beweging ten opzichte van mijn merrie. Omdat ze vorig jaar tijdens de keuring niet op haar mooist was zal ze dit jaar pas voorgebracht worden. Ik heb van haar niet echt een mooie standfoto helaas, ze is niet aan het werk dus vandaar de arme bespiering.

In 2015 een 1e premie veulen van Knedo Athos
Afbeelding

Ook hier een mooie verbetering op de bouw en beweging ten opzichte van mama. Foto van vandaag:
Afbeelding

Mijn voorkeur gaat uit naar een ponyhengst met een dubbele verdunning of homozygoot bont.
Mijn merrie heeft eigenlijk wat te korte pootjes voor haar lijf en mist veel ruimte in de beweging.

Ondanks er een Du Bois hengst op mijn lijstje staat, zou ik het toch het leukst vinden als ik tot een 'originelere' keuze kan komen. De kanshebbers tot nu toe:

Magic on Ice
Paint 1.55
http://www.hengste-steinsberg.de/magic-on-ice
Van hem staan op de site helaas geen bewegende beelden en geen standfoto, ik ga zo even de hengsthouder een mail sturen.
Afbeelding
Hij heeft bovenop zijn mooie kleur ook nog een bontfactor <3

Colonel Coosader
Paint 1.57
http://www.hengste-steinsberg.de/colonel-coosader/
Ook van hem geen bewegende beelden
Ik ga voor hem ook even vragen of hij homozygoot is, ik zie bij de nakomelingen 1 veulen waarvan ik geen vlekken kan zien, maar je ziet maar 1 kant.
Afbeelding

Gold Dreamer
American pony 1.42
http://www.hengste-steinsberg.de/gold-dreamer
Van deze wil ik voor ik met hem zou dekken eerst nog onderzoeken hoe zijn kleur vererft, ik heb inmddels een klein beetje verstand van kleuren, maar hier nog nooit naar gekeken.
Afbeelding

Rugged in Gold
Quarter 1.50
http://www.hengste-steinsberg.de/rugged-in-gold
Weet iemand hoe champagne precies vererft bij een kruising met bruin? Gezien hij niet dubbel verdund is lijkt mij dat je niet 100% kans op een verdunningskleur hebt, maar ik zie ergens ook staat dat champagne dominant is. Hoe tekent dit op een normale kleur?
Afbeelding

Cassanova du Bois
Welsh 1.45
http://www.stoeterijdubois.nl/nl/?id=43
Ondanks hij een du Bois is toch maar op mijn lijstje :) prachtig dier en ze zitten bij mij om de hoek dus het insemineren is via hun toch een stuk makkelijker.
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn lijstje vinden en of jullie nog andere kanshebbers kunnen noemen :)
Mijn budget hou ik graag tot de 500 euro.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:47

Interessant topic :)

Wat is precies je gebruiksdoel als ik vragen mag?
Wat ik mij namelijk afvraag: je zegt dat je merrie korte pootjes heeft en ruimte in de beweging mist. Het verbaast mij dan ook héél erg dat je vervolgens Paints en een Quarter aandraagt. Mijn insziens gaan die je nooit langere benen of ruimere gangen opleveren :o

Om in de trant van Du Bois te blijven:

https://www.mieleszko.com/hengste/het-golden-dream/

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:53

Heb je ook naar de veulentjes van die eerste 3 gekeken? Allemaal overbouwd en dat is met die quarters enzo prima maar in combinatie met -niet de gunstigste- rug van jouw merrie zou ik heel ver van paint en quarter vandaan blijven.

Ik zou Casanova erop zetten.

P.S. Ik schrik wel van de foto van die eerste nakomeling. Zelfs een ongetraind paard hoort niet zo arm in de bespiering te zitten. Het lijkt eerder of ze heel ziek geweest is ingeteerd heeft op de spiermassa.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:27

Coosader is zeker niet homozygoot voor Overo, het bontpatroon wat hij heeft; het is nl. een zgn Frame Overo en in homozygote vorm zijn die niet levensvatbaar ( OLWS syndroom).
Als je zou willen kruizen met Paint of Quarter zal je op de bloedlijnen moeten letten, de ene Paint/ Quarter is de andere niet en als je cutting/ reining gefokte hengst gebruikt zal je uitkomen bij wat kleinere, gedrongen paarden. Overigens is een P/Q niet echt overbouwd maar lijkt dat vaak zo door de enorme bespiering van kruis en achterhand.
Als je al met P/Q wil kruisen kan je beter zoeken naar een pleasure gefokte hengst, meer maat en hoger op de benen, ook die zijn er in mooie kleuren. Vaak voeren die wel meer Engels Volbloed. Daarbij is het van zeer groot belang dat als je tot een dergelijke kruising besluit de hengst dat de hengst 5 panel getest is en negatief is; er komen nl. nog wel wat genetische defecten voor die in sommige gevallen levensbedreigend/ zeer heftig zijn ( PSSM/ HYPP/ GBED) of een paard niet geschikt maken als rijpaard ( HERDA). Kruisen met een Frame Overo zoals Coosader geven 50% kans op Overo, maar je fokt er dan wel een gen defect in, nl. OLWS en een bij het fokken met het evt. veulen zal je dus altijd op moeten letten waar je verder mee kruist; een nieuwe kruising met een Frame Overo geeft dan kans op een niet levensvatbaar veulen.

Plaatje puur voor het idee hoe een pleasure gefokte Paint: http://www.doublelpainthorses.com/image ... msunsm.jpg
of Quarter http://danmcwhirter.com/home/stallions/ ... 70x246.jpg
er uit ziet. Deze staan beide in Amerika.

Deze staat in Nederland: Hes Asset Sense http://www.stallionlocator.com/nl/dekhe ... sset-sense.

Wij hebben wel een zwarte Lusitano hengst in de aanbieding ;) en een genetische gezonde Paint hengst :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:37

Om te zien welke kleuren er mogelijk zijn, bijv. met champagne kan je hier kijken:
http://www.horsetesting.com/Equine/CCalculator1.asp

In het bovenstaande geval:

35.16% - Amber Champagne

35.16% - Bay

11.72% - Black

11.72% - Classic Champagne

3.13% - Gold Champagne

3.13% - Red (Chestnut/Sorrel

Dus 35% kans op bruin, 12% kans op zwart en 3% kans op vos en 50% kans op een champagne variant maar alles weer afhankelijk van de exacte genetische kleur van merrie en hengst.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 11-03-17 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Re: hengstenkeuze stress voor NRPS stermerrie :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:41

Ik vind het veulen uit 2015 ook wat arm bespierd in de bovenlijn! Ik zou er echt heel iest anders opzetten dan jij voor ogen hebt Ierts met lange benen ruime bewegingen en een goede bovenlijn!

Mijn vraag is dus ook wat is je gebruikers doel? En wat is je budget?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:00

Wat denk je van Call me mr. Handsome of Le Matsjo?
Wel maar een enkele verdunning natuurlijk, maar Le Matsjo fokt veel zijn verdunning mee.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:26

Ik zou ook Casanova erop zetten, volgens mij fok je met paint of quarter niet veel ruimere gangen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 18:12

Starwien schreef:
Ik zou ook Casanova erop zetten, volgens mij fok je met paint of quarter niet veel ruimere gangen

Inderdaad, Paints en Quarters zijn niet gefokt op "dressuurgangen" maar op economische gangen. Galop en stap zijn vaak goed en ruim maar ze zullen nooit een uitgestrekte ( steek) draf laten zien. Daarbij zijn het "downhill" gefokte paarden, lage halsaanzet en ook vaak met voorkeur om lager te lopen dan men bijv. in de dressuur wil zien, echte oprichting zal je bij een P/Q niet snel zien; als je een dressuurpaard wil fokken is dat minder gewenst ( jammer genoeg ;) ).

Ik zie op de pagina van Coosader dat hij ook nog drager is van Herda.........

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 10:55

Bedankt voor jullie antwoorden... De reden voor keuze voor een quarter/paint had ik er misschien even bij moeten zetten. Toen ik een tijdje terug aan de nieuwe eigenaar van het ponyveulen vroeg hoe ze uitgroeide omdat ik opnieuw wilde dekken raadde zij aan een spierbundel te zoeken met een aansprekend hoofd, veel front en kont en ruime beweging. Door de opmerking over de kont ben ik toen eens bij quarters gaan kijken en kwam toen CJ tegen, deze vind ik zo bijzonder! Omdat hij ver boven mij budget ligt heb ik hem weer afgeschreven, maar ben toen een beetje in de quarter blijven hangen. De combinatie van altijd maar problemen hebben met mijn lijf met dressuurrijden gaf mij het idee een westerngerichte pony te fokken. Jullie hebben mij inmiddels wel overtuigd dat dat niet handig is als de pony de verkoop in moet, dus ik ben blij dat ik hier even een berichtje heb geplaatst :)

MariekeS_ dan heb ik gelijk een beetje jouw vraag beantwoord. Echter is het doel waarom ik voor de quarter/paint zou gaan nog niet helemaal aan de order omdat ik de komende jaren gewoon nog mijn eigen merrie zal rijden. Ben alsnog wel blij met jullie commentaar voor als het moment aanbreekt dat ik wel echt een veulen ga fokken om zelf aan te houden. De hengst die je in de link hebt gezet is ook een mooi beestje zeg!

janderegelaa ja dit had ik gezien, maar gezien dat quarter eigen is niet als bemerking meegenomen. Wat je zegt over de rug van mijn merrie neem ik zeker wel mee! 1e nakomeling heeft wat lichamelijke problemen waardoor ze niet bereden kan worden, toen ze beleerd werd kwam dit naar boven en toen heeft ze waarschijnlijk veel pijn gehad, dit is pas een maand of 2-3 geleden. Onderzoek naar erfelijkheid is al gedaan en het is gewoon pech, maar de arme bespiering zal hier zeker mee te maken hebben.

ElCid Dank voor je uitgebreide antwoord :) ik ben weinig thuis in dit ras dus wat je zegt is zeker leerzaam voor me. Toevallig heb ik het gister met iemand over barokke hengsten gesproken, maar ik denk dat dit ook niet een hele goede aanvulling is op mijn merrie. Wat de kleurtjes betreft, ik had de calculator al gebruikt, maar omdat ik toen ergens las dat champagne dominant is, raakte ik in de war. Misschien een domme vraag, maar wat is Herda?

dresjoepie heb je een voorbeeld van de soort hengst die je op mijn merrie zou zetten? Ik wil een sportpony fokken, voor de verkoop dus verbetering is belangrijk. Een paard wil ik wel in overweging nemen, maar gezien het ponyveulen zo veel makkelijker verkocht vind ik dit een veiligere keuze.

Myrthee_ toevallig meegedaan voor de loting voor Le Matsjo op de hengstenshow. Beide staan niet op mijn lijstje gezien de verdunning. Wel goed om te weten dat Le Matsjo zijn kleur vaak vererft, maar ik ga toch liever voor zekerheid :)... Uiteindelijk is de bouw en beweging van de hengst natuurlijk wel belangrijker overigens, maar ik hoop dat ik een hengst vind die voldoet aan beide.

Starwien ik zet een turfje :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:02

Als je een kleurtje wilt fokken kun je ook Ceasar gebruiken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:34

Die fokt wel lange benen inderdaad

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:42

Even over dominante genen, en om te voorkomen dat ik het hele verhaal nog een keer moet typen:

Ibbel @ [KG] Welke kleur is dominant op welke kleur?

Dominant betekent dus dat een gen altijd tot uiting komt. Dat betekent níet dat het gen altijd wordt doorgegeven. Pas als een paard homozygoot is (2 dezelfde - dominante - genen heeft) zal het veulen altijd dat dominante gen erven en dús die kleur hebben.
Daarom heb je het dus ook over heterozygoot en homozygoot. Die termen zijn juist van belang bij dominante genen. Paarden met een recessieve kleur (vos en pearl) zijn per definitie homozygoot.

(En in het linkje staat op meteen de uitleg dat het onzin is dat een enkel verdunde hengst z'n kleur vaker zou doorgeven dan 50% - dat kan niet)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:48

Een paint heeft wel kont maar fokt geen front. Dat vind ik zonde op je mooie merrie.
De eerste nakomeling vind ik op de foto geen verbetering, hij heeft de ietwat omgekeerde hals van de vader, dus ik begrijp waar de opmerking vandaan komt.
Ik zou gaan voor een hengst met een mooie lange nek (hoofd-hals verbinding) en een opwaartse bovenlijn.
Ik zou het vooral zoeken bij de veelzijdige ponies die ook in het springen goed gedaan hebben aangezien ik jouw merrie een mooi all-round figuur vind hebben. Dat kan je versterken.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:52

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:03

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:14

Als je een "spierbundel" wilt gebruiken kan je beter voor Duits bloed gaan ipv Paint of Quarter oid.
Ik heb zelf een merrie drachtig van Cassanova, is in Juni uitgerekend, geweldige hengst, zeker een aanrader.
Als je toch nog iets breder wilt dan Cassanova zou je bijvoorbeeld voor Dreiklang AT kunnen gaan, alleen heeft deze helaas een enkele verdunning.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 16:16

Silly en jandergelaa Ceaser heb ik op 1 staan op mijn grote maat lijstje :)

Ibbel bedankt voor de uitleg en de link! Super interessant.

Sizzle de fotos van beide merries vertekenen denk ik iets, mijn merrie staat er op haar mooist bij en haar kind heel ongelukkig. De laatste is beter in proportie en veel 'chiquer' gebouwd. Het veelzijdig zijn van de hengst heb ik eigenlijk nog helemaal niet op gelet, goede tip.

Tinniie ik heb inmiddels de quarter voor dit seizoen uit mijn hoofd gezet. Ik ga later als ik echt een veulen voor mezelf fok wellicht nog weer eens kijken, dan inderdaad naar een pleasure hengst. Thanks voor de link! En ik ben benieuwd naar de veulens en zeker ook die van Fotsy :)

Kelly als ik google op Dreiklang AT kom ik op een valk uit. Is dat de goede? Mooie pony <3

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 16:23

Bonnieaw schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden... De reden voor keuze voor een quarter/paint had ik er misschien even bij moeten zetten. Toen ik een tijdje terug aan de nieuwe eigenaar van het ponyveulen vroeg hoe ze uitgroeide omdat ik opnieuw wilde dekken raadde zij aan een spierbundel te zoeken met een aansprekend hoofd, veel front en kont en ruime beweging. Door de opmerking over de kont ben ik toen eens bij quarters gaan kijken en kwam toen CJ tegen, deze vind ik zo bijzonder! Omdat hij ver boven mij budget ligt heb ik hem weer afgeschreven, maar ben toen een beetje in de quarter blijven hangen. De combinatie van altijd maar problemen hebben met mijn lijf met dressuurrijden gaf mij het idee een westerngerichte pony te fokken. Jullie hebben mij inmiddels wel overtuigd dat dat niet handig is als de pony de verkoop in moet, dus ik ben blij dat ik hier even een berichtje heb geplaatst :)

MariekeS_ dan heb ik gelijk een beetje jouw vraag beantwoord. Echter is het doel waarom ik voor de quarter/paint zou gaan nog niet helemaal aan de order omdat ik de komende jaren gewoon nog mijn eigen merrie zal rijden. Ben alsnog wel blij met jullie commentaar voor als het moment aanbreekt dat ik wel echt een veulen ga fokken om zelf aan te houden. De hengst die je in de link hebt gezet is ook een mooi beestje zeg!

Mij ging het vooral om bovenstaande. Niet zo zeer of het veulen voor jezelf zou zijn of voor de verkoop, maar wel of je een dressuur/springsport-type als doel hebt of een westerntype.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 16:45

Ibbel schreef:
Even over dominante genen, en om te voorkomen dat ik het hele verhaal nog een keer moet typen:

Ibbel @ [KG] Welke kleur is dominant op welke kleur?

Dominant betekent dus dat een gen altijd tot uiting komt. Dat betekent níet dat het gen altijd wordt doorgegeven. Pas als een paard homozygoot is (2 dezelfde - dominante - genen heeft) zal het veulen altijd dat dominante gen erven en dús die kleur hebben.
Daarom heb je het dus ook over heterozygoot en homozygoot. Die termen zijn juist van belang bij dominante genen. Paarden met een recessieve kleur (vos en pearl) zijn per definitie homozygoot.

(En in het linkje staat op meteen de uitleg dat het onzin is dat een enkel verdunde hengst z'n kleur vaker zou doorgeven dan 50% - dat kan niet)

Oke een tikkeltje off topic..

Deze tekst staat hier op bokt wiki, klopt de onderste zin niet, of begrijp ik het nu echt helemaal niet. Of, kan een paard champagne drager zijn maar niet tonen?

Champagne is een verdunningskleur die zowel de zwarte als rode (vos) haren lichter maakt of verdunt. Deze kleur komt vooral voor bij gangenpaarden zoals het American Saddlebred en het Tennessee walking horse maar ook bij het Minipaard en in mindere mate bij de Quarterhorse en Paint Horse.
Omdat het Champagne-gen dominant is is er maar 1 ouder nodig om een Champagne veulen te krijgen.

Mijn merrie komt uit een bruine vader en een vos moeder. Zij heeft met een bruine hengst (ook een vos ouder) een vos veulen gehad. Heb ik het dan goed als ik zeg dat zij Ee is? En heb ik het ook goed als ik alleen met een test te weten kan komen of mijn merrie Aa of AA is?

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 16:46

MariekeS_ schreef:
Bonnieaw schreef:

Mij ging het vooral om bovenstaande. Niet zo zeer of het veulen voor jezelf zou zijn of voor de verkoop, maar wel of je een dressuur/springsport-type als doel hebt of een westerntype.

Als er een veulen voor mezelf komt wil ik richting westerntype, voor de verkoop vind ik dat niet handig en ga ik voor de dressuur/allround pony.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:12

ik ben helaas niet zo thuis in pony hengsten :o Vind het goed dat je open staat voor andere ideen Een opwaartse pony met veel front zou iig mijn 1 e prioriteit zijn!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 08:36

Wat vind je van don davino? Of diamond touch van reipony.com? Beide maar enkel creme gen.

Ik heb ook nog een hengst palomino shabrak bont. Moet nog naar de keuring:
Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:02

Bonnieaw schreef:
ElCid Dank voor je uitgebreide antwoord :) ik ben weinig thuis in dit ras dus wat je zegt is zeker leerzaam voor me. Toevallig heb ik het gister met iemand over barokke hengsten gesproken, maar ik denk dat dit ook niet een hele goede aanvulling is op mijn merrie. Wat de kleurtjes betreft, ik had de calculator al gebruikt, maar omdat ik toen ergens las dat champagne dominant is, raakte ik in de war. Misschien een domme vraag, maar wat is Herda?

Herda is hierboven al via een link uitgelegd, maar in het kort; een soort van huidziekte waarbij de huid als het ware loslaat, uit zich in alleen als het gen dubbel voorkomt. Doordat de huid loskomt kunnen er gemene wonden ontstaan en zal een paard niet bruikbaar zijn voor de sport.

Bij barokke hengsten is de keus ook enorm qua types, die heb je meer en minder barok. Vooral de laatste jaren is er nogal meer in de dressuur richting gefokt, dus wat slankere types met ruimere gangen ( vind ik persoonlijk erg jammer want ik hou wel van een barok type). Maar er komen weinig bijzondere kleurtjes voor, veel schimmel en bruin. Voordeel van barok is wel dat ze vaak wat korter in de rug zijn en hoogbenig met veel oprichting.

Voorbeeld van een meer "dressuurtype" Lusitano http://cdn.nlhors-mansfield.savviihq.co ... hot-13.jpg maar er zijn er die meer van een KWPN'r weghebben dan van een "barok" paard ;)

Citaat:
Een paint heeft wel kont maar fokt geen front

Een Paint en een Quarter fokken wel degelijk front, maar niet vaak in de vorm van een hoog aangezette hals. Maar wel in de vorm van massa en vaak een lange hals, veel geven een enorme kont, maar ook niet allemaal; hangt ook hier weer van de fokrichting af. Dressuur Quarter: http://www.behindthebitblog.com/2008/11 ... ssage.html

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:48

Bonnieaw schreef:
Oke een tikkeltje off topic..

Deze tekst staat hier op bokt wiki, klopt de onderste zin niet, of begrijp ik het nu echt helemaal niet. Of, kan een paard champagne drager zijn maar niet tonen?

Champagne is een verdunningskleur die zowel de zwarte als rode (vos) haren lichter maakt of verdunt. Deze kleur komt vooral voor bij gangenpaarden zoals het American Saddlebred en het Tennessee walking horse maar ook bij het Minipaard en in mindere mate bij de Quarterhorse en Paint Horse.
Omdat het Champagne-gen dominant is is er maar 1 ouder nodig om een Champagne veulen te krijgen.

Mijn merrie komt uit een bruine vader en een vos moeder. Zij heeft met een bruine hengst (ook een vos ouder) een vos veulen gehad. Heb ik het dan goed als ik zeg dat zij Ee is? En heb ik het ook goed als ik alleen met een test te weten kan komen of mijn merrie Aa of AA is?

Je bedoelt deze zin uit de wiki?
Citaat:

Die is correct, en dat is nou net de grap van dominante genen. Je hebt maar 1 exemplaar nodig om de kleur te zien. Zo'n paard is dan heterozygoot. Aan de buitenkant niet te onderscheiden van homozygoot, maar zo'n dier geeft maar in 50% van de gevallen z'n kleur door.

Champagne, net als alle andere dominante genen, toont áltijd. Dat kan dus niet verborgen zijn. Alleen recessieve genen kunnen verborgen meegedragen worden. In feite is níet speciaal gekleurd recessief. Dus non-champagne, non-bont, non-wildkleur, non-schimmel is recessief. En daarom kan uit een champagne, bonte, wildkleur of schimmel dus 'opeens' een gewoon gekleurd paard tevoorschijn komen. Omdat die gewone kleur verborgen werd onder de bijzondere kleur (die dominant is)

Jouw merrie is idd Ee en AA of Aa is alleen door een test uit te vinden. Of, als ze een keer een zwart veulen geeft, dan weet je zeker dat ze Aa is.