[TI] Advies aankoop tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

christine_95

Advies aankoop tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 12:24

Beste bokkers

Ik hoop dat ik dit hier mag plaatsen.
Van de zomer wil ik mijn eerste tinker gaan kopen.
Nou zou ik graag wat advies willen van jullie waar ik op moet letten. Misschien hebben jullie zelf wel tinker voor dan in de verkoop voor mij.
Ik zal even vertellen wat ik ongeveer zoek.
Wat ik zoek in een tinker is als eerst dat die braaf is. Dit omdat ik hem of haar later in de zorg wil gaan gebruiken, maar dat is toekomst.
Daarnaast wil ik dat hij of zij minimaal 1,50 is of hoger ivm dat ik 1,80 m ben.
De leeftijd tussen de 5 en 9 jaar
En het zou fijn zijn als die ook buiten braaf is en alleen op pad kan. Ik wil graag ermee op stap kunnen.

Ik hoop dat dit niet een te hoog eisen lijstje is.
Waar moet ik op letten als ik ga kopen. Kan het wel op grotere stallen of zit je al snel in handelaren. Hebben jullie advies welke stal wel en wat niet.
Wat zijn nog meer dingen om rekening mee te houden?
Heeft u nog extra tips. Ik ben benieuwd.

Groetjes Christine

Caily

Re: Advies aankoop tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:53

Wat is het budget hierbij?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:05

Karakter ! Niet elke tinker is braaf en betrouwbaar. Er wordt best veel gefokt en er zitten ook best wat paarden tussen met een draadje los. Zelf ondervonden helaas. Een poosje geleden moest je nog flink betalen voor een tinker en dus werd er met het fokken ook niet zo nauw gekeken. Wij hebben er eentje die is echt geweldig braaf en lief en eentje waar je echt niet zomaar op gaat zitten o.i.d. Dat blijft een arabier in tinker outfit. Ga meerdere keren kijken en ga er mee lopen. Kijk in de ogen en voel hoe het paard is.
Dat lijkt me wel erg belangrijk.
Voor de rest is het eigenlijk hetzelfde als met elk ander willekeurig paard qua gezondheid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:13

Kijk uit voor karakterproblemen.Zeker bij geimporteerde Tinkers waarvan het verleden onbekend is.Die kunnen heel erg onopgevoed zijn ook.

christine_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 15:56

Caily schreef:
Wat is het budget hierbij?

1500 tot 2500 wil eventueel meer betalen als ik spullen mee krijg

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:53

Wat hierboven wordt gezegd over gedragsproblemen door import of pittiger karakter is zeker waar. Let hierbij op hoe ze aan te halen zijn en of ze braaf zijn met benen aanraken en hoeven krabben. Hoe lang ze al in NL zijn en hoe vaak verkocht.

Voor jouw budget staan er absoluut prima Tinkers te koop, maar ik denk wel dat je wordt beperkt in je keuze en de echt goede exemplaren hierboven liggen. Ik heb een nederlands gefokte merrie die heel braaf was maar lucht zoog verkocht voor mee dan jij wilt geven. Mijn eigen opgeleide Tinker, ook nederlands gefokt, voldeed ook aan jouw wensen (al was het wel een zeer voorwaartse dame), heb ik onlangs verkocht voor het dubbele van het budget wat jij noemt.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:50

WendyLotte schreef:
Karakter ! Niet elke tinker is braaf en betrouwbaar. Er wordt best veel gefokt en er zitten ook best wat paarden tussen met een draadje los. Zelf ondervonden helaas. Een poosje geleden moest je nog flink betalen voor een tinker en dus werd er met het fokken ook niet zo nauw gekeken. Wij hebben er eentje die is echt geweldig braaf en lief en eentje waar je echt niet zomaar op gaat zitten o.i.d. Dat blijft een arabier in tinker outfit. Ga meerdere keren kijken en ga er mee lopen. Kijk in de ogen en voel hoe het paard is.
Dat lijkt me wel erg belangrijk.
Voor de rest is het eigenlijk hetzelfde als met elk ander willekeurig paard qua gezondheid.

Ik vind het nogal wat , wat jij nu over de fokkers te zeggen hebt

Jammer , want er zijn echt fokkers die op karakter fokken

Ikzelf heb geen oudere dieren te koop staan
Misschien eens bij Stal Roseboom van Dineke Veurink kijken
Bij particulieren kan je ook slagen , maar voor echt braaf zal de prijs toch boven jouw budget uitkomen , zoals Lotte ( Cailey ) hierboven ook al schreef

Succes met je zoektocht !

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:03

Ik heb onlangs een import gekocht voor 1100.
Merrie van 1 55.
Had problemen met rijden.

Nu een maand of 5 in mijn bezit en eigenlijk a vanaf het begin rijd ik er zo mee weg.
Was vooral een vertrouwenskwestie.

Ze is ontzettend lief. Een goedzak eerste klas. Zit geen kwaad in.

De echt brave doorgereden dieren zijn een stuk duurder.

Maar met een beetje werk en moeite heb je goedkoop een ontzettend leuk dier.

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:06

veel paarden die klinisch ok zijn, hoeven dit rontgenologisch niet te zijn, overweeg dit te keuren. Verdiep je in rasspecifieke aandoeningen en vraag de DA bij keuren hier extra aandacht aan te besteden. Denk bij tinkers aan mok, exceem, maar bijvoorbeeld ook artrose komt veel voor bij tinkers. Voor de rest je gevoel volgen en meerdere paarden evalueren. Als je de juiste tegenkomt dan weet je het. Bij het kijken, ga die dingen doen die je straks ook van plan bent, denk aan trailerladen of een blokje op straat om te evalueren hoe hij reageert. Een vriendin van mij nam altijd een paraplu mee bij paarden kijken, openklappen in de bak als t paard gewoon los is om te kijken of hij of zij makkelijk hersteld van schrik. Neem de tijd. Succes! Let wel tinkers zijn best laat volwassen, mijn tinker was 5 toen ik hem kocht, kon nog niet veel en is tot een jaar of 8 uitgezwaard. Gouden maatje.

christine_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 22:08

Dank jullie wel! Neem het zeker mee

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:03

Dag christine, ik weet niet of dit je eerste paard wordt, of dat je eerder paarden hebt gehad.

Ik vind een tinker veel werk. En dan bedoel ik manen en sokken onderhoud. Veel tinkers hebben problemen mok/rasp/mijt/luis en ook is manenschuren niet ongebruikelijk door allerlei oorzaken. Veel mensen beseffen niet dat een manenpaard of een sokkenpaard veel werk met zich meebrengt. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik een uur bezig ben om alleen al de manen van mijn tinker uit de klit te halen. En dat doe ik meerdere keren per week.

Daarnaast zijn tinkers beslist geen doetjes. Het zijn paarden met een zeer eigen karakter en ze weten wat ze willen. Je kunt het goed of slecht daarin treffen. Ook gaat het om de klik.

Ik zou zeer zeker een pssm test laten doen, NAAST zeer zeker een fysieke en rontgenkeuring. En proberen te bedingen dat bij afkeuring de kosten van de keuring voor de verkoper zijn.

Verder zou ik het paard dat je uiteindelijk vindt om te kopen, een paar weken op proef vragen op contract en ook verzekeren voor in ieder geval die periode.

Succes

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:46

Monique1963 schreef:
Dag christine, ik weet niet of dit je eerste paard wordt, of dat je eerder paarden hebt gehad.

Ik vind een tinker veel werk. En dan bedoel ik manen en sokken onderhoud. Veel tinkers hebben problemen mok/rasp/mijt/luis en ook is manenschuren niet ongebruikelijk door allerlei oorzaken. Veel mensen beseffen niet dat een manenpaard of een sokkenpaard veel werk met zich meebrengt. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik een uur bezig ben om alleen al de manen van mijn tinker uit de klit te halen. En dat doe ik meerdere keren per week.

Daarnaast zijn tinkers beslist geen doetjes. Het zijn paarden met een zeer eigen karakter en ze weten wat ze willen. Je kunt het goed of slecht daarin treffen. Ook gaat het om de klik.

Ik zou zeer zeker een pssm test laten doen, NAAST zeer zeker een fysieke en rontgenkeuring. En proberen te bedingen dat bij afkeuring de kosten van de keuring voor de verkoper zijn.

Verder zou ik het paard dat je uiteindelijk vindt om te kopen, een paar weken op proef vragen op contract en ook verzekeren voor in ieder geval die periode.

Succes

Die manen vind ik nou juist aantrekkelijk,en het onderhoud ervan juist leuk. maar dan moet je er wel een treffen die dat urenlange gefruts aan zijn lijf ook gezellig vindt.natuurlijk kun je manen en behang er ook afhalen als je wilt,maar dat is wel jammer omdat het rastypische kenmerken zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:58

whoeaaaah manen en sokken eraf halen, never!

Mijn tinker vindt al dat gepruts prima. Ze staat keurig stil. Soms als ze zich gaat vervelen geef ik hooi. Zij is het probleem niet.

Sokken kammen vind ik wel leuk, maar manen kammen kun je me wegdragen na een uur. Mijn armen verzuren helemaal en mijn rug vind het ook niet leuk. Ik had me in ieder geval niet gerealiseerd dat het onderhouden van een tinker zoveel meer tijd zou kosten als het onderhouden van mijn andere ponys en paarden. Vooral ook omdat ze ook meer problemen lijken te hebben met hun beharing als manen en sokken.

Vandaar dat ik deze ervaring wilde delen met de topicstarter omdat bezint eer je begint vind ik een beetje extra geldt bij een tinker en zijn meerwerk ;-)

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:23

Kijk eens bij Robin van de 'Tinkerboerderij' in Uden, ik heb daar mijn tinker vandaan en was zeer tevreden over de diensten van haar! Eerlijk en niet grootschalige verkoop van tinkers. En Ze neemt alle tijd voor je, mocht zo vaak langskomen als ik wilde, was drie keer geweest voordat ik hem kocht en ik ben zelfs met haar op buitenrit geweest en daarna nog een keer alleen. Tinkers zijn netjes doorgereden en zien er goed verzorgt uit!

ik zou alleen wel altijd een klinische keuring sowieso doen voordat je een paard koopt, en misschien is het voor een tinker inderdaad ook handig om hem te laten testen op pssm. Oh ja en focus je vooral op het karakter van het paard en de klik die er is. Ik was helemaal niet op zoek naar een tinker, maar had meteen zo'n goed gevoel bij hem, dat ik het na de eerste keer eigenlijk al wist :D

Succes!

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:37

Je budget is inderdaad ietsjes krap voor een goede tinker, maar geef nooit de hoop op!
Ik heb mijn tinker gekocht voor €1500 en daar heb ik een gouden 'deal' mee gemaakt, want hij is zijn gewicht in goud waard (en hij is 1.61 dus dat is veel hahah)

Je moet inderdaad heel goed letten op karakter en vooral ook de sokken erg goed controleren

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:07

Monique1963 schreef:
whoeaaaah manen en sokken eraf halen, never!

Mijn tinker vindt al dat gepruts prima. Ze staat keurig stil. Soms als ze zich gaat vervelen geef ik hooi. Zij is het probleem niet.

Sokken kammen vind ik wel leuk, maar manen kammen kun je me wegdragen na een uur. Mijn armen verzuren helemaal en mijn rug vind het ook niet leuk. Ik had me in ieder geval niet gerealiseerd dat het onderhouden van een tinker zoveel meer tijd zou kosten als het onderhouden van mijn andere ponys en paarden. Vooral ook omdat ze ook meer problemen lijken te hebben met hun beharing als manen en sokken.

Vandaar dat ik deze ervaring wilde delen met de topicstarter omdat bezint eer je begint vind ik een beetje extra geldt bij een tinker en zijn meerwerk ;-)

Hier echt bij lange na niet een uur bezig met de manen..
Een klein beetje cowboy magic erin, en ik heb het in 5 min door gekamt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 10:05

Cowboy magic, klinkt goed. ga ik op zoeken

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 10:28

Vooral goed letten op de benen, zoals hierboven al gezegt is, sokkenpaarden hebben snel last van mok, mijt, luis etc...maar het zwaardere type paard kan vaak ook al kampen met CPL, kijk hier goed naar.
Klinische keuring door je DA laten doen zou ik zeker doen, afhankelijk van de prijs en het doel idd een rontgenkeuring erbij maar denk dat dit wat overdreven is voor jou budget en doel.

Ik vind wel dat je enigszinds krap zit met je budget...
Ik las hierboven ergens dat je bij stal roseboom kunt kijken maar ik persoonlijk vond hun prijzen wel erg duur...helemaal voor het type wat jij zoekt zal dineke gok ik nik in jou prijsklasse hebben.
Hetty kanters in someren heeft voornamelijk jonge paarden te koop nu maar hetty heeft mij wel geholpen/bemiddeld bij mijn zoektocht naar een tinker...ik heb een tinker die in alle opzichten perfect aan jou eisen voldoet maar die zat op dat moment wel aan jou maximale budget...dan nog harnachement kopen etc...
Overigens is mijn paard nu meer waard geworden aangezien hij inmiddels voor de wagen beleerd is....en ik vond toen ik de mijne kocht (5 weken geleden) dat de prijs heel erg eerlijk was...misschien beetje te eerlijk...

Ik wens je succes met je zoektocht...er zijn vast paarden te vinden die voldoen aan jou wensenpakket in jou budget...maar dat vergt wel enig speur en graafwerk om te vinden! Succes

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 10:55

Tinkers zijn nog wel eens behoorijk kort in de rug, kijk dus zeker kritisch of er een 18-18.5 inch zadel op gaat passen die jij ivm lengte nodig zal hebben.
Verder laat bij keuren ook gebit controleren (is niet standaard) en pluis die sokken na op mok/mijt/rasp/etc.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:44

Jaskolka in Polen heeft hele lieve tinkers te koop. Het is een Nederlands bedrijf. Paarden zijn onwijs goed opgevoed. Ze hebben veel eigen fok, van veulens tot volwassen netjes beleerde paarden. Ze hebben ook wat import te koop.
Echt de moeite waard om daar te gaan kijken!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:53

Interessante reacties

Ik vind Roseboom juist goedkoop en denk dat je zeker kan slagen binnen je budget. Dan wel import en vaak niet super doorgereden en wellicht onzeker in de omgang ook.

Ivm 1.80 lengte zo'n groot zadel? Ik ben 1.77m en reed met een 17 en 17,5 inch zadel, inmiddels een ghost zadel die de meeste Tinkers van 1.50+ en mensenbillen toch wel past...

Even bij Jaskolka kijken en daar een paard kopen? Prima stal, absoluut, maar alleen aan brandstof en vervoer paard zit je al op een paar honderd euro minimaal...

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:08

Het leuke van Jaskolka is dat je er eerst op vakantie of trektocht kunt gaan en verschillende tinkers uit kunt proberen. Aardige mensen, mooie tinkers en een prachtige omgeving.

Maar dat van de transportkosten, ja dat is wel waar. Die komen er natuurlijk wel bij. Of het interessant is hangt af van de prijzen die ze voor hun tinkers vragen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:32

Caily schreef:
Ivm 1.80 lengte zo'n groot zadel? Ik ben 1.77m en reed met een 17 en 17,5 inch zadel, inmiddels een ghost zadel die de meeste Tinkers van 1.50+ en mensenbillen toch wel past...

Lengte bovenbeen kom je mee in de knoop.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:09

Wat leuk dat je voor een tinker wilt gaan.
Een mooier ras is er niet :D (nee hoor, das natuurlijk onzin)
Ik zou zeker aanraden naar karakter te kijken. Mijn merrie komt van een handelsstal af waar ik eerst 2 weken proeftijd kreeg, en daarna 6 maanden omruilrecht.
Nu is zij ook zeker geen tinker zoals ze beschreven staan in de boeken. Het koele, nergens van onder de indruk, sloffende karakter is zij vergeten in Engeland.
Ik zeg altijd ik zocht de belgische kusttram maar heb de hoge snelheidslijn gekocht.
Zij is nerveus, vluchtgedrag neemt snel de overhand, moest eerst flink de kat uit de boom kijken, wilt het liefst zo snel mogelijk, heeft een sterk karakter met veel pit.
Ik zocht wat jou zocht en heb iets totaal anders gekocht. Niet dat ik er spijt van heb, maar soms sta ik nog te denken van jeetje wat nu. Vooral haar pit moet ik nog steeds aan wennen. Maar zou haar absoluut niet meer kwijt willen.

Manen doe ik niet veel aan. Soms wat antiklit, met warm weer in de vlechten en op zijn tijd doorkammen. Nu heeft ze ook geen mega manen gelukkig. Die zou ik zonder pardon afknippen.

Wel heeft ze rasp in haar knieholtes, maar na wat puzzelen met verschillende middeltjes gebruik ik sinds kort neocutigenol zalf daarvoor. Om de 2 dagen insmeren en dit werkt echt goed.
Straks met het mooie weer was ik haar benen om de paar weken met betadine shampoo.

Het moeilijkste bij haar is om haar in de winter op gewicht te houden. Zo snel ze van het gras af is gaat ze afvallen en moet ik echt per dag bekijken hoeveel ze krijgt en of ik ga bijvoeren.

Als je op je gemak rond gaat kijken kom je de verschillende karakters tegen en je gouden paardje loopt zeker ergens rond. De zoektocht kan alleen lang duren, of het is juist dat paardje die je niet kan vergeten die totaal niet in je lijstje past.

Als je eenmaal de tinker hebt gevonden die jou uitkiest en jij hem/haar dan heb je een paard die voor je door het vuur gaat. De band moet alleen groeien en kan zeker een half jaar duren voor hij echt goed is, maar dan heb je een band voor het leven. (maar dat geldt niet alleen voor het tinker ras)

Succes met de zoektocht.