Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
WendyLotte schreef:Karakter ! Niet elke tinker is braaf en betrouwbaar. Er wordt best veel gefokt en er zitten ook best wat paarden tussen met een draadje los. Zelf ondervonden helaas. Een poosje geleden moest je nog flink betalen voor een tinker en dus werd er met het fokken ook niet zo nauw gekeken. Wij hebben er eentje die is echt geweldig braaf en lief en eentje waar je echt niet zomaar op gaat zitten o.i.d. Dat blijft een arabier in tinker outfit. Ga meerdere keren kijken en ga er mee lopen. Kijk in de ogen en voel hoe het paard is.
Dat lijkt me wel erg belangrijk.
Voor de rest is het eigenlijk hetzelfde als met elk ander willekeurig paard qua gezondheid.
Monique1963 schreef:Dag christine, ik weet niet of dit je eerste paard wordt, of dat je eerder paarden hebt gehad.
Ik vind een tinker veel werk. En dan bedoel ik manen en sokken onderhoud. Veel tinkers hebben problemen mok/rasp/mijt/luis en ook is manenschuren niet ongebruikelijk door allerlei oorzaken. Veel mensen beseffen niet dat een manenpaard of een sokkenpaard veel werk met zich meebrengt. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik een uur bezig ben om alleen al de manen van mijn tinker uit de klit te halen. En dat doe ik meerdere keren per week.
Daarnaast zijn tinkers beslist geen doetjes. Het zijn paarden met een zeer eigen karakter en ze weten wat ze willen. Je kunt het goed of slecht daarin treffen. Ook gaat het om de klik.
Ik zou zeer zeker een pssm test laten doen, NAAST zeer zeker een fysieke en rontgenkeuring. En proberen te bedingen dat bij afkeuring de kosten van de keuring voor de verkoper zijn.
Verder zou ik het paard dat je uiteindelijk vindt om te kopen, een paar weken op proef vragen op contract en ook verzekeren voor in ieder geval die periode.
Succes
Monique1963 schreef:whoeaaaah manen en sokken eraf halen, never!
Mijn tinker vindt al dat gepruts prima. Ze staat keurig stil. Soms als ze zich gaat vervelen geef ik hooi. Zij is het probleem niet.
Sokken kammen vind ik wel leuk, maar manen kammen kun je me wegdragen na een uur. Mijn armen verzuren helemaal en mijn rug vind het ook niet leuk. Ik had me in ieder geval niet gerealiseerd dat het onderhouden van een tinker zoveel meer tijd zou kosten als het onderhouden van mijn andere ponys en paarden. Vooral ook omdat ze ook meer problemen lijken te hebben met hun beharing als manen en sokken.
Vandaar dat ik deze ervaring wilde delen met de topicstarter omdat bezint eer je begint vind ik een beetje extra geldt bij een tinker en zijn meerwerk

(nee hoor, das natuurlijk onzin)