Drachtige merrie heeft veel vocht in haar buik? Herkenbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jiildou23

Drachtige merrie heeft veel vocht in haar buik? Herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 15:28

Verona, onze dravermerrie, is dit jaar drachtig van haar eerste veulentje. Ze is uitgerekend op 10 april dus ze moet nog heel even volhouden, maar ze heeft een paar gekke beulten onder haar buik. Nu zegt mijn vader (die al vele Friese veulens op de wereld heeft gezet) dat het allemaal vocht is en niet gevaarlijk is. Toen ze een maand geleden haar enting kreeg vroeg ik ook aan de dierenarts wat het was en ook hij had het over vocht, maar ik vroeg me af of er meer merrie's zijn die hier last van hadden? Ik vind het er namelijk nogal gek uit zien en ben de hele tijd bang dat het gevaarlijk is voor het veulentje.

Afbeelding

Ook aan de voorkant onder de borst heeft ze twee bulten.

Afbeelding

Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Kiichi

Re: Drachtige merrie heeft veel vocht in haar buik? Herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:31

Ziet er inderdaad uit als oedeem. Heeft ze verder ergens last van? Als je met je vinger erin drukt, blijft er dan een putje staan? De merrie mag niet pijnlijk zijn op die "bulten". Indien het putje blijft staan en de merrie is niet pijnlijk, dan is het waarschijnlijk oedeem. De merrie zelf heeft hier geen last van en je kan het misschien doen verminderen met wat beweging (stappen, veel buiten op de weide).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:32

Zoek eens op Google op: zucht drachtige merrie. :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:37

Is lymfe oedeem en inderdaad normaal, alleen krijgt niet elke merrie het. Vergelijk het met zwangere vrouwen die dikke voeten krijgen, zelfde principe. Het trekt na de bevalling wel weer weg. Je kunt er zoals hierboven geschreven wordt inderdaad putten indrukken die langzaam weer verdwijnen. In ieder geval niks om je zorgen over te maken! :)

Jiildou23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 15:41

Ze heeft er verder geen last van en reageert niet anders als ik eraan zit of er op druk dus, maar gewoon haar tijd uitzitten en dan verdwijnt het vanzelf.

Dankjewel voor jullie reacties. Zo fijn dat het 'normaal' is en niet gevaarlijk. Dat is al een hele zorg minder O:)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:24

Hier een paar foto's van mijn merrie met extreem veel oedeem. In het begin was het bij haar ook zo'n plaat onder de buik, waarbij je een lijn zag waar de vochtophoping over ging in haar gewone zwangere buik (wat jouw merrie nu ook heeft). Tegen het einde was er geen overgang meer :') Heul veul vocht. Stalgenootjes waren ervan overtuigd dat ze er in de tussentijd stiekem een tweede veulen bij aan het knutselen was :')

Als je goed kijkt kun je tussen haar achterbenen een deuk zien van de singel van het geboortealarm. Dit was 4 dagen voordat er een kerngezond veulen geboren werd.

Afbeelding Afbeelding
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 01-03-17 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:27

Mijn merrie had dit ook. :j
Na de bevalling trok het langzaam weg.

Afbeelding