Ik ben een echte newbie op het vlak van fokken en daarom vraag ik jullie raad
Voor mijn New Forest merrie van 4,5 jaar ben ik langzaam op zoek naar een geschikte hengst. Ze is raszuiver met goede stamboom, maar ik zou toch graag kruisen om dan het veulen zelf bij te houden.
Mijn merrie is redelijk klein (1m35), dus ik zou graag wat hoogte toevoegen, liefst zou ik uitkomen rond de 1m60, maar ik weet niet of dat haalbaar is? Ze is springgefokt en heeft er een enorm talent voor (sprong haar eigen hoogte op haar 2 jaar, spijtig genoeg was het over de omheining en niet over de sprong
) en ik zou dit wel graag willen behouden bij het veulen.Ik dacht aan een fries, fjord of arabier als dekhengst.
Een fries voor de grootte, rustiger karakter, de stevigere bouw en ook de kleur/algemeen uiterlijk. Mijn merrie is een prachtig licht bruin met zwarte manen, maar ik heb wel graag de donkerdere kleuren.
Een fjord zou vooral voor het karakter zijn en ook wel voor het uiterlijk, maar dan blijft het veulen waarschijnlijk redelijk klein, of vergis ik me?
Een arabier geeft dan weer een dosis pit, en mits de juiste hengst ook zeker nog het sprongvermogen. Met een arabier zou het denk ik qua uiterlijk zeker een mooi veulen zijn, maar wel redelijk fijn en ook niet zo groot. En natuurlijk is uiterlijk lang niet alles...
Hebben jullie raad, voorbeelden van deze kruisingen of raden jullie er nog andere aan?
Alvast bedankt

)