Shetlanders en hoeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Machteld2001

Shetlanders en hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 15:36

Hallo

Ik heb een shetlander van 1 jaar maar zijn hoeven beginnen nog al lang te worden. Vanaf welke leeftijd moet een shetlander naar een hoefsmid?

Bedankt alvast

elenaMM77

Re: Shetlanders en hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:39

zelfde moment als ieder ander paard of pony.. zodra de hoeven te lang worden, een vreemde stand krijgen, of beschadigingen vertonen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:43

elenaMM77 schreef:
zelfde moment als ieder ander paard of pony.. zodra de hoeven te lang worden, een vreemde stand krijgen, of beschadigingen vertonen

Het moet toch echt wel eerder dan dat. Je wilt vreemde standen e.d. natuurlijk voorkomen, dus als je pas een smid laat komen als dat al zover is, dan ben je laat. Veulens kun je spelenderwijs al aan de smid laten wennen, als hij er toch is. Dus TS: ik zou zeggen: maak een afspraak :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:46

Rije schreef:
elenaMM77 schreef:

Het moet toch echt wel eerder dan dat. Je wilt vreemde standen e.d. natuurlijk voorkomen, dus als je pas een smid laat komen als dat al zover is, dan ben je laat. Veulens kun je spelenderwijs al aan de smid laten wennen, als hij er toch is. Dus TS: ik zou zeggen: maak een afspraak :)

neem aan dat hoeven te lang worden, over het algemeen eerder verschijnt dan vreemde stand. Ik zeg natuurlijk niet, negeer lange hoeven tot de stand vreemd is... vreemde stand staat er bij voor het zeer zeldzame geval dat een veulen ineens raar staat zonder dat de hoeven te lang zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:50

Vanaf een paar maanden oud zo vaak als nodig is. Als je je pony als veulentje hebt gekocht en het is nog nooit bekapt dan wordt het heel hoog tijd.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:00

Gewoon, als het nodig is. Mijn shetlander van 7 maanden is al 3 keer bij de hoefsmid geweest.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:09

Net als ieder paard.
Een jaarling zal nu dus ong 18 maanden zijn, meeste pony's gaan tussen de 8 en 12 weken dus hij had nu al 6 tot 9x bekapt moeten zijn ongeveer.

Als je nu voor het eerst moet gaan bekappen ben je echt veel te laat!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:27

Mijn paardjes gaan al vanaf 3 maanden oud naar de smid en dan gewoon iedere 10 tot 12 weken.