Engels Volbloed, fenotypisch

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hoogendroog
Berichten: 3286
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:18

Himyar, nogmaals you are barking up the wrong tree...
Het enige dat er hier in dit topic is gezegd, is dat de volbloed op dit moment niets toe kan voegen aan de spring/dressuurpopulatie wat er al niet is....
En nu ga ik lekker rijden op een van onze merries die o.a. het bloed van Abgar voert. En ja, die is soms wat moeilijk, en ja dat was Abgar ook, maar was Abgar moeilijk omdat ie volbloed was (onzin)... dat heb ik nooit gezegd. Jij noemde 'm "verschrikkelijk".

Brainless

Berichten: 29759
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:19

Je ziet ook vaak dat 100% volbloeds een heel ander karakter hebben dat kruisingen.
Een VB en Arabier kunnen bv best heet worden, maar blijven (gemiddeld gesproken dan) altijd bij je.
Zijn werklustig, denken mee, kunnen druk zijn, dribbelen op de plaats; maar blijven braaf.
Met een X zie je vaak dat je sensible van de VB verkeerd uit kan pakken met bv het karakter van een koudbloed.

Mijn vorige paardje was koudbloed X EV... dus een sterk "koppig"/doordrammerige (van de KB) paard met de snelheid en het sensibele van een VB.
Dat heeft wel even geduurd voordat zij braver werd (en ik super met haar overweg kon).
Zij was zo donders snel (qua omdraaien, opzij springen enz) maar met een koudbloed nek, waar je dus geen controle meer over had.

Mijn huidige paard is tuiger x AA... dus als die de kolder in de kop heeft, loopt ze als een tuiger (kop erop, rug recht... en gaan met die banaan) met de snelheid en behendigheid van een VB (galoppeert zeer makkelijk; maar dan loeihard).
Ze is een super paard hoor, ik kan er alles mee en in de bak is zij ook door mijn dochter te rijden.
Maar buiten... ze is super verkeersmak, maar ze heeft donders veel looplust.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:20

Helaas heb ik dat mee gemaakt met een man die NRPS pony's had met behoorlijk wat Arabisch bloed. Een merrie van hem was behoorlijk gevoelig en dat diertje werd helemaal verrot geslagen :-(.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Engels Volbloed, fenotypisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:22

Inderdaad, verschrikkelijk tussen aanhalingstekens.

Elisa2

Berichten: 37534
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Engels Volbloed, fenotypisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:29

Wat wel een negatief puntje is bij volbloeden...is dat er toch relatief vaker KS voor komt. Wellicht komt dat door de bouw en onderscheid dat nu net de kwantiteit en kwaliteit tussen de verschillende type volbloeden. Maar dat is iets wat ik niet wenselijk vind in de fokkerij.


Brainless

Berichten: 29759
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Engels Volbloed, fenotypisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:58

Niemand zegt hier dat VB niets goed toevoegt.
Maar dan wel een VB met goede bloedlijnen die zelf ook in de sport gepresteerd hebben.

Dat geldt voor alle combinaties (en hengsten).
Weet je hoeveel veulens er af vallen voordat er 1 de topsport bereikt?
Veel veulens (met goede papieren) die voor veel geld op de veiling worden verkocht hoor je niks meer van.
Natuurlijk heb je grotere kans op een goed paard als je kiest voor ouders met goede bloedlijnen en die zelf ook goed gepresteerd hebben; maar het is geen vaststaand feit.
Het moeilijke is toch vaak het karakter van VB kruisingen en die zijn voor de "gewone" ruiter (waar de meeste paarden uiteindelijk belanden) niet geschikt.

Elisa2

Berichten: 37534
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:06

Himyar schreef:


Ik heb Likoto xx even opgezocht omdat je me hier wel nieuwsgierig mee maakte.

Afbeelding

Zo te zien is dat dus een hele evenwicht gebouwde hengst, die erg goed in elkaar zit. Een kwalitatief zeer goede volbloed dus, ik denk dat zo'n hengst hele goede dingen toe kan voegen aan de fokkerij inderdaad.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Engels Volbloed, fenotypisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 15:14


Brainless

Berichten: 29759
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Engels Volbloed, fenotypisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:25

TS
Waarom blijf je VB kruisingen spammen?
Wij weten allang dat de VB het goed doet...

Wat is nu je punt?
Waarom vind jij het belangrijk om aan te blijven geven dat er goede VB kruisingen zijn?
De gebruikte VB hengsten zijn allemaal goed gekeurd binnen zeer goede stamboeken.
Dus niet een standaard VB die de buurman in de wei heeft staan.

Je houdt van links spammen (zo ook in je advertentie... allemaal poespas wat niks direct met je paard te maken heeft).
Je springt van de hak op de tak, en gaat helaas niet/amper in op wat anderen op je reageren/of jou vragen.

Ilse_123

Berichten: 3781
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:31

Ik lees dit topic ook even mee, snap het niet altijd helemaal maar is wel leerzaam om te lezen.
Zelf ook een mengelmoesje met een aandeel EV (en AV), gewoon een fijn allround gebruikspaard. Zeker niet heet, wel kijkerig en dominant. Ik vind het persoonlijk een erg fijn karakter, braaf, inderdaad het dribbelen op de plaats zonder weg te schieten en niet koppig. Enige puntje is dat hij absoluut niet vergevingsgezind is, maar dat vind ik persoonlijk fijn, een paard dat niet zomaar over zich heen laat lopen maar wel braaf meewerkt als je het duidelijk en eerlijk vraagt.
Als dit typisch EV gedrag is, wat ik hier en daar wel lees, dan kies ik daar bij een volgend paard graag weer voor.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 21:49


Pantykous

Berichten: 10495
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Engels Volbloed, fenotypisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:59

Zie ik nou goed dat bij die laatste heel dichtbij lijnteelt zit via sir shostakovich xx?

Elisa2

Berichten: 37534
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:14


Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:38

Rare discussie (met namen vooral eenzijdige discussie), maar wel interessant.

Ik denk alleen dat een volbloed NU op dit moment nog weinig toe kan voegen, omdat de volbloed al veel (goeds) ingebracht heeft en veel paarden al redelijk wat volbloed genen hebben. Dat maakt een volbloed niet slecht, in tegendeel. Ik, als fokker en ruiter (dressuur), voel geen behoefte om meer volbloed toe te voegen in de paarden van nu. Wederom maakt dat een volbloed niet slecht, of wat dan ook. Ik denk gewoon dat een EV nu niet veel meer kan toevoegen. Wellicht is dat voor springen en eventing natuurlijk heel anders.

Mijn Jazz merrie heeft 38,7% volbloed, maar ik heb een merrie gehad die 50+% volbloed had (vader was een EV). Twee heel verschillende paarden, de Jazz is een echte dressuur merrie (en totaal niet een Jazz karakter overigens), de halve volbloed miste gewoon veel voor het dressuur werk, zowel qua gangen als exterieur. Zij had overigens wel echt een top karakter, heel werkwillig en kwam daardoor ver. Allebei hebben ze voor en tegens.