Duitse (dressuur) hengst kiezen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fokker543321
Berichten: 43
Geregistreerd: 02-12-13

Duitse (dressuur) hengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 12:45

Ik wil graag een topic starten waarbij iedereen zijn ideeën over goede Duitse hengsten (die momenteel beschikbaar zijn) om mee te dekken.

Er zijn maar zat fokkers die op hun KWPN merrie best een Duitse hengst kunnen gebruiken. Veelal is behoud van veel beweging en souplesse en een actief/krachtig achterbeen een aandachtspunt, maar belangrijk is denk ik ook het fokken van maat en front en alsnog een solide paard over te houden met bloed.

De Duitse bloedvoering kan best wel eens een verbetering zijn in de rijdbaarheid van onze bloed-gefokte merries.

Vandaar de vraag welke adviezen hebben jullie mbt. hengstkeuze (anders dan KWPN stamboek, liefst Duits of bijv. Deens) op een KWPN'er om een goed behoud van bovenstaande te verwezenlijken?

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:18

Ik volg!
Ik heb een Oldenburger merrie waarvoor ik nog een keuze moet maken voor dit jaar.
Ik zoek maat, braaf, front, goede stap en galop en dan kom ik toch bij een aantal Duitse hengsten die nu nog op mijn lijstje staan. Ik heb tot hiertoe geen enkele (passende) Nederlandse hengst gevonden die ik op mijn lijstje kan bij schrijven, hoewel ik er wel voor open sta.

Fokker543321
Berichten: 43
Geregistreerd: 02-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 13:28

Antonius schreef:
Ik volg!
Ik heb een Oldenburger merrie waarvoor ik nog een keuze moet maken voor dit jaar.
Ik zoek maat, braaf, front, goede stap en galop en dan kom ik toch bij een aantal Duitse hengsten die nu nog op mijn lijstje staan. Ik heb tot hiertoe geen enkele (passende) Nederlandse hengst gevonden die ik op mijn lijstje kan bij schrijven, hoewel ik er wel voor open sta.


Heb je al ergens een voorkeur voor gemaakt of iets in gedachte wat er evt. bij zou kunnen aansluiten?

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:34

Ik ben niet echt bekend met de medische eisen van de verschillende Duitse stamboeken.
Dus als iemand daar wat meer over kan vertellen?

Twee hengsten die me laatst in mijn zoektochten opvielen zijn For Romance en Feinrich.
Weet er verder niet zo heel veel van, behalve dat ze uit de moederlijn van Voltaire komen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:36

Ik ben zelf nogal weg van de beweging van Furstenball, en zijn zoon Follow me spreekt me enorm aan.

Ook een hengst als Don Deluxe kan veel goeds doen.

Fokker543321
Berichten: 43
Geregistreerd: 02-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 13:46

Elisa2 schreef:
Ik ben zelf nogal weg van de beweging van Furstenball, en zijn zoon Follow me spreekt me enorm aan.

Ook een hengst als Don Deluxe kan veel goeds doen.


Leuk vast wat bevindingen te horen! Furstenball schijnt niet altijd vergrotend te fokken, en ik weet niet of hij front ook zeer doorgeeft. Daarbij heb ik af en toe nog eens wat gehoord over het doorgeven van een niet zo actief achterbeen. Misschien niet altijd even onderbouwd, maar ik ben wel benieuwd of dit waar is. Zelf ben ik ook wel fan van Furstenball namelijk en twijfel ik nog om hem niet of wel te kiezen. Klein beetje lettend op het inteelt op donderhall ook iets om mee te nemen in de beslissing.


cjb schreef:
Ik ben niet echt bekend met de medische eisen van de verschillende Duitse stamboeken.
Dus als iemand daar wat meer over kan vertellen?

Twee hengsten die me laatst in mijn zoektochten opvielen zijn For Romance en Feinrich.
Weet er verder niet zo heel veel van, behalve dat ze uit de moederlijn van Voltaire komen.


For Romance zal wel maat fokken denk ik! Overigens schijnt Furst Romancier een beetje fijne bloederige merrie nodig te hebben. Daarbij denk ik dat For Romance zelf ook zwaar zal fokken. Over de gangen is mij nog niet echt veel bekend bij de nakomelingen.

Feinrich kunnen we nog niet beoordelen op de nakomelingen. Wel een goede om ook aan te kaarten. Uiteraard is het altijd makkelijker om voor een bewezen hengst te gaan.. Maar bloedvoering kan ook de doorslag geven!

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:14

Fokker543321 schreef:
Heb je al ergens een voorkeur voor gemaakt of iets in gedachte wat er evt. bij zou kunnen aansluiten?

Twijfel nog in 2 richtingen: ofwel Danone I ofwel Furst Romancier of 1 van zijn zonen...


Furstenball vind ik super door het lijf bewegen, maar maat en massa zal hij volgens mij niet geven.

Edhunter
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-07-13

Re: Duitse (dressuur) hengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:56

Benicio en Morricone zijn 2 hengsten die ik graag zou willen proberen..

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Duitse (dressuur) hengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:26

Hier staat een furstenball op stal, klein, traag achterbeen.. Wel een plaatje om te zien! Maar zou niet mijn keuze zijn (ligt ook ad moederlijn natuurlijk)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Duitse (dressuur) hengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:28

Voor een snel ondertredend achterbeen halen de Duitsers juist Nederlands bloed binnen.

Maar voor de bloedspreiding is het uiteraard erg goed.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Duitse (dressuur) hengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:18

Volgens mij fokken Spielberg, Sorento en Romanov, front & maat en langelijnde paarden met een correcte bouw.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Duitse (dressuur) hengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 02:30

Ik ben heel gek van Furstenball, maar dat is ook omdat mijn merrie genoeg kracht en maat meegeeft en zelf wat natuurlijke souplesse mist.

En daarom denk ik dat dit topic moeilijk is, mensen zijn toch gek van hengsten die op hun eigen merries goed kunnen passen.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:02

NatasjavE schreef:
Voor een snel ondertredend achterbeen halen de Duitsers juist Nederlands bloed binnen.

Maar voor de bloedspreiding is het uiteraard erg goed.



Maar kracht en dragend achterbeen halen ze juist uit de eigen fokkerij.

Fokkerij is al lang niet meer binnen landsgrenzen te zien imo... wij fokken zelf met een KWPN merrie, ingeschreven in OLD, uit een Duitse hengst, Nederlandse moeder met Duitse vader en zetten er elk jaar gewoon de hengst op die past. Duits, Deens, Nederlands, ...

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:53

En een hengst als Rock Forever?

mystica11
Berichten: 127
Geregistreerd: 16-01-16

Re: Duitse (dressuur) hengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:04

Volledig eens met s0173957. Wij hebben meerdere malen een Duitse hengst gebruikt maar alleen omdat deze op onze Tuschinski x 00 Seven paste. En iedere keer zijn we niet teleurgesteld. Dus specifiek advies geven is niet mogelijk. Daarbij krijg je ook vaak negatieve reacties als er weer een naam van een hengst wordt genoemd en dat kan je ook aan het twijfelen zetten. Je moet je gewoon orienteren en zelf kijken wat goed aanvoelt.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:07

Toppaard.
Zonde dat die bij Holkenbrink gebleven is, die had naar een goeie internationale ruiter moeten gaan imo.

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:13

Maar is het een vaderdier?
En sluit hij aan bij de Nederlandse merries

mikel
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-04-06
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:21

Voor mijn Negro merrie denk ik ook aan een duitse hengst.

Furst Romancier en Don Deluxe ... ik ben vooral opzoek naar een sterk achterbeen en bloedspreiding.
Dit haar is ze gedekt met Hermes. volgend jaar wil ik gaan voor een bewezen hengst ....en iets bijzonders... hierdoor valt bv Daily Diamond een beetje buiten de boot (heeft nog weinig gepresteerd en wordt al veel gebruikt door fokkers)

Luca1968
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:10

De onlangs gekeurde Oldenburger hengst Finest Selection (Follow Me x Lauries Crusador xx) viel mij positief op. Een paard met bloed én een goed achterbeen gebruik. Is nog iemand gecharmeerd van deze hengst?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Duitse (dressuur) hengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:43

Ik gebruik graag Duitse hengsten, voornamelijk vanwege de karakters. Ze zijn in Duitsland een stuk kritischer dan hier wat dat betreft. Mijn veulen van dit jaar is een Londonderry en ik heb nog wat rietjes van hem in de vriezer. Ik volg First Ampère al een tijdje met veel belangstelling, maar voor komend jaar staat mijn keuze al vast.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Duitse (dressuur) hengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:47


amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:55

Vraagje: ik heb een KWPN merrie die langelijnd is, voldoende maat (1.72) en een goed achterbeen. Haar veulens tot nu toe zouden meer bloed kunnen gebruiken, en ze hebben niet het makkelijkste karakter (eenkennig en wantrouwend), en daarom zou ik graag een Duitse hengst willen gebruiken.
Welke Duitse hengst zouden jullie hiervoor geschikt vinden?

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:57

amukela schreef:
Vraagje: ik heb een KWPN merrie die langelijnd is, voldoende maat (1.72) en een goed achterbeen. Haar veulens tot nu toe zouden meer bloed kunnen gebruiken, en ze hebben niet het makkelijkste karakter (eenkennig en wantrouwend), en daarom zou ik graag een Duitse hengst willen gebruiken.
Welke Duitse hengst zouden jullie hiervoor geschikt vinden?

wel handig om dan een standfoto te plaatsen, enne ook meer info is handig, stamboom enzz
:)

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Duitse (dressuur) hengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:12

Wat mij betreft hoeft dat niet. Ik vraag alleen maar om tips van Duitse hengsten die eventueel geschikt zouden kunnen zijn voor zo'n merrie. Voldoende bloed en een braaf en makkelijk karakter zijn daarbij de belangrijkste kenmerken waar ik naar zoek.

Rachral

Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:21