Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sowieso is een scherpe (en stevige) schaar altijd handig en veel geduld en als het mogelijk is ook een geduldig paard
Er bestaan geloof ik zelfs mallen, maar daar heb ik zelf nooit gebruik van gemaakt. Belangrijk is dat het hoogtepunt goed ligt en dat je rekening houdt met een handbreedte qua lengte. Alhoewel ik zelf eigenlijk altijd een wat langere lengte aanhoudt, tenzij het echt omvalt
In de zomer maak ik nog wel eens een harde borstel een beetje nat om de haren wat strakker overeind te zetten. Verder knip ik altijd eerst het buitenste randje zodat ik kan zien of de boog goed uitkomt en dan ga ik verder. Dat is sowieso noodzakelijk aangezien de kam veel te breed is om in één keer te knippen. Maar dat is afhankelijk per fjord. Belangrijk vind ik in ieder geval dat je bij de schoft er niet teveel afknipt zodat de boog niet te kort wordt. Is misschien ook een kwestie van smaak, maar anders maak je de hals al snel optisch korter en dat is juist bij de meeste fjorden niet nodig.
Dus je hebt kansen genoeg om het mooi te krijgen.