Welk ras kan genetisch gezien de langste manen krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peachyparis

Welk ras kan genetisch gezien de langste manen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 15:33

De titel zegt het al.
Ik houd van lange manen bij paarden en toen ik het laatst met een vriendin erover had, kwam deze vraag bij ons op. Hebben jullie een idee?

8nnemiek

Re: Welk ras kan genetisch gezien de langste manen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:38

De lengte van de manen verschilt ook binnen de rassen. Zo zijn er tinkers wiens manen oneindig lang doorgroeien, maar er zijn ook tinkers waarbij ze nooit onder de hals uit komen. Je ziet het ook wel eens bij friezen. Ik denk dat er bij veel rassen wel paarden tussen zitten waarbij het haar heel lang kan doorgroeien, maar dat is veel werk en de eigenaar moet dan voorkomen dat de manen breken door de natuurlijke slijtage door heel vaak opnieuw te vlechten enzo.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:44

Klopt. Mijn fjord had hele lange manen kunnen hebben, echter knipte ik het altijd en toen ik het te lang vond worden heb ik alles er af gehaald omdat er eigenlijk vooral nadelen aan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:51

Ik denk dat het echt onafhankelijk van ras is. Dat het bij koudbloeden zoals friezen en tinkers vaker lijkt voor te komen, komt omdat bij warmbloeden de manen vaak worden geknipt, denk ik. Ik ken ook zeker wel Quarters bijvoorbeeld die manen hebben waar je u tegen zegt. Maar als een KWPN die wedstrijden loopt zulke genen zou hebben, zou je er simpelweg nooit achter komen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 16:20

eefj33 schreef:
Ik denk dat het echt onafhankelijk van ras is. Dat het bij koudbloeden zoals friezen en tinkers vaker lijkt voor te komen, komt omdat bij warmbloeden de manen vaak worden geknipt, denk ik. Ik ken ook zeker wel Quarters bijvoorbeeld die manen hebben waar je u tegen zegt. Maar als een KWPN die wedstrijden loopt zulke genen zou hebben, zou je er simpelweg nooit achter komen.

Friezen zijn toch geen koudbloeden? Ze kunnen echter wel tot het type 'barok' worden gerekend, samen met onder andere de Iberische paarden (Lusitano's, Andalusiers), die ook vaak wel aanleg hebben voor lange manen.

Bij Amerikaanse showpaarden (Saddlebreds) laten ze de staarten wel eens heel lang groeien, maar de manen volgens mij niet. Deze hebben wel dunnere manen en staarten dan Koudbloeden en Barokke paarden, waardoor het al gauw minder imponerend lijkt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 16:21

Veel merens hebben prachtige mooie lange volle manen. Maar ik ken er ook die heel weinig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 16:27

mairead schreef:
eefj33 schreef:

Friezen zijn toch geen koudbloeden? Ze kunnen echter wel tot het type 'barok' worden gerekend, samen met onder andere de Iberische paarden (Lusitano's, Andalusiers), die ook vaak wel aanleg hebben voor lange manen.

Bij Amerikaanse showpaarden (Saddlebreds) laten ze de staarten wel eens heel lang groeien, maar de manen volgens mij niet. Deze hebben wel dunnere manen en staarten dan Koudbloeden en Barokke paarden, waardoor het al gauw minder imponerend lijkt.

Nee klopt, friezen zijn geen koudbloeden. Doelde eigenlijk meer op paarden met veel behang :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 16:29

Bedoel je zoiets?
Afbeelding

:D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 16:47

Tinkers en Haflingers?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 16:49

Volgens mij toch echt MLP's :j

peachyparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 21:53

HorseyDude schreef:
Bedoel je zoiets?
[ Afbeelding ]

Ahh jaaaa! Kan hier echt van genieten gewoon. Vind dit zo mooi <3 <3 :D

peachyparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 21:56

Ahh oke iedereen! Dankjulliewel :) Ik ga eens kijken of ik een leuk paardje vind met een bos volle manen, ziet er altijd het mooist uit vind ik, en dan die gewoon laten groeien. Veel mensen vinden het onhandig, maar ik kan er zo van genieten als een paard met Rapunzel als tweede naam door het bos paradeert. En vlechten vind ik ook heel leuk, dus dat helpt ook wel een beetje. Als je dat niet kan, moet je er niet aan beginnen lmao

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:01

Friezen , tinkers en haflingers denk ik.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:12

Google op long manes, kies afbeeldingen en turf de rassen..

peachyparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 22:14

mrie schreef:
Google op long manes, kies afbeeldingen en turf de rassen..

Slim!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:19

wij hebben een rasecht trekpaard met vol papier, volle sokken en hele dikke volle lange manen die we uit gemak maar afknippen maar die echt manen tot aan haar knieën zou kunnen hebben!

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:24

Mijn Shetlandpony heeft momenteel manen tot over haar knieën :D

Mijn Friezen hebben een dikke bos maar het komt niet tot over de hals.

Het verschilt echt ontzettend per paard.

Mona14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:37

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn Shet heeft de manen ook tot op de knie hangen. Super blij mee! Wel meestal in de vlecht zitten. De eerste vlecht vanaf zijn oren maak ik als een hengste vlecht tot 20cm over de halst en de rest zijn gewonen vlechten. De eerste vlecht doe ik bewust zo omdat hij er anders op ga staan tijdens het grazen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:41

Ailill schreef:

Ik vind 't zo sneu, die überlange manen en staarten. Hoe moet zo'n paard nou lekker in het rond rennen zonder dat hij last krijgt van al dat haar? En dan niet alleen de lengte maar ook het gewicht. Van die paarden die onder de mest zitten omdat hun staart te zwaar is om op te tillen... sneu.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:45

Hele lange manen zijn vooral leuk voor de mens....

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:49

Koper schreef:
Ailill schreef:

Ik vind 't zo sneu, die überlange manen en staarten. Hoe moet zo'n paard nou lekker in het rond rennen zonder dat hij last krijgt van al dat haar? En dan niet alleen de lengte maar ook het gewicht. Van die paarden die onder de mest zitten omdat hun staart te zwaar is om op te tillen... sneu.

Daar ik inderdaad de grens getrokken, vond het heel lastig aangezien de manen en staart wel mijn trots zijn :o maar pony's staart was gewoon te dik, ze kon hem niet meer goed optillen dus heb hem flink uitgedund en een heel stuk korter geknipt. Baal er nog altijd van want ik vind het zo echt niet mooi maar pony is er blij mee :D

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:50

Langst? Het grootste paardenras die lange manen kan krijgen. Die van een fries bijv worden langer dan die van een shetlander.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:52

senna21 schreef:

Precies waarom ik ze heb afgeknipt. Iedereen verklaarde mij voor gek, maar ik had het echt veel eerder moeten doen. Veel fijner voor het paard en als het paard een beetje een fatsoenlijke hals heeft komt dat nog veel mooier uit met korte manen ook.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:19

Nies_ schreef:
senna21 schreef:

Precies waarom ik ze heb afgeknipt. Iedereen verklaarde mij voor gek, maar ik had het echt veel eerder moeten doen. Veel fijner voor het paard en als het paard een beetje een fatsoenlijke hals heeft komt dat nog veel mooier uit met korte manen ook.

Ook compleet de insteek van dit topic +:)+ :roll:

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:05

Mijn kwpn-er heeft inmiddels manen van 40 cm en erg dik. Een jaar geleden voor het laatst een sportcoup geknipt en sindsdien laten groeien. Ben benieuwd hoe lang ze uiteindelijk zullen worden :)