Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
eefj33 schreef:Ik denk dat het echt onafhankelijk van ras is. Dat het bij koudbloeden zoals friezen en tinkers vaker lijkt voor te komen, komt omdat bij warmbloeden de manen vaak worden geknipt, denk ik. Ik ken ook zeker wel Quarters bijvoorbeeld die manen hebben waar je u tegen zegt. Maar als een KWPN die wedstrijden loopt zulke genen zou hebben, zou je er simpelweg nooit achter komen.
mairead schreef:eefj33 schreef:Ik denk dat het echt onafhankelijk van ras is. Dat het bij koudbloeden zoals friezen en tinkers vaker lijkt voor te komen, komt omdat bij warmbloeden de manen vaak worden geknipt, denk ik. Ik ken ook zeker wel Quarters bijvoorbeeld die manen hebben waar je u tegen zegt. Maar als een KWPN die wedstrijden loopt zulke genen zou hebben, zou je er simpelweg nooit achter komen.
Friezen zijn toch geen koudbloeden? Ze kunnen echter wel tot het type 'barok' worden gerekend, samen met onder andere de Iberische paarden (Lusitano's, Andalusiers), die ook vaak wel aanleg hebben voor lange manen.
Bij Amerikaanse showpaarden (Saddlebreds) laten ze de staarten wel eens heel lang groeien, maar de manen volgens mij niet. Deze hebben wel dunnere manen en staarten dan Koudbloeden en Barokke paarden, waardoor het al gauw minder imponerend lijkt.
Ailill schreef:Volgens mij toch echt MLP's
Koper schreef:Ailill schreef:Volgens mij toch echt MLP's
![]()
Ik vind 't zo sneu, die überlange manen en staarten. Hoe moet zo'n paard nou lekker in het rond rennen zonder dat hij last krijgt van al dat haar? En dan niet alleen de lengte maar ook het gewicht. Van die paarden die onder de mest zitten omdat hun staart te zwaar is om op te tillen... sneu.
senna21 schreef:Hele lange manen zijn vooral leuk voor de mens....
Nies_ schreef:senna21 schreef:Hele lange manen zijn vooral leuk voor de mens....
Precies waarom ik ze heb afgeknipt. Iedereen verklaarde mij voor gek, maar ik had het echt veel eerder moeten doen. Veel fijner voor het paard en als het paard een beetje een fatsoenlijke hals heeft komt dat nog veel mooier uit met korte manen ook.