Hallo, ik vraag me af of mijn paard een goede afstamming heeft of juist niet. Ook ben ik benieuwd of het een spring of dresuur afstamming is. Wil zelf namelijk graag hoog in de dressuur komen. ben ook benieuwd of iemand weet of ik een goeie merrie heb voor de sport of juist niet, weet niet waaraan je dat kan zien maar hoop dat iemand daar verstand van heeft. Hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden!! http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1670408
Als je kijkt bij de afstamming zie je dat er springresultaten bij staan, springgefokt, maar daar kun j ook dressuur mee rijden hoor.
Laurievc
Geplaatst: 17-11-16 18:32
Je kan dit zelf zien Als je kijkt naar de vader en vader van de moeder staat er bij beide 1.60m springen. Dit betekent dat ze dus beide op het hoogste niveau hebben gelopen.
Ramiro is een heel bekende hengst
Goed papier wil nog niet zeggen dat je paard zelf een echt talent is hoor, maar het helpt in de meeste gevallen wel.
Springgefokt, en als t goed in evenwicht staat, zowel kwa springen als dressuur een goed paard.
En voor mij de springpaarden met de kraxht in de achterhand, lopen altijd van achter naar voor met kracht en kan je in de dressuur ook hoog mee scoren..
Maar een foto van betreffende paard , is beter dan alleen een afstamming, om te bepalen hoe hoog te kunnen lopen in sport en ook de combinatie is belangrijk, en top paard met slechte ruiter, scoort nooit punten
Maar met carolus II x ramiro x porter, zijn wel paarden die goed in evenwicht staan, en echt super goed zijn! Farn en ulex ook..
_Charlot
Geplaatst: 17-11-16 18:42
Zowel vader als moedersvader zijn bekende springhengsten.
Hierdoor zal er meer genetische "aanleg" voor het springen zijn.
Dit wil niet zeggen dat een paard niet kan dressuren. Er zijn genoeg springgefokte paarden, of paarden waar toch springhengsten in de bloedlijn zitten, welke hoog in de dressuur lopen!
Met de juiste training en een gezond paard kom je een heel eind, ongeacht de afstamming!
Ik heb even in de KWPN database gekeken voor je. Je merrie staat als springpaard geregistreerd, wat geheel logisch is gezien haar afstamming. In de directe moederlijn zit best wat sport, een halfzus van jouw merrie, uit dezelfde moeder dus, en uit een halfbroer van de vader van jouw paard, loopt ZZ-Zwaar dressuur, M eventing (Berlady v. Cardento). Behoorlijk nauw verwant dus. Verder bracht moeder nog een Z2 paard, en ze is oma van een Lichte tour paard en een internationaal Young Riders paard. En verder nog wat sportpaarden (ook veel springen), maar deze springen eruit. Met andere woorden: qua sportieve aanleg zal je merrie genetisch genoeg mee hebben gekregen, als ze zelf ook goed in elkaar zit en net als haar familieleden de wil heeft om te werken, zal dat het probleem niet zijn om verder te komen. Veel succes!
Ziet er inderdaad niet verkeerd uit. Een tip: kijk naar de moederlijn. Hoe meer nakomelingen met goede prestaties in de lijn hoe beter. De hengsten zijn allemaal door een strenge selectie gegaan dus dat zou in principe allemaal voldoende van kwaliteit moeten zijn.
melissa_93
Geplaatst: 20-11-16 18:19
Wij hebben een carolus op stal gehad, kon goed springen maar ook leuk dressuur lopen. Liep hier L springen en L1 dressuur, spring op dit moment 1.45 rubrieken in Zwitserland. Zoals hierboven al gezegd, afstamming zegt niet altijd wat.