Allereerst is dit gewoon een informatieve vraag, ik weet niet of ik daadwerkelijk een veulen bij mijn merrie wil fokken. Het lijkt me heel gaaf om mee te maken en zou het veulen dan voor eigen gebruik fokken. Aangezien dat wat bij mij komt niet meer weggaat heeft het ook niet veel haast. Ik wil me echter wel een beetje inlezen en niet gewoon een veulen fokken in een opwelling van aaah schattig.
Ik heb een pony van 1.48 Andalusier. zonder papieren. Gewoon met een knhs paspoort.
Op het moment dat ik bijvoorbeeld een NRPS hengst gebruik met voldoende arabisch bloed is het dan zo dat het eventuele veulen in het NRPS ingeschreven kan worden?
Natuurlijk zijn er altijd punten waarop je kan en wil verbeteren.
verbeterpunten van mijn merrie zijn: - stap - zelf 1.48 een veulen zou ik willen proberen in de E maat te fokken - en graag iets koeler in het hoofd.
Nogmaals dit is puur theoretisch. ik wil graag gewoon meer leren en weten waar ik rekening mee moet houden
Het veulen kan dan bij nrps ingeschreven worden omdat je een nrps hengst gebruik, alleen moeders kant blijft dan leeg omdat je daarvan geen paspoort/gegevens hebt.
De hengst keuze is altijd een heel gezoek (ben zelf 2 jaar aan het zoeken geweest voordat ik een goede match had)
Wat wil je precies verbeteren aan de merrie: stap is nogal een groot begrip. Stapt ze kort dan zoek een hengst met een ruimere stap en visa versa. Qua maat is het altijd afwachten maar je kan wel zoeken op een leuke maat hengst en dan hopen dat er na 3 jaar de goede maat is (als je veulen ziek is geweest kan dat ook invloed hebben op de maat later)
Hoeveel dekgeld wil je gaan uitgeven is ook een heel belangrijke.
Bekijk ook vast de kosten die de merrie begeleiding kost, dek aanvraag bij het stamboek, geboorte aanvraag, paspoort aanvraag, schetsen en chippen