Mijn verzorgpaard is, volgens zijn paspoort, een Tinker. Maar hij ziet er niet echt rastypisch uit, had het zelf dan ook niet verwacht, en krijg vaak de opmerking dat hij helemaal geen Tinker is. Ik ken zijn afstamming verder niet.

Nu vroeg ik me af.. omdat het in zijn paspoort staat, betekent dat dan dat hij het écht is? Of kunnen mensen zomaar van alles in een paspoort schrijven? Ik heb zelf in het dierenasiel gewerkt en als daar een zwerfhond binnen kwam maakten we altijd een "schatting". Dan noemden we iets bijvoorbeeld een kruising herder, zonder de ouders te kennen of de achtergrond, natte vingerwerk dus, het zou net zo goed iets anders kunnen zijn. Nu zien hondenrassen er natuurlijk misschien nog verschillender uit dan paardenrassen en was een inschatting maken meestal niet zo moeilijk, en denk ik dat het vaak ook wel klopte, maar.. zeker was het niet.
Ik dwaal een beetje af, sorry. De vraag is dus eigenlijk, is mijn verzorgpaard een Tinker omdat dat in zijn paspoort staat, of kan hij net zo goed een kruising weet-ik-veel-wat zijn terwijl één of andere pannenkoek voor de lol "Tinker" in zijn paspoort gezet heeft?