[TI] Advies gevraagd aankoop Tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Advies gevraagd aankoop Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 15:58

Ik plaats dit topic voor iemand anders, in de hoop wat meer informatie te kunnen krijgen.

Degene is op zoek naar een rustig en vooral braaf en ervaren paard voor recreatief gebruik. Ze had vandaag een bezichtiging staan van een leuke Tinker in de buurt.
Dit paard staat te koop aangeboden via een handenstal die hele ladingen tinkers en iris cobs inkoopt. Verhaal is dat Tinker met veulen is gekomen, veulen is afgespeend en Tinker staat sinds twee weken op stal en ze hebben er een beetje op gereden waarbij ze heel braaf was maar zij dachten dat er een lange tijd niks mee gedaan was.
Paard had alleen een paspoort wat aangevraagd is door hun begin september..aan de hand van het gebit kon ik zien dat de leeftijd niet klopte. {paard is ouder}
Nu vraag ik mij af..zijn de Tinkers die over het algemeen geimporteerd worden beleerd? of worden ze zo uit een natuurgebied geplukt?
Beestje kwam wel heel rustig over en zag er verder prima uit. Maar ik heb een beetje mijn twijfels over wat het dier kent en hoe gezond het is etc.

Wie weet hier meer over?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:04

Mijn ervaring is dat de meesten alleen wat basis kennen. Zadelmak gemaakt, niet veel meer dan dat.

Welke stal is het?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:11

In mijn ervaring ligt het heel erg aan de stal of het een betrouwbare inschatting is of niet. Ik ken Tinkerstallen die dit heel betrouwbaar en goed inschatten, maar ook stallen waar vrijwel groene import-Tinkers drie keer gereden zijn en dan verkocht worden als "betrouwbaar en heel braaf".

Ga sowieso een paar keer proefrijden en laat eerst iemand voorrijden als je daar bent, dan zie je snel genoeg of hun oordeel van "heel braaf" ook klopt.

Lienek

Re: Advies gevraagd aankoop Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:13

Mag ik weten om welke stal het gaat? Niet elke stal staat even goed bekend :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 16:19

Ik stuur even PB om welke stal het gaat, bedankt alvast voor het advies.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:32

Ik kocht er ook zoeen.Die leek in het begin heel braaf maar bleek toen gemeen te trappen. Ik werd er bang van en heb hem teruggebracht na 3 weken. :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 16:39

Kreeg je toen gewoon je geld terug? en was dat een paard die weinig in mensenhanden was geweest?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 16:40

Ygritte schreef:
In mijn ervaring ligt het heel erg aan de stal of het een betrouwbare inschatting is of niet. Ik ken Tinkerstallen die dit heel betrouwbaar en goed inschatten, maar ook stallen waar vrijwel groene import-Tinkers drie keer gereden zijn en dan verkocht worden als "betrouwbaar en heel braaf".

Ga sowieso een paar keer proefrijden en laat eerst iemand voorrijden als je daar bent, dan zie je snel genoeg of hun oordeel van "heel braaf" ook klopt.

Ik ben bang dat dit er een van de laatste catagorie is..voorrijden kan wel, maar er is niet eens een fatsoenlijke bak daar.
Wat ze wel aanbood was dat de ruiter het dier mee kon nemen en hem twee weken in managelessen te laten lopen zodat ie wat meer doorgereden zou worden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:43

Vertrouw je gevoel in die dingen. Er zijn zoveel leuke en eerlijke paarden te koop. Waarom zou je beginnen aan iets met twijffels? Allereerst is al niet eerlijk gedaan over leeftijd. Echt een handelaar kan heel goed de juiste leeftijd inschatten.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:47

Klinkt niet goed. De stal ken ik niet maar als zij al zelf adviseren om hem in een manege te laten doorrijden dan is dit niet het brave, ervaren paard dat je zoekt.

Stal mag je overigens gerust noemen hier.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:48

piezze schreef:
Vertrouw je gevoel in die dingen. Er zijn zoveel leuke en eerlijke paarden te koop. Waarom zou je beginnen aan iets met twijffels? Allereerst is al niet eerlijk gedaan over leeftijd. Echt een handelaar kan heel goed de juiste leeftijd inschatten.

Ja, en de koper wilt graag een betrouwbare en rustige Tinker gaan aanschaffen.
Dan zou ik er niet aan beginnen bij deze Tinker..........er is nauwelijks iets over bekend en de leeftijd klopt niet met de in september aangevraagde paspoort.......

Zegt voldoende toch en laat het lekker bij de handelaar.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:52

Idd een handelaar blijft een handelaar . De 1v verdient het geld graag erg vlot, en verkoopt ZE naar twee weken weer door als braaf ... De andere die neemt er de tijd voor. Wat ik je aan kan raden is de tinkerstal in Limburg. Ierse tinker.
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 05-11-16 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:53

Ik zou lekker doorzoeken...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:53

Als het om stal mccloud gaat raad ik je aan even te googlen op die naam. Das namelijk een zeer slecht bekend staande stal waar ze erg goed zijn in mooie verhaaltjes verzinnen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 16:53

Duidelijk ja..bedankt! Ik weet ook dat een handelaar heel goed de leeftijd in kan schatten en dat er snel gesjoemeld word met leeftijden. Daarom ook maar gelijk gechecked..je weet niet wat je koopt zo he.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:15

@Elisa,nee ik kreeg slechts een zeer klein deel van mijn geld terug.Deze Tinker kwam zo uit Ierland,was 6 en wel zadelmak maar verder niets.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:38

Helaas worden veel Tinkers idd zo uit de wei geplukt, nog even gauw de hoeven bekappen en hup op transport. Bedenk hierbij dat er geen tijd is voor zachthandigheid, alles snel snel snel. Maar alsnog vind ik Tinkers niet de moeilijkste paarden.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:43

Aangezien er zoveel onzekerheid is en het paard blijkbaar niet goed doorgereden is, zou ik het paard laten staan.

Er zijn genoeg betrouwbare, ervaren Tinkers te koop (zowel bij particulieren als bij handelsstallen) waar er geen twijfel over het verleden of de braafheid is en waar je zo vaak je wil mag komen proefrijden en kijken als je wil.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:55

Ik zou persoonlijk ook niet voor een 'twijfelgeval' gaan. Vaak zitten je emoties ook nog eens in de weg, het verliefd zijn op het uiterlijk bijv.

Volgens mij heb ik vele goede verhalen gehoord over Dineke Roseboom. Heeft een facebook pagina met leuke tinkers voor leuke prijzen.

Succes

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:05

Voor een braaf en ervaren tinker zou ik zeker niet voor een geïmporteerde gaan. Deze paarden moet je 9 vd 10x als groen beschouwen. Zeker niet de blauwe ogen vd handelaar geloven. Deze paarden hebben in een korte tijd veel meegemaakt en komen vaak uit de kudde. In het begin zijn ze zeker braaf en laten ze alles over zich heen komen. Als ze settelen beginnen vaak de problemen op het moment dat mensen ze niet behandelen als groene paarden.

Ik heb zelf ook een import merrie. Ze is nuchter en zeker lief. En ook erg braaf. Maar er zat/zit heel wat werk in en ik kon in het begin zeker niet zomaar opstappen en wegrijden. Ik zet er ook niet snel iemand anders op.

Mijn advies is dan ook ga voor een Nederlands gefokte tinker :)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:18

Als je een import tinker koopt, moet je eigenlijk er vanuit gaan dat je een groen paard koop.. Alles wat die kent is mooi meegenomen...

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:31

Mijn tinkerkruising (uit Ierland) was wel "beleerd", maar bleek een hele lading trauma's te hebben. Dat kwam pas later tevoorschijn omdat ze extreem introvert is, bij een proefritje ga je gewoon niet snel over de grens dat het teveel is qua stress. Daar moet ze dus wel even goed op letten, als je al voor een geimporteerde tinker gaat.
En uiteraard laten keuren door een (onafhankelijke!) dierenarts.

Succes!

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:02

Veel tinkers hebben aardig wat stress meegekregen van het transport inderdaad.
Maar het beste is om toch te proberen meerdere keren te kijken en zeker ook proefrijden.
Niet alle importtinkers komen uit een natuurgebied en zijn onbetrouwbaar namelijk.
Ik ken ook tinkers die ontzettemd braaf zijn en waar ik een klein kind op durf te zetten...
Maar het is belangrijk om zelf goed te kijken naar de paarden

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:51

Vertrouw je gevoel inderdaad. Er wordt veel gesjoemeld met leeftijden van import tinkers. Welke stal gaat het om als ik vragen mag?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:27

Hier ook een extreem brave import Tinker sinds kort. Ingereden en ingereden is voor veel mensen verschillend, houd hier rekening mee.
De mijne kende licht de hulpen ( was ook bekend trouwens) en heeft hier vooral veel normale basis dingen moeten leren. ( stal, brokken, binnenbak, balken, dekens, etc etc etc)
Voor een ruiter die eventueel zelf niet het voortouw neemt of wat twijfelt, raad ik import Tinkers af. Die hebben nog veel teveel steun nodig van hun ruiter.
Ikzelf ben dolblij met mijn aankoop en ben ondanks het vele werk die het kost om haar alles te leren, blij met deze keuze. Het is wel een heel dankbaar en leuk proces namelijk.

Maar voor iemand die echt een doorgereden en betrouwbaar dier zoekt, raad ik het af, er is zoveel te koop in nederland wat eventueel wel meer kent en niet met import trauma's zit.