Ik zit er al een tijdje over na te denken om een eigen paard aan te schaffen, dit zou dan mijn eerste eigen paard worden. Ik heb nu zo'n ruim 7 jaar ervaring met paarden. Ik heb afgelopen zomervakantie ook in het buitenland op Andalusische filmpaarden gereden, en die bevielen mij stuk voor stuk geweldig, het was een groep van ongeveer 15 paarden, allemaal hengsten. De beestjes zaten en reden geweldig en ik was meteen verliefd op hun mooie uiterlijk. Wat ik wel apart vond is dat het ondanks dat het hengsten waren, ze allemaal heel erg makkelijk te rijden waren en zonder streken... Ligt dit aan het ras of gewoon aan de (strenge?) africhting? Maar mede dankzij deze vakantie denk ik nu een beetje een duidelijk beeld te hebben van wat ik wil. Ik had alleen nog een aantal vraagjes en ik hoop dat jullie mij daarbij zouden kunnen helpen...
Allereerst ben ik op zoek naar een (het liefst schimmel, maar ik sta ook open voor andere kleurtjes!) PRE paard, ik wil hem/haar gaan gebruiken voor dressuur. Mocht ik er een aanschaffen dan zou die 24/7 op de wei komen te staan bij ons in de buurt. Is dat te doen met een Andalusiër? Ik heb verschillende weides tot mijn beschikking, en in een paar staan al paarden, maar dit zijn Ruinen en Merries, zou ik (mocht ik een hengst kopen) hem het beste bij de ruinen neerzetten, of in een aparte wei met een andere hengst als weidemaatje? Alle weiden liggen trouwens niet naast elkaar maar ongv. op 2 min afstand van elkaar, dus de hengst zou natuurlijk niet naast de merries komen te staan
Ik ben zelf 1,68-1,70 hoog, welke maat zou voor mij het beste zijn? Mijn budget ligt ongeveer tussen de 8.000 en 16.000 euro, is dat genoeg om een paardje van niveau M/Z aan te schaffen, of zit ik nu heel fout qua prijs? Zijn dit ook paarden die snel ziek worden, of juist niet?
Zijn er nog andere dingen waar ik heel erg op zou moeten letten voordat ik mijn keuze maak, en zijn er mensen die websites/stallen aanraden/afraden?
Graag zou ik het paard ook in Nederland/België/Duitsland willen ophalen i.p.v. naar spanje te reizen. En mocht ik daadwerkelijk iets op het oog hebben, is er dan een bokker die veel verstand heeft van PRE paarden en mee zou willen bezichtigen?
Nog 1 laatste vraag, maakt het heel veel verschil tussen een PRE gecertificeerd paard en een kruising qua karakter? Want dit is toch iets wat mij tegenhoudt om een kruising te kopen, omdat ik bang ben dat het karakter dan anders is...
Dit was mijn hele waslijst aan vragen, alvast bedankt voor het lezen van dit hele verhaal!
Groet
Inge

Correctie* Vergeten erbij te zetten, maar nog een eis erbij, het paard moet ongv. tussen de 7 en 13 jaar oud zijn, dus niet te oud, niet te jong...