[TI] Welke hengst voor mijn tinker merrie !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Welke hengst voor mijn tinker merrie !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 19:36

Beste Bokkers ,

graag wil ik een veulentje fokken bij mijn merrie. Mijn merrie is 5 jaar oud en donkerbruin bond en haar schoft hoogte is 135/137 cm (nooit officieel gemeten) . Mijn merrie is wel gevoelig en haar karakter moet je kennen .

Ik zoek een mooie tinker hengst die niet al te groot voor mijn merrie is , want dit wordt de eerst keer dat ik haar laat dekken. Een hengst met veel wit en dat wit doorgeeft. Een hengst dat een super goede karakter ,lief , eerlijk en betrouwbaar is. Een hengst die wel groter is dan mijn eigen merrie , zit zelf te denken tot stokmaat 148 cm van de hengst. De hengst met wel PSSM1 VRIJ zijn

Ook sta ik open voor een hengst van een andere ras, kreeg een tip om mijn merrie met een Arabier hengst te laten dekken.

Ik hoor jullie wel.

Dit is mijn tinker merrie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

petraaken

Re: Welke hengst voor mijn tinker merrie !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 06:53

EHK --> TI. Hier zitten de kenners en liefhebbers van dit ras. Hier zal dan ook de beste antwoorden krijgen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:05

Wat je kan bedenken is: wat wil.ik verbeteren? En dat meenemen als je een hengst uitgaat zoeken. Al op website van het stamboek gekeken? Staan ook hengsten op (in iedergeval wel bij het GCDHA, NVST weet ik niet)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 07:15

Bralindy schreef:
Wat je kan bedenken is: wat wil.ik verbeteren? En dat meenemen als je een hengst uitgaat zoeken. Al op website van het stamboek gekeken? Staan ook hengsten op (in iedergeval wel bij het GCDHA, NVST weet ik niet)

Dank je wel voor de tip en ben het er wel mee eens. Ik beschreef wel een klein stukje over de hengst maar dat mag uitgebreider ! Wat ik wil verbeteren is dat het veulentje gemakkelijker is in de omgang en braaf is. De merrie is een echte tuttebol , aansteltrutje mar als je er op zit dan vind ze het super en ze gaat vooral heen maar je maar wilt. Gemeen is mijn merrie niet.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:29

Kijk idd eens bij het Nederlands tinkerstamboek ICS of gcdha. Staat je merrie nij een stamboek ingeschreven? Wil je dan binnen het stamboek dekken? Ik zou persoonlijk binnen hetzelfde ras blijven maar dat is mijn smaak. Zou ook niet met arabier kruisen, kan wel eens een veulen uitkomen wat erg uit vethouding is.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:45

Maar als ik dan een hengst aan moet kaarten aan de hand vd beschrijving dan denk ik dat Bowen er aan voldoet. Veel wit, heerlijk relaxt karakter en vlgs mij is hij rond de 1.48. Ik ben wel bevooroordeeld want het is mn favoriete kind van mijn hengst. Bowen is goedgekeurd bij ics en nstvt. Eigenaresse zit ook op bokt. Afbeelding

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:03

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:19

Bowen is lang niet zo hoog als pap en mams. Zo rond de 1.48. En niet zo het zwaar, mooi cobje. Vandaar ook dat ik hem noem want ik begrijp een beetje dat ze niet te zwaar wil andetd opper je geen Arabier. Naar dan zou ik eerder een haf of welsh cob nemen.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:44

Vind Arabier x tinker een rare keus moet ik zeggen... Qua uiterlijk niet, maar koudbloed x warmbloed (en dan niet zomaar een warmbloed). Er kan altijd wat leuks uitkomen met kruisingen, maar bedenk je ook wel dat er een tinker met arabierenbloed eruit kan komen en dat kunnen erg gefrustreerde paarden zijn. De kop is sneller dan het lichaam aan kan als je begrijpt wat ik bedoel... ;)

Maar je hebt een knappe merrie en ik kan je vertellen uit eigen ervaring dat Bowen mooie veulens geeft met goede beweging en erg lief karakter...

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 20:24

Lucy-1 , ik stond ook eerst even te klapperen met mijn oren toen het werd gezegd van wat een Arabier en een antwoord waarom een Arabier kreeg ik eigenlijk niet echt. Wel bedenkend om meer pit en snelheid te krijgen of zo. Maar mijn gedachten dat een Arabier heel vel pit heeft en dat met mijn merrie zie ik ook niet zitten.

Tinkermuts , Bowen is een super mooie tinker hengst en vind hem erg gaaf. Hoe heet de eigenaresse hier op Bokt ?

Jorretje , ik blijf bij een tinker hengst.

Tara komt van de paarden melkerij de bontehoeve uit Sprang-Cappelle en daar hebben ze ook een super mooie tinker hengst van 148 cm. Ook met veel wit en fokt leuke veulens. Ga daar maar eens een bakse koffie drinken en informeren over de hengst.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 04:59

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 06:50

Tinkermuts , dank je wel en zal haar eens een pb-en.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:36

Bedankt Sas en Lies <3

Ik ben dus de eigenaresse van Bowen ;)
Hij is inderdaad 1.48 / 1.49 hoog, een heel lief karakter, en maakt zich om weinig dingen druk.
Pb gerust als je vragen hebt over hem en je bent van harte welkom om hem eens te komen knuffelen :)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 12:05

Shayla schreef:
Bedankt Sas en Lies <3

Ik ben dus de eigenaresse van Bowen ;)
Hij is inderdaad 1.48 / 1.49 hoog, een heel lief karakter, en maakt zich om weinig dingen druk.
Pb gerust als je vragen hebt over hem en je bent van harte welkom om hem eens te komen knuffelen :)

Wat gaaf voor het berichten. Ik stuur je een pb. En kom graag eens knuffelen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:15

Afhankelijk van waar je qua bouw meer naartoe neigt, maar zowel Bowen als Jordy (Bonte Hoeve) vind ik wel mogelijkheden inderdaad voor deze merrie!

Houd er wel rekening mee dat de hoeveelheid wit altijd een gokje blijft ook, net als de andere eigenschappen. Veulen kan overigens ook groot uitpakken met een kleinere hengst, mede afhankelijk van de voorouders ook. Fokken blijft gokken.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:41

Ik heb toevallig een ervaring met deze kruising (soort van) :P

Heb een Quarab merrie gehad die per ongeluk drachtig is geraakt van een Tinker jonkie.
Afbeelding
Foto van Redbull (1/4 Quarter, 1/4 Arabier, 2/4 Tinker)

Het was eigenlijk een ongelukje. Zou zelf nooit deze kruising wagen. Zou ik het weer doen? Nee.
Arabieren liggen gewoonweg te ver van een Tinker af en beide rassen hebben imo geen toegevoegde waarde naar elkaar toe.
Gelukkig is er keuze genoeg binnen de Tinkers zelf :D

De HK van NSvT is weer in oktober, dan kun je al eens gaan kijken en een beeld vormen, of de hengstenshow aankomend voorjaar? :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:08

Ik moet meteen aan thaddeus denken.
1.43. Super mooi Cob type
Afbeelding

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 06:59

cp112, Thaddeus is ook een knapperd.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:50

Ik zou niet te grof gaan gelijk bij deze merrie... en ook nog eens eerste veulen.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 20:04

snowdon schreef:
Ik zou niet te grof gaan gelijk bij deze merrie... en ook nog eens eerste veulen.

Voor de eerste keer wil ik geen hengst die al te grof en te groot is. Daarin heb je ook gelijk.

xfemkexOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:02

Jordy van de bonte hoeve! Ik heb zelf een merrie veulen van 1 jaar van Jordy