waar staat dit bil brandmerk voor? Arabier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

satyasat

waar staat dit bil brandmerk voor? Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 08:43

Hallo!
Sinds twee weken ben ik de trotse eigenaar van mijn oude lease paard van 11 jaar geleden.
Het is nu een merrie van 22 en kan me altijd al heugen dat me is verteld dat het een Arabier (mogelijk met welsh) is.
Hebben jullie enig idee waarvoor haar brandmerk staat?

Afbeelding

Afbeelding

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:45

volgens mij is het een brandmerk van het NRPS..
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 02-09-16 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:46

Ja, lijkt mij ook het molentje van het nrps. Die hebben idd altijd een gedeelte arabisch bloed.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:53

Is op zeker het NRPS brandmerk

Edit: jouw pony is dus in het stamboek opgenomen, er zou dus een NRPS papier bij moeten zijn. Weet je wie de ouders zijn? Of staat dit misschien ook in het paspoort vermeld?
Laatst bijgewerkt door elibeest op 02-09-16 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Re: waar staat dit bil brandmerk voor? Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:00

Heel zeker NRPS. Nrps is het enige stamboek in nederland dat op de rechterbil brandmerkt. De andere stamboeken (ook de duitse en de belgische) brandmerken op de linkerbil.

Normaal gezien moet dit ook vermeld staan op het stamboek bewijs.

satyasat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 07:49

Bedankt iedereen! Ik heb er gewoon een normaal Bordeaux rood paspoort bij van de knhs. Met pas enting stickers vanaf 2014 wat ik al een beetje vreemd vond, lijkt mij op een heel nieuw paspoort, kan dat soms gebeuren? Dit is een complete foto van haar trouwens :) Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

satyasat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 07:51

Staat ook geen ouders in het paspoort!

viv34

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 08:10

Is ze gechipt?(ik neem aan dat ze gechipt is als ze een paspoort heeft) En komt dat chipnummer overeen met het nummer in het paspoort?
Verder zou je misschien kunnen kijken of ze vanuit de nrps meer weten over je paardje( ik weet niet of ze informatie mogen geven, maar je kunt het allicht proberen)
Leuk paardje trouwens!!

satyasat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 08:15

viv34 schreef:
Is ze gechipt?(ik neem aan dat ze gechipt is als ze een paspoort heeft) En komt dat chipnummer overeen met het nummer in het paspoort?
Verder zou je misschien kunnen kijken of ze vanuit de nrps meer weten over je paardje( ik weet niet of ze informatie mogen geven, maar je kunt het allicht proberen)
Leuk paardje trouwens!!

Dankje In het paspoort staat geen chip nummer, alleen een levensnummer en een transpondernummer. Kan het zo zijn dat een paard van paspoort veranderd? Ik heb net de nrps even een berichtje gestuurd, bedankt voor alle tips!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 08:19

Transpondernummer is het chipnummer.
Ze is gebrand en dus opgenomen in het stamboek.
Alle kans dat het levensnummer bij het stamboek bekend is.
Dat er geen afstamming in je paspoort staat zegt ook niks.
Als het geen kwpn is lopen ze daar inErmelo niet zo hard achter.
Mijn Arab met papier gaat volgens de KNHS ook afstammingsloos door het leven.

Wat is de uitgiftedatum van je paspoort?
Dat er pas sinds 2014 entstickers in zitten, zegt ook niks.
Beestje kan daarvoor wel van een niet-enter geweest zijn.

satyasat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 08:27

idje schreef:
Transpondernummer is het chipnummer.
Ze is gebrand en dus opgenomen in het stamboek.
Alle kans dat het levensnummer bij het stamboek bekend is.
Dat er geen afstamming in je paspoort staat zegt ook niks.
Als het geen kwpn is lopen ze daar inErmelo niet zo hard achter.
Mijn Arab met papier gaat volgens de KNHS ook afstammingsloos door het leven.

Wat is de uitgiftedatum van je paspoort?
Dat er pas sinds 2014 entstickers in zitten, zegt ook niks.
Beestje kan daarvoor wel van een niet-enter geweest zijn.

Ah fijn dan weet ik dat ook weer, had wel beide nummers ook opgezocht bij het zoek systeem maar ook niks. Wat het paspoort betreft is deze echt pas aangeschreven in 2014 te Ermelo staat er ook bij (op bladzijde 1) .

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 08:32

Ah, dat is lastig, tenzij het hier om een duplicaat paspoort gaat omdat het oude verlorengegaan is.
Ik hoop dat ze je verder kunnen helpen bij het Nrps.
Dat van Arab x Welsh zal trouwens wel kloppen.
Dat zijn heel veel Nrps'ers.
Succes met je zoektocht.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:09

Het KNHS paspoort is waarschijnlijk als duplicaat uitgegeven omdat het oude paspoort verloren is gegaan en de aanvrager het niet de moeite vond (of te duur?) om een duplicaat bij het Nrps aan te vragen. Officieel hoorde je echter een duplicaat aan te vragen bij de originele paspoortuitgevende instantie.

Gezien de leeftijd van het dier zou het kunnen dat ze pas later gechipt is, ik denk niet dat dat 22 jaar geleden namelijk al standaard gedaan werd. Dat zou je echter na kunnen vragen bij het Nrps. Daar kun je dan ook vragen of er destijds naast brandmerken oo nog aan een andere vorm van identificatie gedaan werd (tatoeage?).

Als hij pas later gechipt werd (of opnieuw gechipt is omdat de oude transponder bijvoorbeeld niet meer uit te lezen viel), dan kun je daarmee niets achterhalen. Je zou nog wel kunnen navragen, áls je de leeftijd zeker weet, of ze op kleur / aftekeningen nog iets kunnen achterhalen voor je. Dat kan een behoorlijke zoektocht worden (ook voor het stamboek), maar het scheelt dat je paard wel heel duidelijke aftekeningen heeft :) Het ligt er dus ook een beetje aan hoe graag je het zou willen weten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:10

Roadracer schreef:
Gezien de leeftijd van het dier zou het kunnen dat ze pas later gechipt is, ik denk niet dat dat 22 jaar geleden namelijk al standaard gedaan werd

22 jaar geleden had je nog geen verplicht paspoort en chip...

De meest logische verklaring die ik kan bedenken is dat paard NRPS papier heeft en dus is gebrand, maar dat er in 2014 een nieuw paspoort aan gevraagd is bij het KNHS om welke reden dan ook.

Kan diegene waar je haar destijds van hebt geleased niet meer vertellen? Als je bijv. de naam van een vader of moeder zou weten zou dat al een stuk makkelijker zoeken!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:54

Ik heb er eentje van 20 jaar die in Nederland op 3 jarige leeftijd is gechipt. Was geloof ik de eerste toen. het was toen nog niet verplicht en in België al helemaal niet. Ik denk dat het stamboekpapier is verloren gegaan en dat de toenmalige eigenaar niet de moeite heeft genomen om het stamboek te verwittigen daarvan en evenals van het paspoort.