Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pandakaas

Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 16:58

Met veel plezier willen we net als vorig jaar het mooie avontuur van het fokken met jullie delen!

Eigenlijk begon dit avontuur al wat eerder, in 2013 namelijk:
In dit jaar kocht ik mijn droomveulentje, een panterbont hengstje: Florencio v/d Ponyhoeve. <3
Alleen soms lopen je plannen anders dan gedacht en heb ik hem in 2015 verkocht omdat we over zijn gegaan op het alleen houden van merries. Ik vond het erg jammer, want had graag nog een veulen van hem gehad!
Gelukkig kwam hij terecht bij een super baasje niet ver van ons vandaan en was ze wel bereid hem naar de hengstenkeuring te doen in 2016. Als hij goedgekeurd zouden worden mocht hij bij ons komen dekken, en zo gebeurde dat ook :j . Na zijn goedkeuring als dekhengst is hij een maandje bij ons komen logeren!

Uit onze merries hebben we de volgende drie dames uitgekozen om op date met hem te gaan:

Violetta (Rosabella’s Sarah)
Red Dun, 90 cm, NMPRS, Prok goedgekeurd.
Winners Circle Illusion x Hayes Hill Stephano

Twee veulens bij ons gehad, grullo-bont hengstje en een dunalino merrie.
Afbeelding

Roza (Roos)
Noa (Hilkje v.d. Fonteinwei)
Vos Roan Schabrak Appaloosa, 91 cm, NAS en NMPRS, Prok goedgekeurd.
Guppy x Little Boy

Heeft bij ons 1 veulen gehad, zwart panterbonte merrie.
Afbeelding

Grullo-Bont met Appaloosa kenmerken, 89 cm, NMPRS, Prok Goedgekeurd.
Afbeelding

En dan natuurlijk de hengst: :)

Florencio v/d Ponyhoeve
Lodewijk van Hurwenen x Bayerns Raki
Ingeschreven bij het NAS en NMPRS. Goedgekeurde dekhengst bij het NMPRS.
Bruin Panterbont, 99 cm

Afbeelding

Filmpje van de hengstenkeuring:

En dan begint het spannende wachten… :O Eerst twee weken was ik er niet zo mee bezig, maar dan komt de periode dat ze toch hengstig zouden moeten gaan worden als het niet gelukt zou zijn. Je hoopt zo dat je niks ziet dat je niet wilt zien. Je dekt jezelf toch in: Er staat geen hengst in de buurt, dus misschien zijn ze wel hengstig geworden maar zie ik het daarom niet..

06/07/2016, tijd voor een bezoekje van de dierenarts! Ik was stiekem toch wel een beetje zenuwachtig. We beginnen met Violetta:
Al snel is het te zien, heel netjes drachtig! :D
Uitgerekend: 4-9 mei 2017
Afbeelding

Yeeeeh, dat is 1! Dan gaan we door met Roza:
Drachtig! Het kortste van allemaal, maar wel goed zichtbaar. :D
Uitgerekend: 13-19 mei 2017
Afbeelding

Wauw, wat gaat het goed! Nu de laatste nog, Noa. Bij haar twijfelde ik een beetje al weet ik niet precies waarom. Daar gaan we dan:
Wauw, ook een prachtig baby paardje in de maak te zien! :D
Uitgerekend: 4-9 mei 2017

Afbeelding

Dus blij mag ik melden dat we in 2017 uit mogen kijken naar 3 mini veulentjes! *\o/*

Welke voorbereidingen wij altijd hebben zal ik nog een keer uitgebreid vertellen, anders word de inleiding zo lang :+ Het is natuurlijk nog best vroeg voor een topic, maar ik vind het leuk om alles van de dracht bij te houden!
Vorig jaar hebben we ook een volgtopic gehad ( We verwachten 4 mini veulentjes in 2016!) wat ik erg leuk vond. Het is gezellig met anderen je spanning te kunnen delen, vorderingen bij te houden, kletsen, van elkaar te leren en natuurlijk te kunnen genieten van het eindresultaat: De veulentjes!

Voel je vrij om vragen te stellen, niks is dom/stom want hé, niemand weet immers alles!

Ik hoop dat jullie zin hebben om mee te volgen! :j

Minoes

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:58

Stuk voor stuk knappe ponys! Daar komen zeker weten mooie veulens van. :D

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:19

Ik volg dit jaar ook weer mee! :)) Heel leuk hengstje! Ben wel erg benieuwd naar de kleurkansen!

Glorieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:21

Ik volg ook :)

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 18:03

Gezellig dat jullie volgen :j

Bedankt Chardy, nu je het zegt, ik ben vergeten de kleurkansen er bij te zetten!

De kleurkansen:

Florencio is op vos getest: resultaat: N/N. Dit betekend dat Florencio geen vos veulens zal geven. Hij is daarmee homozygoot zwart en daarnaast zijn appaloosa genen (heterozygoot : LP en Patn-1 èn Agouti).
Dus als ik het goed heb ingevuld zouden dit de kleurkansen moeten zijn :)

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:05

Super!
Ik ga mee volgen ookal duurt het nog even ;)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:12

Het duurt nog even! Maar ik hoop er dat jaar echt bij te zijn met mijn camera <3

Dit jaar helaas niet gelukt door persoonlijke drukte :(

Wat een gave hengst!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 06:22

Hey wat leuk, je hebt al een volgtopic :D
En alles in mei... Oeii word een drukke maand hihi
Ik ga natuurlijk weer volgen! :j

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:46

Jaaa! Wat leuk dat je weer een volgtopic doet! Lekker optijd ook +:)+ :D

Gefeliciteerd met de drachten! En hopelijk weer op naar een nieuw jaar vol gezonde merries en veulens!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:56

Ik volg ook, wat een fantastisch mooie merrie is Violetta, zit ook redelijk wat ''oud'' NSPS bloed in of niet?
Hele gave merrie!
Wat ga je met de veulens doen?

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 16:12

Kijk gezellig, een paar 'bekenden' die weer volgen, leuk! :D

Het is inderdaad nogal vroeg voor een volgtopic, maar ik kijk al weer zo uit naar de veulentjes voor volgend jaar :D Sterker nog, ben zelfs al aan het nadenken over de combinatie voor 2018 veulens haha :+

Alles in mei inderdaad, ergens wel makkelijk alles in 1 keer. Of ik nou s'nachts wakker moet worden voor 1 merrie om te waken of 3 maakt ook niet meer uit :P
Linda, jij maakt over een tijdje toch ook nog wel een volgtopic he?!

Kimley, uiteraard ben je welkom hoor :j Je kan nooit genoeg foto's van die ukkies hebben!

Klopt wat je zegt Wildgirl, Violetta is 50% amerikaans en 50% nsps. Ze draagt wat nsps bloed betreft veel engels bloed, dus het echt oudere ja. Ik vind het wel fijn zo'n combi als basis merrie, er valt met wat fijnere hengsten leuk mee te fokken vind ik. Haar veulen van dit jaar ben ik zeer over te spreken, dus ben echt heel benieuwd naar komend jaar :)

Wat ik met de veulens ga doen staat nu nog niet vast. Wat betreft hengstjes wel, die zullen verkocht worden aangezien ik hier geen hengsten hou praktisch gezien met een kudde met alleen maar merries ;) En verder eerst maar eens zien dat alles gezond geboren word! Uiteraard zal ik keuzes moeten maken, als ik veulens wil houden zal ik wat anders moeten verkopen.

CookieMel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:10

Leuke hengst heb je uitgekozen, knappe stippels. Ik ben altijd al meelezer geweest in je oudere topics en ik volg weer :)!

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:20

Wat gaaf mijn merrietje is ook gedekt door florencio!!
Ik volg mee om te kijken wat hier uitkomt!

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 11:18

Ik probeer eens wat nieuws! Of jullie het interessant vinden weet ik niet, maar ik vond het leuk om eens mijn gedachten van zojuist neer te zetten. Dit omdat het over het fokken gaat ;)
Het fokken is leuk, super leuk en een gaaf avontuur. Maar alles heeft twee kanten, er kunnen ook hele nare kanten aan zitten. Bedoel, je stelt je merrie wel bloot aan extra risico’s, niet alle geboortes gaan goed.

Misschien herkennen de medefokkers mijn gedachten wel. Ik zat zo eens na te dekken over het hele fokken, wat is het eigenlijk een onderneming. Mensen denken er soms zo makkelijk over, even een veulentje fokken, maar eigenlijk is het best wel veel werk. Je bent al zo vroeg bezig met het hele proces. Het lijken wel allemaal fases:

1. Nadenken, welke merrie wil ik laten dekken en waarom. Wat voor veulen wil ik fokken en wat voor hengst is daar voor nodig.
2. Dan een hengst uitzoeken! Al ben je daar soms wel niet een jaar eerder al mee bezig in je gedachten. En wat is dat soms lastig, er zijn er zoveel!
3. Daarna het dekken. Soms moet je je merrie een tijdje missen omdat ze naar de hengst moet. Ik had het geluk ze hier te kunnen houden omdat de hengst hier kwam logeren.
4. Dan de periode die toch erg spannend is, het afwachten tot de scan! Heeft het gepakt, is alles in orde, geen tweeling enzovoort. Als dit alles allemaal in orde is, vind ik het altijd een soort hoofdstuk dat je af kan sluiten: Dit is in orde, op naar al het volgende dat gaat komen!
5. Het lange wachten…50 dagen, 100 dagen, 150, dagen, 200 dagen, 250 dagen.. Dat duurt lang! Maar het leuke is dat je ze wel ziet veranderen. Karakter, de ene word een bitch terwijl de andere een engeltje word. Buikjes gaan groeien, het word nu echt duidelijk zichtbaar.
6. In periode 5 ga je ook weer beginnen met voorbereiden. Het kan nooit te vroeg zeg ik altijd! Heb ik alles in huis, voor de geboorte maar ook als er wat eerder mis zou gaan? Wat moet ik nog aanschaffen/bijvullen? Merrie in de gaten houden of ze al extra voer nodig heeft? Wanneer laat ik het hoefsmid voor het laatste komen zodat ze niet gelijk met een veulen moeten? Werken de alarmen en camera’s nog? Heb ik genoeg geld opzij staan mocht er een ernstige complicatie optreden? Weet ik voldoende over alles? Er is zoveel waar je aan moet denken!
7. Niet echt een fase natuurlijk, maar niet te vergeten, foto’s! Je kan er nooit genoeg hebben, zeker niet als je meerdere keren dezelfde merrie drachtig hebt. Vergelijken is zo leuk en handig. Bijvoorbeeld uier foto’s, natuurlijk geeft het geen garantie, maar het kan wel een indicatie geven. Net als dingen over het gedrag noteren of de melkwaardes, je kan er best veel aan hebben en het is interessant.
8. Vanaf ongeveer 300 dagen gaan we echt aftellen! Merries staan onder camera toezicht in de nachten en toch wat meer controles. Alles staat klaar voor het geval het gaat beginnen.
9. Uiers gaan echt vullen en tijd voor de halsteralarmen. Dus automatisch ook het begin van je slapeloze nachten. Soms kan je ze wat van de valse alarmen, maar 1 keer niet checken of het vals is of niet kan je een veulen en/of merrie kosten in het slechtste geval.
10. De bevalling zelf! Wat is het bijzonder om mee te maken. Soms moet je even helpen, soms moet je uit alle macht helpen en soms hoef je alleen maar sprakeloos er naar te kijken. En wauw, wat een opluchting is het als de geboorte goed is gegaan!
11. Het drinken, mesten, plassen, slapen van het veulen. Nageboorte van de merrie en de gesteldheid van de merrie/veulen. Als dat allemaal goed gaan, dan pas haal ik opgelucht adem. Dan zit voor mijn gevoel weer een hoofdstuk er op!
12. Pas nu ik helemaal rust heb dat alles goed is, kan ik pas echt bevatten wat voor een veulen er is geboren. De kleur, hoe gedraagt het zich, hoe zit het in elkaar. Dat kan ik dan pas rustig in me opnemen. Het genieten van een nieuw leventje kan beginnen!
13. De eerste keer naar buiten, de eerste keer kennismaken met andere pony’s, de wereld buiten de stal. En wat is het altijd leuk om te zien hoe anders veulens kunnen reageren op iets. De ene vind het allemaal zo eng en kruipt nog net niet terug in mama, terwijl de andere nog net voor moeders uitrent om alles te verkennen.
14. Dan krijg je ook de eerste opvoeding. Halstertje, meelopen, voetjes geven, contact met mensen/dieren. Ik vind dit een heel belangrijke fase, zo veel mogelijk kennis laten maken met alles en iedereen. Daar heb je zoveel voordeel mee later, nu vinden ze het allemaal oke omdat alles toch al nieuw is.
15. En dan is je kleine schattige veulentje opeens een groot stoer veulen geworden. Ze groeien zó verschrikkelijk snel! Ze worden steeds zelfstandiger en mama is alleen maar nodig voor nog wat slokjes aan de melkbar zo af en toe.
16. De laatste fase, voor mij weer een einde van een hoofdstuk, het afspenen! Ze zijn oud en wijs genoeg om zonder mama door het leven te gaan. Of in ieder geval zonder hun melk. En dan zijn ze echt dat schattige baby-achtige kwijt, ze kunnen zichzelf redden.

Als jullie het interessant vinden kan ik alle fases wel stuk voor stuk wat over vertellen. Over hoe ik het zie, wat voor mij het belangrijkste is enzovoort.

Uiteraard zal ik in de loop van de tijd nog uitgebreid vertellen hoe en wat ik allemaal doe aan voorbereidingen! :j En ik ben gek op foto’s maken, dus die zullen er ook genoeg komen!

Om nog even een leuke plaatje neer te zetten, Min Dan Vu is laatst langs geweest om de veulens van dit jaar op de foto te zetten. Maar daar zat ook een mooi plaatje van Roza tussen *-:)
Afbeelding

CookieMel, leuk dat je weer volgt! Had jij niet in mijn topic 2 jaar geleden precies de datum, kleur een geslacht van het veulentje Elise goed geraden?

Anke98, wat leuk! Dan denk ik dat jij degene bent waar Florencio naar toe is gegaan nadat hij bij mij heeft gestaan? Spannend dat je ook een veulentje verwacht, de eerste keer of al eerder meegemaakt?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:28

Ik vind dit al heel leuk geschreven!
Alhoewel punt 7 een beetje bij punt 8 hoort vind ik. Vanaf 300 dagen begint echt het dagelijks checken, dagelijkse uierfoto's bijvoorbeeld, want het kan zo snel ineens gevuld zijn of het melk testen enzovoort.

Het zijn inderdaad wel deze fases waar je doorheen loopt. Alleen zo jammer dat fase 5 zo vreselijk lang duurt ;) :P

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:49

Erg leuk geschreven! :D

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:09

Citaat:
Anke98, wat leuk! Dan denk ik dat jij degene bent waar Florencio naar toe is gegaan nadat hij bij mij heeft gestaan? Spannend dat je ook een veulentje verwacht, de eerste keer of al eerder meegemaakt?

Jaa ik was ook de persoon die Corinde had gehopen op die miniatuur paardjes dag met Pandorro en Florencio.

Voor mij de eerste keer en voor de merrie ook

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 12:35

Wat vliegt de tijd toch, we zitten al weer bijna op de helft! *\o/* Of eigenlijk, wat vliegt de tijd? Soms gaat het ook wel heel langzaam als ik eerlijk ben. Als ik er goed over nadenk, dat je van die vrolijke kleine schattige veulentjes te zien krijgt, duurt het nog heeeeel lang.. Maar aan de andere kant, als ik kijk hoe snel de tijd nu gegaan is, gaat het ook wel weer snel! Lekker tegenstrijdig :+

De dames gaat alles goed mee. En dat haal ik dan vooral uit het feit dat hun buik toch wel in omvang groeit, ze eten prima, lopen vrolijk rond en hun vacht goed groeit alsof er een ijskoude winter aankomt. Kortom, ze zien er niet uit :')
Vandaag weer eens tijd gehad voor een *-:) momentje! Waarschuwing: Kan je niet tegen ongepoetste, harige, vieze pony's.. klik dan weg :') Ze hebben heerlijk lopen rollen en kriebelen met elkaar.

Voor het mooie beeld hoe snel ze veranderen, zo zagen ze er ongeveer een maand geleden nog uit. Netjes, schoon, slanker buikje en zonder ijsberenvacht :D

Afbeelding Afbeelding

En vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is wel grappig om het verschil te zien in hun buik op het moment. Noa haar buik zit heel laag, Roza is juist heel rond en Violetta zit er een beetje tussenin.
Verder is er niet zo veel spannends te melden ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 15:57

wat zijn ze al mooi rond zeg, echt een leuk stel heb je, en florencio is echt een hele leuke hengst, heel braaf ook en een fijne beweger :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:35

Jeetje wat een buiken! Dan zijn mijn merries dus gelukkig niet de enige ;) :o hihi!
Wat duurt dat wachten weer lang hea?! Vreselijk!!

Ben je in deze "nr5-periode" al begonnen met voorbereidingen, checken of je alles in huis hebt, of weer zo'n mooi boek ofzo? Vind het wel leuk om te volgen (en voor mijzelf natuurlijk ook handig, nu ik dit jaar voor het eerst de bevallingen zelf mag gaan begeleiden ;) )

M_maxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:53

heel leuk! Wat een dikke buikjes al! Die van mij is nu 7 maandjes en ook al zo lekker bol <3

Ik ga mee volgen, super knappe pony's heb je :j

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:09

Hier gaat t ook al snel idd!
Als ik kijk naar Adisja vliegt de tijd ook maar als je dan bedenkt hoelang je nog moet..

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 15:15

Ja, ze zijn echt al heel rond := Het lijkt wel of ze binnen een maand ontploft zijn! Al vertekend de vacht ook wel een stuk hoor, als ik ze zou scheren zouden ze er al weer heel anders uitzien. Maar dit wollige heeft ook wel wat schattigs, zeker als het vriest, dan zien ze er zo knuffelbaar uit.

Florencio is inderdaad een fijne hengst. Omdat hij van mij is geweest wist ik natuurlijk goed hoe zijn karakter is wat ik erg belangrijk vind. Daarnaast zocht ik ook wat meer verbetering in de beweging van de dames, wat hij ook kan bieden en qua bouw vond ik hem ook aansluiten. Dit is ook de eerste keer dat ik bewust wat in de grote maat fok, aangezien ik meer van de mini/kleine maat ben. Anders, maar is wel eens leuk om te doen!

M_maxx, gezellig dat je ook volgt! 7 maanden al, dat word een vroeg veulentje! Ik zal je topic ook eens bekijken.

Anke98, ja dubbel he! Maar ach, we zullen moeten wachten of het nou snel gaat of niet :P

Linda, ik ben nog niet heel actief aan het voorbereiden. Maar dat komt denk ik omdat ik dit jaar de veulens later verwacht en ik weet dat ik nog aardig wat spulletjes heb liggen in de bevallingsbox. Veel dingen heb ik vorig jaar aangeschaft wat ik niet heb gebruikt en nog goed zijn. Maar het stond wel op de planning dat binnenkort allemaal na te kijken, lijstje te maken enzovoort. Dus dan zal ik dat hier ook melden :j
En inderdaad, mijn map die heb ik er al wel weer bij gezocht laatst! Moet eerlijk zeggen, ben er blij mee dat ik die gemaakt heb, makkelijk snel door te kijken en fijn idee om te hebben liggen. Als je het nou echt interessant vind, kan ik het wel kopiëren/inscannen en naar je toe sturen! Dan moet je zelf maar kijken of je het wat vind/aan kan hebben :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 15:46

Oh dat vind ik wel heel leuk :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:08

Oh heerlijk rond al!

Jaa heerlijk als ze zoveel haar hebben.
Wij hebben hier ook shetlanders denk nog dikker in de vacht en ronder en niet drachtig maar goed :+

Ben erg benieuwd!